Avstå inte fiber det kommer du ångra många gånger i framtiden. Nu till ditt problem. Dra i en pemslang i ditt gröna rör, vilken skall tillhandahållas av entrepenören. Har du möjlighet så sätt "kopplingsboxen" i fasadmätarskåpet. Anledningen till att man vill ha boxen på utsidan är att dit går deras ansvar för fibern. Eftersom man svetsar pigtailen direkt kan jag tycka det är ett svagt argument att den skall sitta på utsidan men det är gängse sätt att utföra installationen.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Vår fiber går direkt in i huset..

J Jörgen Alw skrev:
Ja dom vill komma åt för att slippa besvära men det gör om sätter den nere vid tomtgräns också. Men jag tror att entreprenören är så insnöad på dem lösningen han gör och det finns ingen plats för variationer
Det kanske kan ligga ngt närmare till hands också för vandalism att ha prylarna nära tomtgräns?

Hos oss blåste de fibern till alla först, sen kom ett team o kopplade in det... de ville göra samma sak, dosa direkt på insidan. Jag ville dra en liten omväg så de lämnade 15m extra där de blåst fram den till. Sen hade jag någon vecka på mig att mata fram den genom mina egna rör så att när de kom för att koppla in dosan så kunde de göra det där jag ville ha den... slapp borra etc så alla var glada.

Så få dem att gräva/blåsa den till så nära ditt rör som möjligt och lämna x m till dig (så kan du mata fram den i lugn o ro), och se sen till att vara hemma när det ska kopplas in, vilket du vanligtvis behöver vara ändå!

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
B Berraropnäs skrev:
Kräv rabatten och låt dom göra som dom vill. Gräsmattan växer igen fort.
Ja fast det äe inte förberett i deras ögon, då skulle jag väl isf dragit en slang går upp utanför husväggen inte innanför som nu

S Stefan_ham skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg. Men spontant, stå på dig mot IPOnly och huvudentreprenörens projektledare om du vill ha det till ditt mediacentralen. Har du datanät från det skåpet ut till rummen i huset är det ju där du vill utgå från för att enkelt kunna fördela nätet.

Och har byggfirman tecknat avtalet så är de dem som är betalningsskyldiga mot IPOnly (sen om det står något i ert köpeavtal för huset att byggfirman har rätt att vidarefakturera er är ju en annan sak).
Ja det är precis som beskriver.

P
Vi håller också få fiber från IPOnly och när entreprenören var här och tittade hur slangen/fibern skulle dras/grävas så sa dom också detta med kopplingsbox på väggen. Men jag sa att jag har en slang förberett i marken och då tog dom det direkt så min fiber kommer gå oskarvad in till där mediaboxen ska sitta. Men om jag förstod det rätt som kommer det iallafall bli en fiberskarvbox men den kommer sitta inomhus. Det var något med kontakter och typ/tjocklek på fiber.

Så stå på dig och säg att dom får dra hela vägen.
Att det är olika firmor som gör olika delar ska du inte bry dig om.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Om lådan är så liten, syns den ens på husväggen??
Gräsmattan, är väl fixad på ett kick, men enkelt, är väl bara att tacka nej! Alla framtida köpare vill ha fiber! Finns det ej, så lär detta vara dyrare att gräva in i framtiden, samt sänker husets värde betydligt mer än det kostar.
Det är inte boxen på utsidan jag hakar upp mig utan det är mottagaren som sätts upp på insidan på väggen. Vi har ett inbyggt mediaspelare där huset nätverk utgår från. Om jag ska dra nätverkskabel från fibermottagaren till uttagen i skåpet måste gå utanpå väggen och lämna luckan till skåpet på glänt!

J j-o75 skrev:
Tittar du aldrig på tv eller surfar på nätet? Bara två exempel.
TV har jag via satellit och jag gör alla nätärenden via mobilen. Satellitavtalet går ut 20190331

J Jörgen Alw skrev:
Ja dom säger att det är för att det ska bli lättare att serva utan att vi behöver vara hemma. Det köper jag men det är ju inga andra hantverkare som har den möjligheten så blir ju samma förfarande som annars när det ska åtgärdas något. Man får vara hemma helt enkelt.
Dra in fibern och meddela att du vill ha det på insidan, sotare, rörmokare och andra som skall serva er bokar ändå tid så :)
Tacka inte nej även om det är IP Only, när de inte längre vill vara närägare kommer en annan aktör in och ni är då redan med på banan.

Kör hårt och lycka till!

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
V vidamic skrev:
Dra in fibern och meddela att du vill ha det på insidan, sotare, rörmokare och andra som skall serva er bokar ändå tid så :)
Tacka inte nej även om det är IP Only, när de inte längre vill vara närägare kommer en annan aktör in och ni är då redan med på banan.

Kör hårt och lycka till!
Tack ☺️

Jag var på Tekniskt samråd med min kommun i Torsdags inför ett bygge.
De påstod att Boverket i princip kräver att man installerar Fiber i nya hus! Att man inte har nåt val om man vill uppfylla Boverkets regler.
Det var dock inte helt tydligt skrivet men i princip så var det så.

Undrar dock hur smart det är att dra in fiber... Hur lägre dröjer det innan trådlös internet är i kapp? Eller åtminstonde ligger på en jäkligt bra överföringshastighet?
Det är 2017 nu, ska det behövas sladdar kan man ju undra.....

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Vår leverantör (kommunägt) blåste in fibern från gatan hela vägen in i mitt mediaskåp 15m kringelikrok bort. Inga problem.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Trådlöst kommer alltid att vara långsammare. Men tillräckligt snabbt för det mesta är det redan. Via mobilnätet kan man tänka sig att alla delar på samma lina (luften) och med fiber har du en helt egen väg.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Trådlöst kommer alltid att vara långsammare. Men tillräckligt snabbt för det mesta är det redan. Via mobilnätet kan man tänka sig att alla delar på samma lina (luften) och med fiber har du en helt egen väg.
Men hur ser det ut om 5-10år?
Utvecklingen har ju gått brant och trådlöst täcker de flestas dagsbehov med råge.
Sitter man och tankar filmer så är idag fiber nästan ett krav men ska man kräva det kan man ju undra.

Trådlöst är bra idag och kommer att bli ännu bättre och det borde räcka tycker jag.
Boverket är ute och cyklar som vanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.