J Johan456 skrev:
Då skulle du bli förvånad när du köper ett hus för x miljoner där det bara finns 100000 kr i pantbrev. Då ska du upp med ytterligare 2% av lånens storlek i pantbrev vilket också är en lite sjuk avgift.
Men pantbreven är ju inte en flergångskostnad. Nästa köpare, som också förstår detta, inser att hen inte behöver skaffa lika mycket nya pantbrev.
 
  • Gilla
Kattmatare och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då skulle du bli förvånad när du köper ett hus för x miljoner där det bara finns 100000 kr i pantbrev. Då ska du upp med ytterligare 2% av lånens storlek i pantbrev vilket också är en lite sjuk avgift.
Kommer det som en överraskning när man ska köpa hus?
Ungefär som chocken när bindningstiden för den låga räntan löper ut och lönekostnaderna kanske mångdubblas?

Det är ju ”kända” kostnader och inga uttagna pantbrev är nog ofta lika med lite lägre bud?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då skulle du bli förvånad när du köper ett hus för x miljoner där det bara finns 100000 kr i pantbrev. Då ska du upp med ytterligare 2% av lånens storlek i pantbrev vilket också är en lite sjuk avgift.
2% av de utökade pantbrevens belopp kan absolut kännas som en sjuk avgift, även om pengarna hamnar i statens kassa och på ett eller annat sätt ger statlig service till oss medborgare.
Men räntorna på sagda lån, i dagsläget mellan 4 och 5%, ska betalas varje århela lånebeloppet, så länge du har skulder kvar. Där kan vi snacka sjuk avgift. Men vi som har lite bankaktier tycker att det är bra, eftersom utdelningen hamnar i våra personliga plånböcker.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
2% av de utökade pantbrevens belopp kan absolut kännas som en sjuk avgift, även om pengarna hamnar i statens kassa och på ett eller annat sätt ger statlig service till oss medborgare.
Men räntorna på sagda lån, i dagsläget mellan 4 och 5%, ska betalas varje århela lånebeloppet, så länge du har skulder kvar. Där kan vi snacka sjuk avgift. Men vi som har lite bankaktier tycker att det är bra, eftersom utdelningen hamnar i våra personliga plånböcker.
Jag gissar att du inte hade lån på 90-talet när räntorna på bottenlånen låg över 13%...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men räntorna på sagda lån, i dagsläget mellan 4 och 5%, ska betalas varje århela lånebeloppet, så länge du har skulder kvar. Där kan vi snacka sjuk avgift.
Med en inflation runt 4% så är det ju i princip gratis.
 
maxmsm skrev:
Jag gissar att du inte hade lån på 90-talet när räntorna på bottenlånen låg över 13%...
Nej, jag var barn då. 13% är definitivt en sjuk avgift!
 
F
maxmsm skrev:
Varför gifta sej i Thailand eller Sverige eller någon annanstans?
Man kan vara sambo också och med rätt sambo så behöver man inte ens lägga pengar på någon mark heller...
Jag tror nog du fattade precis vad jag menar 🙄🤔
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag var barn då. 13% är definitivt en sjuk avgift!
I slutet av 80-talet och början av 90-talet låg inflationen runt 10%. Så det var inte nämnvärt dyrare att låna då än nu.

Tänk de stackare som hade pengar i plånboken och fick betala 10% om året i avgift.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med en inflation runt 4% så är det ju i princip gratis.
Det är det om ens inkomstökning håller samma takt som inflationen, annars får du i praktiken sämre ekonomi iallafall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är det om ens inkomstökning håller samma takt som inflationen, annars får du i praktiken sämre ekonomi iallafall.
Ja, men det är fortfarande inte någon "sjuk avgift". Får du en reallönesänkning är det din lön det är fel på, inte bolånet.


Alltför många drar upp det där kortet, "När jag var ung var räntan 15%", utan att sätta det i någon som helst kontext.
Det är förhållandet mellan inflation och in-/utlåningsränta som är intressant. Inte bara utlåningsräntans absolutbelopp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men det är fortfarande inte någon "sjuk avgift". Får du en reallönesänkning är det din lön det är fel på, inte bolånet.


Alltför många drar upp det där kortet, "När jag var ung var räntan 15%", utan att sätta det i någon som helst kontext.
Det är förhållandet mellan inflation och in-/utlåningsränta som är intressant. Inte bara utlåningsräntans absolutbelopp.
Om jag ska försöka koka ner mitt resonemang, så handlar det om att en husköpare inte bör bli överdrivet upprörd över att en enda gång behöva betala 2% av beloppet hen tar ut nya pantbrev för - om hen rycker på axlarna åt att behöva betala 4-5% ränta på hela lånebeloppet varje år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Ja, men det är fortfarande inte någon "sjuk avgift". Får du en reallönesänkning är det din lön det är fel på, inte bolånet.


Alltför många drar upp det där kortet, "När jag var ung var räntan 15%", utan att sätta det i någon som helst kontext.
Det är förhållandet mellan inflation och in-/utlåningsränta som är intressant. Inte bara utlåningsräntans absolutbelopp.
Du vet mycket väl att löneökningar inte följer med vid tung inflation. Så sammantaget var det ingen ingen attraktiv situation. Det som glöms bort är bidragen vid nybygge i början av 80-talet som i princip gjorde det lönsamt att bygga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Kommer det som en överraskning när man ska köpa hus?
Ungefär som chocken när bindningstiden för den låga räntan löper ut och lönekostnaderna kanske mångdubblas?

Det är ju ”kända” kostnader och inga uttagna pantbrev är nog ofta lika med lite lägre bud?
Nej inte för dom flesta men det är en sjuk ”avgift” förstod du inte vad jag menade? Om lagfart var okänt för TS är säkert pantbrev det också. Surgubbe.
 
F fsn skrev:
Du vet mycket väl att löneökningar inte följer med vid tung inflation. Så sammantaget var det ingen ingen attraktiv situation. Det som glöms bort är bidragen vid nybygge i början av 80-talet som i princip gjorde det lönsamt att bygga.
Nä, hög inflation är inte bra och situationen då är inget vi vill ha igen. Men det jag menar är att alltför många stirrar sig blind på själva siffran och tror att det var tre-fyra gånger så dyrt att låna pengar på den tiden.
 
  • Gilla
Kattmatare
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Jag tror nog du fattade precis vad jag menar 🙄🤔
Vi har lite olika åsikter men för min del så blir det om ett par år den kallare delen i SOA och den varmare delen i Norden.
Man kan hyra en bra bostad för från 2000:- SEK/månad på en trevlig plats under 6 månader istället för att tillbringa dessa 6 månader i kylen/frysen.....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.