24 302 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Ta bort avgift för Lagfart + Pantbrev!
Kollade lite och lantmäteriet har en bra beskrivning hur historian, från 1100-talet, ser ut i Sverige och att man mycket tidigt insåg att man måste ha ett juridiskt mycket starkt system för fastigheter som då givetvist kostar pengar inkl att staten får en skatteinkomst. Just den här konstruktionen är väl inget att ifrågasätta när det finns andra stora skatteutgifter för staten som kan ifrågasättas som medborgare.
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/inskrivningsvasendet_forr_nu.pdf
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/inskrivningsvasendet_forr_nu.pdf
Nej, skulle jag inte säga. Men Danskarna har väl rätt udda regler (eller sunda, beror på hur man ser det) men det går inte att jämföra med Thailand där du om du inte har rätt juridisk rådgivning lätt kan landa i ett köpt hus på arrendetomt där du inte har rätten att sälja huset om du inte mutar rätt tjänsteman.G OMathson skrev:
Om du bara ska ha en fastighet så är det korrekt men om du kan tänka dej att driva en verksamhet så kan du genom din verksamhet äga din fastighet.F fsn skrev:
Varför skulle du inte ha rätten att sälja ett hus på en arrendetomt?F fsn skrev:Nej, skulle jag inte säga. Men Danskarna har väl rätt udda regler (eller sunda, beror på hur man ser det) men det går inte att jämföra med Thailand där du om du inte har rätt juridisk rådgivning lätt kan landa i ett köpt hus på arrendetomt där du inte har rätten att sälja huset om du inte mutar rätt tjänsteman.
Det finns några olika typer av lagliga arrendeavtal.
Jo det kallas ju att man köper en fastighet på "ofri grund".maxmsm skrev:
Klart reglerat vad som gäller.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofri_grund
Det jag svarade på var:P paralun skrev:
"men det går inte att jämföra med Thailand där du om du inte har rätt juridisk rådgivning lätt kan landa i ett köpt hus på arrendetomt där du inte har rätten att sälja huset om du inte mutar rätt tjänsteman."
Det finns arrenden bundna till dig som ej kan överlåtas. Finn en del exempel på folk som torskat på det hos oseriösa aktörer . Jag har en bekant som jobbade som mäklare på den marknaden för 10-15 år sen men en del skräckhistorier.maxmsm skrev:
Då måste man också verkligen driva en verksamhet och inte bara säga att man skall göra det. Nu är det långt ifrån alla som vill registrera ett företag och ha verksamhet utan det vanligaste är att man vill köpa sig en kåk.maxmsm skrev:
Visst är det så, många svenska mäklare blåste godtrogna svenskar.F fsn skrev:
Jag känner en del som har köpt en tomt i fruns/flickvännens namn och så skriver man ett så kallat Usufructavtal(stavning) där man har total kontroll över tomten.
Korrekt, verksamheten får dessutom inte bara ha att äga din bostad som enda verksamhet.F fsn skrev:
Det är en rätt stor uppoffring att gifta sig med en thai-körring bara för att äga en plätt mark. Av de alternativen föredrar jag nog lite stämpelskatt i kombination med fri sjukvård och gratis högskola och rätt mycket annan, och i sammanhanget fungerande social service.maxmsm skrev:
Varför gifta sej i Thailand eller Sverige eller någon annanstans?F fsn skrev:
Man kan vara sambo också och med rätt sambo så behöver man inte ens lägga pengar på någon mark heller...
Då skulle du bli förvånad när du köper ett hus för x miljoner där det bara finns 100000 kr i pantbrev. Då ska du upp med ytterligare 2% av lånens storlek i pantbrev vilket också är en lite sjuk avgift.Dracula skrev: