Va ska man ha fibern till ,jag skriver inte snabbare oavsett

• Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Hej Jörgen är det möjligen den gröna slang man ser bakom soptunnan som är förbered för fiber? Den borde inte vara några problem för entreprenören att kunna använda in i mediaskåpet. Har du dessutom ett mediaskåp i huset vilket det är förberett med nätverksutagg i övriga rum från så är det där fiberandlutningen skall vara.

Om du har möjlighet meddela entreprenören att om du får slang kan du dra in den själv i befintligt rör, om detta inte går så vänder du dig till ip-onlys kundtjänst och meddelar att du har nybyggt hus med befinrlig slang in som du vill nyttja och om inte det går så vill du annullera din beställning så skappar de ett ärende som hamnar hos byggledare som får ta tag i det.

Lycka till och hoppas det löser sig
Ja det är den gröna slangen, inga problem tycker jag heller. Men dom vill inte ens besvära sig med att komma ut och titta innan, det får han (ue:n) betalt för påstår han

E eborgelin skrev:
Låter som entreprenören tjänar mer pengar på att gräva än att dra i befintlig kanal. ”De gör inte så” är inte en godtagbar motivering. Byt till digitala lås och ge dem tillfällig tillgång till huset. Kräv att de drar i befintlig slang och ställ ultimatum för beställning. Hitta någon på IPOnlys som kan få det att hända, möjligen säljchefen eller kundtjänstchefen. Annars får du hitta någon annan leverantör som vill dra in fiber.
Ja jag håller på och söker någon som är projektansvarig men inte lyckats ännu.

L larsson r skrev:
Håller med, vi behöver det inte egentligen men jag tänker att det kan vara bra att ha i framtiden

J Jörgen Alw skrev:
Hej

Nu har vi fått besked om att det skall dras in fiber till vårt hus. Vad har vi för chanser att tacka nej utan att det kostar oss något. Det är inte vi som har visat intresse, det var byggfirman som anmälde när huset byggdes utan vår vetskap. Vi har i ett senare skede fått reda på detta och har väl i princip tänkt att det kanske är bra att ha. Nu visar det sig att dom (IP-Only) inte kan använda den förberedda slangen som går till vårt mediaskåp utan måste montera en dosa på utsidan och en dosa på insidan och det vill vi inte ha ! Och vi går miste om en rabatt som dom utlovat om det var förberett för fiber vilket det ju är men inte enligt dom !Dessutom gör dom åverkan på vår nylagda gräsmatta. Som sagt, hur är våra möjligheter att tacka nej när det inte är vi som anmält intresse ?

Mvh
Jörgen
Kräv rabatten och låt dom göra som dom vill. Gräsmattan växer igen fort.

J Jörgen Alw skrev:
Ja det är den gröna slangen, inga problem tycker jag heller. Men dom vill inte ens besvära sig med att komma ut och titta innan, det får han (ue:n) betalt för påstår han
Har du bara pratat med ue eller även med byggledaren?

Vänd dig till kundtjänsten då loggas ditt ärende och byggledaren måste ta tag i det för att lösa problemet.

En box på utsidan när du har slang och allt förberett är idioti. Dessutom tjänar de pengar på att handmata in slangen med

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men spontant, stå på dig mot IPOnly och huvudentreprenörens projektledare om du vill ha det till ditt mediacentralen. Har du datanät från det skåpet ut till rummen i huset är det ju där du vill utgå från för att enkelt kunna fördela nätet.

Och har byggfirman tecknat avtalet så är de dem som är betalningsskyldiga mot IPOnly (sen om det står något i ert köpeavtal för huset att byggfirman har rätt att vidarefakturera er är ju en annan sak).

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Eftersom kopparnätet håller på att läggas ned så skulle jag starkt rekommendera alla som tvekar att dra in fiber. Jag känner flera som redan blivit av med kopparnätet.

Dessutom så prioriteras inte längre lagningar på kopparnätet, några grannar till mig är utan sin DSL i över en månad nu efter en avgrävning. Inte så kul för de vars företag är beroende av telefon och Internet.

• Gilla
Lolight och 3 till
  • Laddar…
Jag har förvisso fibra som leverantör. Men jag vägrade också dosa på fasaden. Så jag grävde fram till elskåpet på fasaden och satte fiberfördelaren där. Därifrån går det sen fiber till mitt mediaställe i huset.

L larsson r skrev:
TV. Satelit o marknät kommer att släckas ner när Sverige har fiber.

Hur kan man ens överväga att säga nej till fiber? Om det inte är hutlöst vill säga, när vi byggde vägrade vi koppartråd till huset, hur stor/ful kan denna låda vara? Inget att tveka på, samt att ev sälja ett hus som saknar fiber.

Lådan är typ 10x15x5cm?

L larsson r skrev:
Tittar du aldrig på tv eller surfar på nätet? Bara två exempel.

Om lådan är så liten, syns den ens på husväggen??
Gräsmattan, är väl fixad på ett kick, men enkelt, är väl bara att tacka nej! Alla framtida köpare vill ha fiber! Finns det ej, så lär detta vara dyrare att gräva in i framtiden, samt sänker husets värde betydligt mer än det kostar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.