N Niklas807 skrev:
Hej, vi jobbar just nu på ett iponly projekt, anledningen till att man sätter dosan på väggen och gör en så kallad ”torr installation” har att gör med att när det är gjort så kan iponly kryssa av din adress som färdig installerad, det har endast med pengar och bidrag att göra.

För övrigt så är dessa plastboxar som man sätter ute låsta med en speciellt insexnyckel med ett sorts hål i så att inga vanliga standard grejjer passar för att öppna locken på dom.

Med vänlig hälsning,
Niklas.
Det kan man tro, desto större anledningen att få till det som jag vill ☺️
 
tommib
Det är egentligen konstigt att de tjafsar. De ska ju ändå i med en duct, då är det mer praktiskt att använda din fördragna slang.

Som andra har påtalat handlar det om att de inte vill behöva samordna med dig för att kunna göra installationen utan köra alla hus samtidigt. Ibland kan det vara enklare att runda problemet genom att gå och prata med dem som gör installationen. Tipsa om att du har nybryggt kaffe och färska bullar hemma till installationen om de hör av sig innan. Fungerar förvånansvärt bra ibland.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är egentligen konstigt att de tjafsar. De ska ju ändå i med en duct, då är det mer praktiskt att använda din fördragna slang.

Som andra har påtalat handlar det om att de inte vill behöva samordna med dig för att kunna göra installationen utan köra alla hus samtidigt. Ibland kan det vara enklare att runda problemet genom att gå och prata med dem som gör installationen. Tipsa om att du har nybryggt kaffe och färska bullar hemma till installationen om de hör av sig innan. Fungerar förvånansvärt bra ibland.
Nja, vet inte om det hjälper Det är dom jag pratar med. Och dom vill att jag ska vara hemma, dom måste ju gå genom väggen och komma in för att sätta upp mottagaren
 
tommib
Ja, men då kan de väl gå genom din slang. Om du ändå måste vara hemma ser jag ingen vinst alls för dem att gräva upp din trädgård en gång till.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, men då kan de väl gå genom din slang. Om du ändå måste vara hemma ser jag ingen vinst alls för dem att gräva upp din trädgård en gång till.
Nä det förstår jag inte heller
 
J Jörgen Alw skrev:
Hej

Nu har vi fått besked om att det skall dras in fiber till vårt hus. Vad har vi för chanser att tacka nej utan att det kostar oss något. Det är inte vi som har visat intresse, det var byggfirman som anmälde när huset byggdes utan vår vetskap. Vi har i ett senare skede fått reda på detta och har väl i princip tänkt att det kanske är bra att ha. Nu visar det sig att dom (IP-Only) inte kan använda den förberedda slangen som går till vårt mediaskåp utan måste montera en dosa på utsidan och en dosa på insidan och det vill vi inte ha ! Och vi går miste om en rabatt som dom utlovat om det var förberett för fiber vilket det ju är men inte enligt dom !Dessutom gör dom åverkan på vår nylagda gräsmatta. Som sagt, hur är våra möjligheter att tacka nej när det inte är vi som anmält intresse ?

Mvh
Jörgen
Vad bra att byggbolaget var förutseende. Se bara till att du får kopplingsdosan på insdan. SÅ brukar det vara.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
P pbol skrev:
Vad bra att byggbolaget var förutseende. Se bara till att du får kopplingsdosan på insdan. SÅ brukar det vara.
Nja, beror helt på fiberoperatören och hur de levererar och installerar. Ett vanligt missförstånd hos fastighetsägare är att man hänvisar till hur bekanta, vänner, etc, på andra platser fått sin fiberanslutning gjord och uppfattar att det finns en gemensam standard. I Robust fiber kan du läsa rekommendationer men det finns många olika varianter.
Ett annat exempel inom området är grävning på fastighet där fastighetsägaren kan ansvara för det men oftare fiberoperatören, här kan det ingå olika former av återställning efter grävning och metoder hur man förlägger fiberslangen.
Så vill man vara säker på hur leveransen kommer att göras är att läsa all information som man får och vid projektering få dokumenterat om man gör någon överenskommelse. Kan man inte acceptera hur leverans/installation ska utföras får man ev. se till att kunna häva avtalet så läs det finstilta hur det går till och om det kan medföra extra kostnad. Flera operatörer accepterar hävning fram t.o.m. projektering utan kostnad.
 
Det var det dummaste jag hört på länge! När vi installerade fiber fick vi en orange slang vid tomtgränsen som jag kunde dra precis hur jag ville. Drog in den genom källarväggen och när det var dags för installation blåste de fibern och monterade konverteraren på källarväggen vid samma tillfälle.
Till saken hör att det var efterinstallation så de hade bara två hus att åka till. Det skruvades ett kabelskydd i metall där tråden går in och där lämnades också metalltråden som används för att söka rätt på fibern i marken. Låter ju superdumt att ha en lättåtkomlig box att klippa fibern i. Det låter också jättedumt att välja bort fiber. Vi betalade bara 7500 kr (för att jag fått med mig grannen, annars 12500 kr), men det är bland det billigaste i Sverige.

Bifogar en bild från grävningen.
 
  • Leksaksgrävmaskin vid en grävd ränna med orange fiberkabel på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Tackar man nej efter att beslut om utbyggnad tagits kostar det 6900:- som jag har förstått. Efter att beslutet tagits har man 14 dagar på sig att häva avtalet. Frågan är ju när beslutet togs, tror den har passerat för länge sedan Som sagt, nu är det inte vi som står på avtalet men vi sätter ju byggfirman i klistret om vi säger nej, så det känns ju lite taskigt men så kan det bli. Frågan är, om vi säger nej och dom ändå gräver ner huvudledningen förbi vårt hus, vad är det som hindrar att vi i ett senare skede kopplar på oss med en annan operatör?
 
Vi tackade nej när ett bolag ville gräva upp en ny ränna genom trädgården (för att de ville få använda Rotavdrag) då det fanns ett gammalt oanvänt rör nergrävt sedan tidigare. Ett år senare kom Comhem och ville dra in, och de använde gärna röret och var väldigt öppna för var omvandlaren skulle vara, förutsatt att jag förberedde ett vp-rör/slang genom ytterväggen där jag ville ha det.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det var det dummaste jag hört på länge! När vi installerade fiber fick vi en orange slang vid tomtgränsen som jag kunde dra precis hur jag ville. Drog in den genom källarväggen och när det var dags för installation blåste de fibern och monterade konverteraren på källarväggen vid samma tillfälle.
Till saken hör att det var efterinstallation så de hade bara två hus att åka till. Det skruvades ett kabelskydd i metall där tråden går in och där lämnades också metalltråden som används för att söka rätt på fibern i marken. Låter ju superdumt att ha en lättåtkomlig box att klippa fibern i. Det låter också jättedumt att välja bort fiber. Vi betalade bara 7500 kr (för att jag fått med mig grannen, annars 12500 kr), men det är bland det billigaste i Sverige.
Vårt kostar 20' men vi skulle få 5000 i rabatt om det är förberett!
 
Det låter ju jättekonstigt att man inte vill dea ducten i ditt markrör. Sedan så förstår jag att man vill ha kopplingsdosan lättillgänglig men det kan ju tex betyda att man monterar in den i tex ett fasadmätarskåp eller dyligt.

Vid avgrävningar är det lättare att slippa ringa till alla fastighetsägare, det var iaf den anledningen som optofirman angav.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Men om man som Johannes föreslog sätter upp en stolpe så borde det väl funka lika bra...eller. Har soptunnegaraget alldeles bredvid slangen så det kanske går att sätta boxen där ?
[bild]
Hej Jörgen är det möjligen den gröna slang man ser bakom soptunnan som är förbered för fiber? Den borde inte vara några problem för entreprenören att kunna använda in i mediaskåpet. Har du dessutom ett mediaskåp i huset vilket det är förberett med nätverksutagg i övriga rum från så är det där fiberandlutningen skall vara.

Om du har möjlighet meddela entreprenören att om du får slang kan du dra in den själv i befintligt rör, om detta inte går så vänder du dig till ip-onlys kundtjänst och meddelar att du har nybyggt hus med befinrlig slang in som du vill nyttja och om inte det går så vill du annullera din beställning så skappar de ett ärende som hamnar hos byggledare som får ta tag i det.

Lycka till och hoppas det löser sig
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Dom gör inte så bara, var det svar jag fick av entreprenörern som ska gräva ner fibern
Låter som entreprenören tjänar mer pengar på att gräva än att dra i befintlig kanal. ”De gör inte så” är inte en godtagbar motivering. Byt till digitala lås och ge dem tillfällig tillgång till huset. Kräv att de drar i befintlig slang och ställ ultimatum för beställning. Hitta någon på IPOnlys som kan få det att hända, möjligen säljchefen eller kundtjänstchefen. Annars får du hitta någon annan leverantör som vill dra in fiber.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det låter ju jättekonstigt att man inte vill dea ducten i ditt markrör. Sedan så förstår jag att man vill ha kopplingsdosan lättillgänglig men det kan ju tex betyda att man monterar in den i tex ett fasadmätarskåp eller dyligt.

Vid avgrävningar är det lättare att slippa ringa till alla fastighetsägare, det var iaf den anledningen som optofirman angav.
Ja dom vill komma åt för att slippa besvära men det gör om sätter den nere vid tomtgräns också. Men jag tror att entreprenören är så insnöad på dem lösningen han gör och det finns ingen plats för variationer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.