24 311 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Ta bort avgift för Lagfart + Pantbrev!
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
My bad. Syftade på stämpelskatten för pantbrev (alltså den som är 2% av storleken på nya pantbrev).
Redigerat:
Här har du en räknesnurra där du kan ta fram dina egna siffror:Nötegårdsgubben skrev:
Då var de nog rätt dåliga på att räkna. Sveriges skattekvot (alltså vad det offentliga tar av BNP) är 40,7 %. Den peakade precis under 50 % (49,8) år 1990. Vi har inte haft såhär låg skattekvot på nästan 50 år.
Sen betalar vi förstås olika mycket skatt. Anställda höginkomsttagare mest, låginkomsttagare och vissa egenföretagare minst.
Nykterister, ickerökare och andra skattesmitare (som man sa på 1900-talet) kommer också väl ut. Nykterister, elbilister och andra skattesmitare skulle kanske en modern omtolkning vara.
https://skattebetalarna.se/rakna-ut-din-skatt/inkomstskatt/
För min del är det 58,13%
Den beror inte heller på lånets storlek då det oftast finns befintliga pantbrev som täcker en del.C Emil Hen skrev:
Men jag håller med om att det är konstigt att ha en administrativ avgift som baseras på beloppet. Särskilt när man dessutom betalar en fast administrationsavgift.
Precis - men för mig blir det ännu konstigare att avgiftens/skattens storlek blir beroende av hur belånad eller inte säljaren är. Vad finns det för motivering för att man ska skatta mer om man köper en fastighet som är lågt belånad. (Jag kan inte tänka mig att den faktiska kostnaden för att utfärda nya pantbrev varierar beroende på belopp?)useless skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Alltid bra att folk känner till hur mycket skatt de betalar. Inkomstskatter för löneinkomster (i synnerhet för höginkomsttagare) är som sagt den högst beskattade inkomst man har, gör man vinst på ett hus man säljer är dock skatten avgjort lägre, liksom på andra kapitalinkomster.Dowser4711 skrev:
Nej, den är 825:- oavsett beloppet.C Emil Hen skrev:
"Det är inte säkert att du behöver betala stämpelskatt, men du betalar alltid en expeditionsavgift som är 825 kronor. Expeditionsavgiften är till för att täcka kostnaden för vår handläggning."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Ligger väl rätt mycket i det. Thailand är ett fantastiskt land om man har pengar och kan åka därifrån när man vill.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns även andra problem med fastighetsägande i Thailand som tex att det inte går att äga en fastighet lagligt som utlänning.