Byggahus.se
13th Marine 13th Marine skrev:
Går röret rakt till mediaskåpet? Det gör inte ett besök i fasadmätarskåpet på vägen?
Nä det går direkt till mediaskåpet enligt uppgift, nedlagt enkom för installation av fiber

Tänkte att det var bäst att kolla.

Känner flera med hus där man förberett för fiber genom att lägga ett tomrör till fasadmätarskåpet och sedan ett tomrör vidare till mediaskåp.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Hmm, dom verkar jobba på olika sätt på olika delar av landet då kanske. Kan ju vara så att underleverantören har bestämt att det ska vara på detta vis :(
Här har dom gjort båda typerna av installation, tom på samma gata finns både utomhusskarv och inomhusskarv. Jag har utomhusskarv, då har jag bara den vänstra av burkarna i bilden ovan inomhus.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Fick tag i installatören nu och dom har i princip inget mot att göra som jag vill men han visste inte vad det är för typ av kabel som går mellan utomhusboxen och fibermottagaren eller hur lång den kan vara. Någon som vet ?

tommib
Förstår inte frågan riktigt. Vad är det som avses med utomhusbox och fibermottagare?

Jag hade bett dem terminera sin fiber i en vanlig SC UPC-kontakt (om det är en sk BiDi-anslutning, dvs dubbelriktad trafik i en fiber). Sedan sätter man bara ett skarvstycke i lådan ute (standardprodukt, t.ex. denna, hittar ingen mindre just nu) och använder en helt vanlig patchfiber in till den aktiva komponenten som sitter inne (troligen en Fiber->Koppar mediaomvandlare eller en router med fiberingång).

J Jörgen Alw skrev:
Fick tag i installatören nu och dom har i princip inget mot att göra som jag vill men han visste inte vad det är för typ av kabel som går mellan utomhusboxen och fibermottagaren eller hur lång den kan vara. Någon som vet ?
Tror man kör med en längre " piggtail" dvs förkontakterad fiberkabel i ena änden och sedan svetsas den i fiberboxen ute med den blåsta fibern. Sedan går den till fiberdosan inne och till en mellankoppling. Där ansluts sedan en ny förkontakterad fiberkabel som går till medieomvandlarens fiberinterface. Att man gör så är för att kunna borra genom väggen på lämplig plats utan hänsyn till eluttag och man kan enklare flytta medieomvandlare senare om man vill vid t.ex. tapetsering. Det är den vanliga IP-Only metoden. Sedan kan man göra på flra andra sätt men det är så jag sett nya IP Only installationer.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Förstår inte frågan riktigt. Vad är det som avses med utomhusbox och fibermottagare?

Jag hade bett dem terminera sin fiber i en vanlig SC UPC-kontakt (om det är en sk BiDi-anslutning, dvs dubbelriktad trafik i en fiber). Sedan sätter man bara ett skarvstycke i lådan ute (standardprodukt, t.ex. denna, hittar ingen mindre just nu) och använder en helt vanlig patchfiber in till den aktiva komponenten som sitter inne (troligen en Fiber->Koppar mediaomvandlare eller en router med fiberingång).
Man kan göra på många sätt. Men utomhusboxen har en skarvkassett med hållare för svetshylsa och sedan inne använder de Inteno MC med SFP som här kallas fibermottagare. Men man använder också en vanlig fiberdosa inne som jag sett installation som bara innehåller en mellankopping för piggtail utifrån och sedan VP till Intenon. Rätt eller fel men ett sätt att installera.

Kan ju inte så mycket av det där men jag vet att mottagaren är en router med ingång för fiber och nätverksutgångar. Kan ju tänka mig boxen ute är någon form av kopplingsbox. Dom vill i framtiden kunna serva fibern utan att vi behöver vara hemma.

tommib
Det troligaste är att det är precis som AndersS (och jag) säger, dvs boxen ute är en ren skarvlåda där man svetsar på en kontakt på den blåsta fibern. Sen tar man en färdig patchfiber och går in genom väggen med till omvandlaren. Ev kan man blåsa en fiber i inomhusdukten också för att kunna göra ett mindre hål i husväggen (fibern är pytteliten men kontakten är väl en 8-9 mm i kvadrat).

Som sagt, vissa har en mediakonverter som omvandlar signalen från fiber till ett RJ45 för vanlig nätverkskabel och sedan en router som ev kan ha TV-antennutgång osv. Andra drar in fibern direkt i en router med fiberingång, som då ofta är utförd med en sk. SFP-modul.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi fick en orange duct(?) Dia. ~20mm, som var förstärkt med stål? Denna drogs in genom källarväggen. Vid installation skarvades denna ner till en vekare duct och sedan blåstes fibern in från stationen. De svetsade sedan fast två kontakter och anslöt till boxen(inteno) med en SPF-modul.
(Tyvärr plomberades denna box, jag som ville testa att köra den direkt in i en Unifi gateway senare.)

Hej, vi jobbar just nu på ett iponly projekt, anledningen till att man sätter dosan på väggen och gör en så kallad ”torr installation” har att gör med att när det är gjort så kan iponly kryssa av din adress som färdig installerad, det har endast med pengar och bidrag att göra.

För övrigt så är dessa plastboxar som man sätter ute låsta med en speciellt insexnyckel med ett sorts hål i så att inga vanliga standard grejjer passar för att öppna locken på dom.

Med vänlig hälsning,
Niklas.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Kan ju inte så mycket av det där men jag vet att mottagaren är en router med ingång för fiber och nätverksutgångar. Kan ju tänka mig boxen ute är någon form av kopplingsbox. Dom vill i framtiden kunna serva fibern utan att vi behöver vara hemma.
Nja, fibergränssnittet, SFP, sitter i en switch av största sannolikhet en Inteno från den ansluter du sedan till en router med nätverkskabel.
Åtminstone i de IP-Only installationer som görs nu och som jag sett lite av ;)

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
B
Snyggaste är ju att skippa uteboxen och få in fibern hela vägen in.

Skanova kör ju hela vägen in...

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.