4 704 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Takbyte
Sida 1 av 2
Medlem
· västragötaland
· 38 inlägg
Någon kunnig vet vad de idag kan kosta att anlita någon för att byta tak på hus ? Bo ytan är 120kvm , en skorsten, 18 graders lutning på tak. Tror huset kan vara ca 7meter x 15 meter huset . Vi har idag betongpannor som gjort sitt. Om man räknar att även all råspont skall bytas. Och allt annat som stuprännor mm .Vad blir skillnad på betongpannor och plåt i pris ? Enplansvilla med källare. Även om ni vet något billigare alternativ. Kan man köpa tex byggmaterialet från byggmax och be snickare att använda de material vi köpt ?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Finns det ngn speciell anledning att du räknar med att byta all råspont? Det är rätt ovanligt att man behöver göra det.
Utan det vanliga är att ny underlagspapp läggs på den bef. Om det finns enstaka hål där råsponten är dålig så byter man just där. Och nya läkt på det. Ligger det redan många lager gammal underlgaspapp så river man bort, annars bara ny papp på den gamla.
Utan det vanliga är att ny underlagspapp läggs på den bef. Om det finns enstaka hål där råsponten är dålig så byter man just där. Och nya läkt på det. Ligger det redan många lager gammal underlgaspapp så river man bort, annars bara ny papp på den gamla.
Medlem
· västragötaland
· 38 inlägg
De är för att de fanns viss mögelpåväxt . Har själv inte varit där uppe. Så vet ej hur mycket / lite. Men du vet inte va man km räkna med för summor ? Eller är de som ovanstående skrev
En seriös takfirma tar bort gammal papp för att kunna inspektera råsponten.
Priser utan råspontsbyte brukar vara 5-600kr/m2 för pappning och nya pannor. Hängrännor och stuprör är rätt dyrt så 1000kr/m2 med råspont och plåtarbeten stämmer nog bra.
Sen kan man nyttja rot för att få ner det en aning.
Priser utan råspontsbyte brukar vara 5-600kr/m2 för pappning och nya pannor. Hängrännor och stuprör är rätt dyrt så 1000kr/m2 med råspont och plåtarbeten stämmer nog bra.
Sen kan man nyttja rot för att få ner det en aning.
Vi tog in en offert i höstas på byte av vårat tak på ca 100kvm yta. De ville ha 117000:- med rotavdraget klart.
Komplett tak med duk och betongtegel och all plåt(Endast 2st genomföringar på taket). Skulle det bytas nån råspont så tillkom det.
Slutade med att jag gjorde det själv istället. Räknade ihop allt inkl alla småprylar. Slutade på ca 37000:- men då körde jag en dyrare diffusionsöppen duk och la till lite mer grejer som snörasskydd mm som inte ingick i offerten ovan. Förlängde även takfoten i samband med bytet.
Tänk på att du kan få bra rabatter om du beställer ett komplett tak på tex xl eller carl hedin. Byggmax var faktisk några tusenlappar dyrare när jag jämförde.
Komplett tak med duk och betongtegel och all plåt(Endast 2st genomföringar på taket). Skulle det bytas nån råspont så tillkom det.
Slutade med att jag gjorde det själv istället. Räknade ihop allt inkl alla småprylar. Slutade på ca 37000:- men då körde jag en dyrare diffusionsöppen duk och la till lite mer grejer som snörasskydd mm som inte ingick i offerten ovan. Förlängde även takfoten i samband med bytet.
Tänk på att du kan få bra rabatter om du beställer ett komplett tak på tex xl eller carl hedin. Byggmax var faktisk några tusenlappar dyrare när jag jämförde.
Begär offert även från lokala bygghandeln ofta får man bra rabatter hos dom, blir ibland lägre än vad man kan få hos tex XLbygg.
Vi bytte tak själva för några år sedan, materialet gick på ca 50000kr, enligt nedan dokument.
Vi bytte tak själva för några år sedan, materialet gick på ca 50000kr, enligt nedan dokument.
Redigerat:
Precis plockat in fyra offerter ifrån olika företag om takbyte. Spannet var mellan 114'-148. 130 kvm 23 grader och två genomföringar. Byte av 4kvm råspont och allt annat komplett. Alla priser efter rot.
Dyraste behöver 190 (!!!!) timmar på sig.
Vissa snickare tror verkligen att de kommer undan med vad som helst.
Summan av kardemumman blir att jag löser det själv. Hamnar runt 65' inkl ställning och taklyft och tappad arbetsinkomst.
Dyraste behöver 190 (!!!!) timmar på sig.
Vissa snickare tror verkligen att de kommer undan med vad som helst.
Summan av kardemumman blir att jag löser det själv. Hamnar runt 65' inkl ställning och taklyft och tappad arbetsinkomst.
Renoverare
· södermanland
· 11 inlägg
Bytte tak förra året vanligt sadeltak 112kvm hade firma här som gjorde jobbet dom bytte papp läkta om bytte vindskivor alla stuprör hängrännor skorstenshuv och beklädnad runt avlopsröret la blanka svarta pannor gav 63 tusen efter rot
Medlem
· västragötaland
· 38 inlägg
Tackar för svar , vi har idag fått en offert på ca 100tusen innan rot. Hade även järven annan som räknade på de , dem skulle ha ca 185 tusen för samma jobb . Otroligt va de kan skilja sig !!
Medlem
· västragötaland
· 38 inlägg
Ingen aning va skillnaden är vi sa inte att vi ville ha nått annat till den andra heller . Där vi fick billigast är En bekant snickare , dem skall göra precis lika mycket som dem andra skall . Tak med pannor blir de och ny råspont mm