Byggahus.se

Tacka nej till fiber

1. J
    Medlem · Stockholms · 188 inlägg

Jörgen Alw

Medlem
    Det kan man tro, desto större anledningen att få till det som jag vill ☺️

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 712 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det är egentligen konstigt att de tjafsar. De ska ju ändå i med en duct, då är det mer praktiskt att använda din fördragna slang.

Som andra har påtalat handlar det om att de inte vill behöva samordna med dig för att kunna göra installationen utan köra alla hus samtidigt. Ibland kan det vara enklare att runda problemet genom att gå och prata med dem som gör installationen. Tipsa om att du har nybryggt kaffe och färska bullar hemma till installationen om de hör av sig innan. Fungerar förvånansvärt bra ibland.

3. J

Jörgen Alw

Medlem
    Nja, vet inte om det hjälper Det är dom jag pratar med. Och dom vill att jag ska vara hemma, dom måste ju gå genom väggen och komma in för att sätta upp mottagaren

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 712 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ja, men då kan de väl gå genom din slang. Om du ändå måste vara hemma ser jag ingen vinst alls för dem att gräva upp din trädgård en gång till.

5. J

Jörgen Alw

Medlem
    Nä det förstår jag inte heller

6. P
    Medlem · skåne · 59 inlägg

pbol

Medlem
    Vad bra att byggbolaget var förutseende. Se bara till att du får kopplingsdosan på insdan. SÅ brukar det vara.

• Laddar…
  7. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 900 inlägg

AndersS

Husägare
    Nja, beror helt på fiberoperatören och hur de levererar och installerar. Ett vanligt missförstånd hos fastighetsägare är att man hänvisar till hur bekanta, vänner, etc, på andra platser fått sin fiberanslutning gjord och uppfattar att det finns en gemensam standard. I Robust fiber kan du läsa rekommendationer men det finns många olika varianter.
    Ett annat exempel inom området är grävning på fastighet där fastighetsägaren kan ansvara för det men oftare fiberoperatören, här kan det ingå olika former av återställning efter grävning och metoder hur man förlägger fiberslangen.
    Så vill man vara säker på hur leveransen kommer att göras är att läsa all information som man får och vid projektering få dokumenterat om man gör någon överenskommelse. Kan man inte acceptera hur leverans/installation ska utföras får man ev. se till att kunna häva avtalet så läs det finstilta hur det går till och om det kan medföra extra kostnad. Flera operatörer accepterar hävning fram t.o.m. projektering utan kostnad.

8. N
    Medlem · Norrbotten · 224 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Det var det dummaste jag hört på länge! När vi installerade fiber fick vi en orange slang vid tomtgränsen som jag kunde dra precis hur jag ville. Drog in den genom källarväggen och när det var dags för installation blåste de fibern och monterade konverteraren på källarväggen vid samma tillfälle.
    Till saken hör att det var efterinstallation så de hade bara två hus att åka till. Det skruvades ett kabelskydd i metall där tråden går in och där lämnades också metalltråden som används för att söka rätt på fibern i marken. Låter ju superdumt att ha en lättåtkomlig box att klippa fibern i. Det låter också jättedumt att välja bort fiber. Vi betalade bara 7500 kr (för att jag fått med mig grannen, annars 12500 kr), men det är bland det billigaste i Sverige.

Bifogar en bild från grävningen.

9. J

Jörgen Alw

Medlem
    Tackar man nej efter att beslut om utbyggnad tagits kostar det 6900:- som jag har förstått. Efter att beslutet tagits har man 14 dagar på sig att häva avtalet. Frågan är ju när beslutet togs, tror den har passerat för länge sedan Som sagt, nu är det inte vi som står på avtalet men vi sätter ju byggfirman i klistret om vi säger nej, så det känns ju lite taskigt men så kan det bli. Frågan är, om vi säger nej och dom ändå gräver ner huvudledningen förbi vårt hus, vad är det som hindrar att vi i ett senare skede kopplar på oss med en annan operatör?

10. J
    Medlem · stockholm · 13 inlägg

jonas007

Medlem
    Vi tackade nej när ett bolag ville gräva upp en ny ränna genom trädgården (för att de ville få använda Rotavdrag) då det fanns ett gammalt oanvänt rör nergrävt sedan tidigare. Ett år senare kom Comhem och ville dra in, och de använde gärna röret och var väldigt öppna för var omvandlaren skulle vara, förutsatt att jag förberedde ett vp-rör/slang genom ytterväggen där jag ville ha det.

• Laddar…
  11. J

Jörgen Alw

Medlem
    Vårt kostar 20' men vi skulle få 5000 i rabatt om det är förberett!

12. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 262 inlägg
    Det låter ju jättekonstigt att man inte vill dea ducten i ditt markrör. Sedan så förstår jag att man vill ha kopplingsdosan lättillgänglig men det kan ju tex betyda att man monterar in den i tex ett fasadmätarskåp eller dyligt.

Vid avgrävningar är det lättare att slippa ringa till alla fastighetsägare, det var iaf den anledningen som optofirman angav.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · västra götaland · 279 inlägg

Andreas Ludde Lundell

Medlem
    Hej Jörgen är det möjligen den gröna slang man ser bakom soptunnan som är förbered för fiber? Den borde inte vara några problem för entreprenören att kunna använda in i mediaskåpet. Har du dessutom ett mediaskåp i huset vilket det är förberett med nätverksutagg i övriga rum från så är det där fiberandlutningen skall vara.

Om du har möjlighet meddela entreprenören att om du får slang kan du dra in den själv i befintligt rör, om detta inte går så vänder du dig till ip-onlys kundtjänst och meddelar att du har nybyggt hus med befinrlig slang in som du vill nyttja och om inte det går så vill du annullera din beställning så skappar de ett ärende som hamnar hos byggledare som får ta tag i det.

Lycka till och hoppas det löser sig

14. E
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

eborgelin

Medlem
    Låter som entreprenören tjänar mer pengar på att gräva än att dra i befintlig kanal. ”De gör inte så” är inte en godtagbar motivering. Byt till digitala lås och ge dem tillfällig tillgång till huset. Kräv att de drar i befintlig slang och ställ ultimatum för beställning. Hitta någon på IPOnlys som kan få det att hända, möjligen säljchefen eller kundtjänstchefen. Annars får du hitta någon annan leverantör som vill dra in fiber.

• Laddar…
  15. J

Jörgen Alw

Medlem
    Ja dom vill komma åt för att slippa besvära men det gör om sätter den nere vid tomtgräns också. Men jag tror att entreprenören är så insnöad på dem lösningen han gör och det finns ingen plats för variationer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.