91 490 läst ·
241 svar
91k läst
241 svar
Tacka nej till fiber
Det är säkerhetsmässigt en rätt dålig lösning att ha fibern lätt åtkomlig på utsidan. Då är det enkelt för en inbrottstjuv att kapa fibern. Visserligen är det ändå enkelt för inbrottstjuven att sabotera kopplingsskåpet som står någonstans på gatan, men det är inte lika uppenbart för tjuven vilket skåp det är plus att om han sänker nätet i hela kvarteret kommer det uppmärksammas snabbt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Jo det har ju debatterats hårt i en annan tråd här men rent generellt så tror jag inte tjuvarna bryr sig så mycket om en liten kopplingslåda nånstans på sockeln om de nu inte är ett beställningsjobb på nåt de vet finns i huset och att de vet att det är larmat över fibern då....Vad jag vet har det inte skrivits om att de alltid klipper all kommunikation innan de gör inbrott i vanliga hus.F f91jsw skrev:Det är säkerhetsmässigt en rätt dålig lösning att ha fibern lätt åtkomlig på utsidan. Då är det enkelt för en inbrottstjuv att kapa fibern. Visserligen är det ändå enkelt för inbrottstjuven att sabotera kopplingsskåpet som står någonstans på gatan, men det är inte lika uppenbart för tjuven vilket skåp det är plus att om han sänker nätet i hela kvarteret kommer det uppmärksammas snabbt.
Då blir det ju lika enkelt oavsett var utomhusboxen sitter m.a.o.F f91jsw skrev:Det är säkerhetsmässigt en rätt dålig lösning att ha fibern lätt åtkomlig på utsidan. Då är det enkelt för en inbrottstjuv att kapa fibern. Visserligen är det ändå enkelt för inbrottstjuven att sabotera kopplingsskåpet som står någonstans på gatan, men det är inte lika uppenbart för tjuven vilket skåp det är plus att om han sänker nätet i hela kvarteret kommer det uppmärksammas snabbt.
Jag skulle satsat på att få dem att sätta en kopplingsbox på soptunnegaraget. Därifrån kan du enkelt dra vidare en patchfiber till ditt mediaspelare inne, de kostar bara några hundra kronor.
Välj inte bort fibern!
Välj inte bort fibern!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 138 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 138 inlägg
För några år sen var den en inbrottsvåg här och då kapade de systematiskt alla synliga kablar in till husen. Men jag har ingen aning om hur vanligt det är. Personligen skulle jag i alla fall undvika att ha synliga kablar i den mån det går. Numera är det ju vanligt att man har kameralarm i huset som är kopplat till bredbandet, så det finns ju en viss risk att det blir ett vanligare angreppssätt för tjuvar i framtiden.S Stefan1972 skrev:Jo det har ju debatterats hårt i en annan tråd här men rent generellt så tror jag inte tjuvarna bryr sig så mycket om en liten kopplingslåda nånstans på sockeln om de nu inte är ett beställningsjobb på nåt de vet finns i huset och att de vet att det är larmat över fibern då....Vad jag vet har det inte skrivits om att de alltid klipper all kommunikation innan de gör inbrott i vanliga hus.
Precis vad jag tycker, hur svårt ska det varatommib skrev:
Det fanns ett medieskåp huset och ditt drar man ju alla nätverkskablar om det finns fördragna eller kanalisation. Det är ju inget du ändrar i framtiden bara så där.S Stefan1972 skrev:Jag kan ju förstå tankegångarna men många gör så här och det är egentligen ingen nackdel. Drar man fibern ända in till nåt på insidan så är man låst till den positionen. Med kopplingsbox på utsidan så är man betydligt friare i framtida arbeten sen utan att behöva pilla på nån fiber (som de oftast inte gillar att man gör)
Skulle vilja påstå att de flesta nya hus byggs med medieskåp och fördragen kanalisation till elskåpet eller direkt ut till tomtgräns.
IP Only har accepterat indragen dukt på andra ställen men de och ev. entreprenören brukar "bråka" lite initialt innan de accepterar att använda befintlig kanalisation.
Det är bara dumheter det de håller på med, kunde du välja en operatör via Skanova skulle du få beröm istället, men visst det kräver ett extra "hembesök" vid blåsning av fiber.
Låter märkligt. Har också IP-only och det var överhuvudtaget ingen fråga att sätta några grejor
utomhus. Slangen från stolpen går direkt in i huset till de två burkarna.
Slangen utifrån går genom väggen och direkt in i den högra burken på den nedre bilden.
utomhus. Slangen från stolpen går direkt in i huset till de två burkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangen utifrån går genom väggen och direkt in i den högra burken på den nedre bilden.
Hmm, dom verkar jobba på olika sätt på olika delar av landet då kanske. Kan ju vara så att underleverantören har bestämt att det ska vara på detta vispegee skrev:
låter helt konstigt, stå på er att använda det rör som finns, och att ni kommer vara tillgängliga om de måste göra något, vilket efter installation, ENDAST är om fibern grävs av och måste blåsas om.. vilket är väldigt osannolikt.J Jörgen Alw skrev:
Oftast brukar de ju vara nöjda med att använda det som finns då det blir mindre jobb för dem
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Går röret rakt till mediaskåpet? Det gör inte ett besök i fasadmätarskåpet på vägen?