W
Sitter och jämför offerter för takbyte på villan här i Kumla (ca 190 kvm, betongpannor) och blir inte klok på hur firmorna tänker.

Diffen är enorm, men det som stör mig mest är materialvalet kontra priset hos de dyraste aktörerna.

Läget ser ut så här:

Firma A (Svedala Tak):
Dyrast av alla. Ligger på över 360 000 kr efter 2(!) ROT-avdrag. I specen har de lagt in YEP 550 som underlagsduk/takpapp.

Firma B (Dalarnas Takmontage): Hack i häl prismässigt på ca 356 000 kr. De specar bara "Underlagsduk" utan märke eller typ. Känns sådär att betala premiumpris utan att veta vad man får. Har frågat vad det är för något.

Firma C (Anderssons): Ligger på ca 319 000 kr. De specar tydligt Mataki Haloten PRO (som jag fattat är premiumduk?).

Firma D (Takvision): Lågprisalternativet på ca 230 000 kr. De kör T-Roof Tecca.

Min magkänsla säger att det är helt orimligt att den absolut dyraste firman (Svedala) vill lägga det, i mina ögon, "tunnaste" underlaget? YEP 550 känns ju mer som en presenning jämfört med rejäl papp.

Samtidigt ligger mittenalternativet (Anderssons) 40k lägre men kör Mataki Pro. Där har jag möjlighet till ännu ett rotavdrag på det.

Är det jag som är petig eller försöker de dyra drakarna ta betalt för Mercedes men leverera en Fiat? Känns dumsnålt att lägga 350-360 lakan och sen snåla (eller mörka) på det som faktiskt håller tätt.

Vad säger ni, är YEP 550 standard idag även på dyrare takbyten, eller ska jag stryka dem direkt?

Mats-S
Några frågor :)

- Ålder på huset?
- Tidigare takbyten?
- Hur ser dagens kontruktion ut, typ råspont med papp, duk, oljemasonit?
- Hur gammla är nuvarande btg pannor?
- Varför byter du, kosmetiska skäl eller dåligt skick på undertak, btgpannor eller annat?

W
Mats-S Mats-S skrev:
Några frågor :)

- Ålder på huset?
- Tidigare takbyten?
- Hur ser dagens kontruktion ut, typ råspont med papp, duk, oljemasonit?
- Hur gammla är nuvarande btg pannor?
- Varför byter du, kosmetiska skäl eller dåligt skick på undertak, btgpannor eller annat?
1976, inga tidigare byten eller renoveringar
idag är det plywood, utan duk/papp under betonpannorna.

Pannorna är från när huset byggdes.

Byter pga Dåligt skick på undertak, ffa uppe vid nock som det har blivit bra fuktigt.

Tanken är byte till råspont som underlagstak..

Mats-S
Det finns bara ett enda råd jag kan ge :)

INNAN du bestämmer dig, ta REFERENSER på samtliga som lämnat intressant offerter.
Kan dom inte ge några referenser som du kan kontakta/besöka, avstå. Finns otroligt många klåpare när det gäller takbyten, kolla bara på alla trådar här på BH ang. misslyckade takbyten.
Kolla även på Trustpilot, många omdömen där som kan vara värdefulla. Tex Svedala tak har ett antal tveksamma omdömen där ...

Så ta din tid, hämta in fakta på företagen, därefter kan du bestämma dig :-)

Omdömen på nätet är inte att lita på, har du någon bekant du litar på som bytt tak och kan ge tips? Annars det gamla vanliga tag in flera offerter, kolla att firman inte är på svarta listan eller inblandade i rättsprocess. Se gärna till att ha en byggnadsingenjör som kan besikta arbetet, kostar en slant men kan vara värt det för att få ett oberoende utlåtande. Vanlig takpapp är beprövat till skillnad från takduk som också har problem med läckage vid spikhålen om det inte är riktigt gjort.

W
Mats-S Mats-S skrev:
Det finns bara ett enda råd jag kan ge :)

INNAN du bestämmer dig, ta REFERENSER på samtliga som lämnat intressant offerter.
Kan dom inte ge några referenser som du kan kontakta/besöka, avstå. Finns otroligt många klåpare när det gäller takbyten, kolla bara på alla trådar här på BH ang. misslyckade takbyten.
Kolla även på Trustpilot, många omdömen där som kan vara värdefulla. Tex Svedala tak har ett antal tveksamma omdömen där ...

Så ta din tid, hämta in fakta på företagen, därefter kan du bestämma dig :-)
ja svedala tak på pappret har ingett sämst intryck, just pga att de anger en sån vek duk.

Referensjobbet han hade med sig med bilder såg verkligen tvivelaktigt ut då pappen inte låg spänd emellan läkten 🤦‍♂️ liksom bubblor - för mig är de verkligen tveksamt.

jag har sagt till de som varit på plats för offert att jag ska ha referensobjekt. Så där är jag på tårna . tack för input :)

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
B Bitterhetsakademin skrev:
Omdömen på nätet är inte att lita på
Instämmer delvis, dvs de ger inte sanningen, men det kan ge en viss vägledning ang. hur företaget agerar i olika situationer. Det ska givetvis kombineras med allmän googling, ARN:s svarta lista mm.

Lite mindre lokala företag kan ibland vara att föredra, om dom verkar trovärdiga och har bra referenser att visa. Fördelen är just att dom är lokala och att man kan få en direkt dialog med dom som är ansvariga utförare på plats, inte enbart bli hänvisad till någon anonym kundtjänst.

• Gilla
Wunderbaum444 och 1 till
  • Laddar…
Vilka körde du med och hur blev resultatet?

Håller på att utvecklar en tjänst för takrenovering som nu är live i version 1.0 på https://takval.se/ i steg 1 är den för att hjälpa till att få in lokala offerter och från någon rikstäckande. Men sen i nästa steg är även tanken att få en ai analys av offerter.

W
M Maltie skrev:
Vilka körde du med och hur blev resultatet?

Håller på att utvecklar en tjänst för takrenovering som nu är live i version 1.0 på [länk] i steg 1 är den för att hjälpa till att få in lokala offerter och från någon rikstäckande. Men sen i nästa steg är även tanken att få en ai analys av offerter.
Har inte valt några men skulle säga att dalarnas takmontage och en annan lokal spelare ligger bäst till då de var båda villiga att ändra duk till YEP2500.

Men jag är nu på spåret att försöka få ner kostnaden med att bara byta ut den plywood som ligger vid nock, så man slipper riva och lägga ny råspont över hela taket.
Så långt jag förstår så anses det också vara fackmannamässigt.

Anledningen till varför jag inte har valt ut någon ännu är pga att jag ska få med sambon som delägare på huset så vi kan få 2 ROT avdrag, samt finansieringsbiten utan att gå in på detaljer där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.