Tacka nej till fiber

74k läst  213 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej

Nu har vi fått besked om att det skall dras in fiber till vårt hus. Vad har vi för chanser att tacka nej utan att det kostar oss något. Det är inte vi som har visat intresse, det var byggfirman som anmälde när huset byggdes utan vår vetskap. Vi har i ett senare skede fått reda på detta och har väl i princip tänkt att det kanske är bra att ha. Nu visar det sig att dom (IP-Only) inte kan använda den förberedda slangen som går till vårt mediaskåp utan måste montera en dosa på utsidan och en dosa på insidan och det vill vi inte ha ! Och vi går miste om en rabatt som dom utlovat om det var förberett för fiber vilket det ju är men inte enligt dom !Dessutom gör dom åverkan på vår nylagda gräsmatta. Som sagt, hur är våra möjligheter att tacka nej när det inte är vi som anmält intresse ?

Mvh
    Jörgen

2. T
    Medlem Nivå 7
    Ett dumt beslut kan jag tycka men ingen har rätt att göra nått hos er om ni inte beställt nått.
    Meddela iponoy att här kommer ni onte in.
    Men som jag sa tidigare, dumt beslut att.inte sätta in fiber.
    Men det kanske finns nån annan leverantör som verkar på området som kan använda erat förberedda?

3. Johannes Carlsson
    Allvetare Nivå 9
    Det är ju bara att säga stopp.

Det där med att du måste ha en box på insidan av väggen stämmer inte riktigt. Jag har en 20m fibertråd så jag kan placera fiberomvandlaren var jag vill i huset. (går från boxen på fasaden till vald plats i huset)

4. J
    Medlem Nivå 4
    Ja jag kan hålla med, det kan vara ett dumt beslut för framtiden. Vi har inte behov av fiber och ska vi ändå dra in det så vill jag att det ska vara på våra villkor.

leffe-e gillar
  5. J
    Medlem Nivå 4
    Ok, hur går tråden från boxen på utsidan genom huset ? Antar att den är utanpåliggande isf. Kruxet som vi har är att mediaskåpet är inbyggt i väggen och det finns ingen ingång till det om man inte går vi slangen som går från tomtgräns.

6. Marcus_L
    Allvetare Nivå 3
    Har de sagt varför de inte kan använda slangen? Jag tycker att det verkar konstigt att de inte kan dra fibern i en slang..

7. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Förmodligen vill dom terminera och skarva fibern i en dosa på utsidan för att det ska vara enklare vid framtida service/ombyggnad.

8. T
    Medlem · Nivå 9
    De vill göra en skarv på utsidan av huset för att kunna byta fibern utan att boka tid med dig för att komma in. De kan då också ha ett inne lag som gör tidsbokade besök samt ett utelag som blåser fiber de långa sträckorna.

Det är inte helt omöjligt att slippa utedosan om du visar att du har slang till tomtgräns samt är smidig med att vara tillgänglig för installation.

Redigerat 16 nov 08:31
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare Nivå 9
    Sätt en stolpe där slangen kommer upp ur marken så kan dom sätta skarvningen där. Det går absolut att göra som ni förberett även fast dom kan krångla lite

10. J
    Medlem Nivå 4
    Ja dom säger att det är för att det ska bli lättare att serva utan att vi behöver vara hemma. Det köper jag men det är ju inga andra hantverkare som har den möjligheten så blir ju samma förfarande som annars när det ska åtgärdas något. Man får vara hemma helt enkelt.

11. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag kan ju förstå tankegångarna men många gör så här och det är egentligen ingen nackdel. Drar man fibern ända in till nåt på insidan så är man låst till den positionen. Med kopplingsbox på utsidan så är man betydligt friare i framtida arbeten sen utan att behöva pilla på nån fiber (som de oftast inte gillar att man gör)

12. J
    Medlem Nivå 4
    Men om man som Johannes föreslog sätter upp en stolpe så borde det väl funka lika bra...eller. Har soptunnegaraget alldeles bredvid slangen så det kanske går att sätta boxen där ?
    DSC_0097.JPG

13. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Boxen behöver ju ingen strömförsörjning, så rent tekniskt kan den sitta vart som helst. Det blir ju så klart ditt eget problem att skarva vidare in i huset.

14. J
    Medlem Nivå 4
    Dom gör inte så bara, var det svar jag fick av entreprenörern som ska gräva ner fibern

15. J
    Medlem Nivå 4
    Fick höra efter samtal med Ip-Only idag att det är byggfirman som står för avtalet :) Så jag kan göra som jag vill m.a.o., vi är inte juridiskt bundna alltså.

Polos och tobbbias gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: