44 490 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Ja, Nordeas möjlighet till medanvändaravtal är ju ett ganska smidigt sätt att lösa detta. Jag trodde i min enfald att de flesta storbanker hade motsvarande produkt att erbjuda, men så verkar inte vara fallet..Sommartorparn skrev:
Meddelandena ramlar in snabbt i den här tråden så jag kanske inte har läst alla. Men eftersom det tycks finnas en del bankpersonal i den här tråden så vill jag bidra med mina personliga erfarenheter och belysa de svårigheter man stöter på när man vill hjälpa en åldrig anhörig med livets praktikaliteter. Just bankernas fyrkantighet upplevde jag som ett av de större stressmomenten. Med Swedbank kom vi ingen vart efter deras regelbok, så de fick behålla mammas pengar tills hon dog. Lyckligtvis hade hon pengar på en annan bank som kunde användas till att betala räkningar.
Jag kan inte bedöma om vi bara hade otur med våra kontakter med Swedbank eller om det faktiskt är så att den banken har fyrkantigare regler än andra banker.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Om ni som ska sköta betalningarna också har Swedbank så är det ganska enkelt.S Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
Om ni ser till att ni också står med som att ni får fullmakt på deras pensionskonton. Alltså ni kan ta ut och sätta in på deras konton precis som de själva.
Då kommer deras konton att synas i er internetbank så ni kan fylla i en av deras räkningar och betala från deras konton, men däremot går det nog inte med tex efaktura.
Jag gjorde så här under några år.
Föräldern behövde alltså inte själv ha BankID eller internetbanktjänst.
Efter att man stod med att få disponera kontot så dök det upp i internetbanken hos mig.
Så kan man nog göra hos de flesta banker, och det är ju en hyfsat bra lösning så längre man inte behöver komma åt tjänster som just e-faktura. Här loggar man in under sin egen identitet, och det råder aldrig någon tvekan om vem som gjort vad, till skillnad från om man trixar med bank-id e.dyl. Nu var ju TS kund i annan bank, vederbörande måste alltså i ovanstående scenario också själv bli Swedbank-kund. En liten kostnad blir det också, 175 kr./år tror jag.Snailman skrev:
Om ni som ska sköta betalningarna också har Swedbank så är det ganska enkelt.
Om ni ser till att ni också står med som att ni får fullmakt på deras pensionskonton. Alltså ni kan ta ut och sätta in på deras konton precis som de själva.
Då kommer deras konton att synas i er internetbank så ni kan fylla i en av deras räkningar och betala från deras konton, men däremot går det nog inte med tex efaktura.
Jag gjorde så här under några år.
Föräldern behövde alltså inte själv ha BankID eller internetbanktjänst.
Efter att man stod med att få disponera kontot så dök det upp i internetbanken hos mig.
E-faktura är ju annars rätt bra om man vill hjälpa någon släkting där pappersfakturorna ha en tendens att "komma bort". Autogiro är också bra.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
C cassandranojdh skrev:
Ja, detta var väl ca sex år sedan, det var inte lika vanligt med avgift för pappersfakrura då som idag. Var mest hyran jag betalade, den kom var tredje månad med tre avier i, sen var det Telia också och den blev det nog avgift på har jag för mig, hur det var med elen minns jag inte.
Det har du rätt i, pappersfakturor börjar kosta numera. Autogiro kan nog lösa en del av de problemen. Dessvärre envisas en del fakturautställare att skicka pappersfaktura ändå, och ta betalt för den. Sättet att komma undan detta kan vara e-faktura (nu är vi där igen), att fakturan skickas via e-post istället eller att fakturan läggs upp på personens kundkonto hos betalningsmottagaren (telekombolagen använder ofta det systemet). Olika betalningsmottagare har olika upplägg. Själva betalningen effektueras ändå automatiskt via autogirot. Telia började dumma sig för något år sedan, då de drog in möjligheten att ha autogiro och få fakturan som e-faktura till sin internetbank. Antingen fick man ha "ren" e-faktura (som man själv får se till att den blir betalad - vissa, men inte alla banker har möjligheten att få en e-faktura att bli betalad automatiskt på förfallodagen utan något särskilt godkännande), pappersfaktura (~ 50 kr./styck) eller att man får fakturan upplagd på sitt Teliakonto.Snailman skrev:
Allt detta borde Swedbank kunna reda ut åt TS. Kan de inte detta så kanske man ska börja tänka i banor av att byta bank, även om det kanske kan kännas svårt för personer som nått den aktningsvärda åldern av 90 år och däröver.
Redigerat:
Löses enkelt genom att spara kontoutdrag och kopior på alla fakturor.K Nils Andersson1 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tänk även på att om möjligt se till att föräldrarnas legitimation inte hinner gå ut innan den förnyas, i mitt fall så hann den gå ut och det medförde tex att det inte var möjligt att rösta/poströsta.K kindvall skrev:Jag uttryckte mig lite kortfattat. Med "att ni hämtar ut dosa + ID" menade jag att föräldrarna följer med och signerar ut dem, lämpligen då de ändå ska dit för att signera kontofullmakten.
Så länge föräldrarna har bankID finns ju alltid möjligheten att åka hem till dem med laptop, platta eller telefon och hjälpa dem med något som kräver inloggning när behovet dyker upp.
Du menar fysisk legitimation som nationellt id-kort/Skatteverkets id-kort/bankernas id-kort? Ja, det blir avsevärt bökigare att få ett nytt id-kort om det gamla har hunnit gå ut. Min gamla moder råkade ut för det i somras, och som vi bor i helt olika delar av landet kunde jag inte infinna mig hos Skatteverket för att intyga hennes identitet. Hon fick samla ihop hela bibbor med papper som eventuellt kunde styrka att hon var hon, och så gjorde Skatteverket en " sammanvägd bedömning". Beslutet (jag undrar om inte självaste generaldirektören fick ta det beslutetSnailman skrev:
När det gäller Swedbank så kom vi aldrig så långt som att diskutera medanvändaravtal eftersom de krävde friskhetsintyg för att låta oss skriva fullmakt. Hade vi följt deras regelbok så hade vi troligtvis tvingats få god man trots att det fanns framtidsfullmakt. Det enklaste var helt enkelt att backa ut från den banken….C cassandranojdh skrev:
Vad jag har kunnat utröna så har Swedbank inte något som motsvarar Nordeas medanvändaravtal. Man kan få kontofullmakt, som beskrivs ovan, och är man då Swedbankkund själv och har internetbank och betaltjänst så får man tillgång till föräldrarnas konto den vägen. Men funktionaliteten blir ändå inte lika omfattande som i Nordea-fallet. Rätta mig gärna om jag har fel!
I Nordeafallet behövde jag inte bli kund hos dem i den meningen att jag har mina bankaffärer hos dem. Såhär skriver de: "Du som blir medanvändare behöver även vara registrerad i Nordea, men du behöver inte ha dina bankaffärer hos oss."
https://www.nordea.se/privat/liv/familj/medanvandare.html
I Nordeafallet behövde jag inte bli kund hos dem i den meningen att jag har mina bankaffärer hos dem. Såhär skriver de: "Du som blir medanvändare behöver även vara registrerad i Nordea, men du behöver inte ha dina bankaffärer hos oss."
https://www.nordea.se/privat/liv/familj/medanvandare.html
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, det menade jag, gången innan gick den också ut, så hon fick inte ut den nya legitimationen, när jag kollade upp saken så hade hon inte med sin senaste utgångna legitimation utan den innan dess, så när jag sa att hon skulle gå dit igen med den senaste, så kunde hon hämta ut den nya legitimationen.C cassandranojdh skrev:Du menar fysisk legitimation som nationellt id-kort/Skatteverkets id-kort/bankernas id-kort? Ja, det blir avsevärt bökigare att få ett nytt id-kort om det gamla har hunnit gå ut. Min gamla moder råkade ut för det i somras, och som vi bor i helt olika delar av landet kunde jag inte infinna mig hos Skatteverket för att intyga hennes identitet. Hon fick samla ihop hela bibbor med papper som eventuellt kunde styrka att hon var hon, och så gjorde Skatteverket en " sammanvägd bedömning". Beslutet (jag undrar om inte självaste generaldirektören fick ta det beslutet) blev att "för den här gången får det väl gå"
.
Men när även den gick ut så var hon ju sämre fysiskt så den fick helt enkelt gå ut, utan åtgärd. Då var det ju ändå ingen Corona som härjade, som det är numera.
Precis så! Och om du vill ha ryggen fri gentemot övriga arvingar så kan du sätta in alla kontoutdrag och fakturor i en pärm. I slutet av varje år låter du samtliga berörda gå igenom årets bankhändelser och sedan skriva under på på att de har kontrollerat och godkännt räkenskaperna. Tidsödande, ja. Men bra för att förebygga eventuella beskyllningar i efterhand.HasseTeknik skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ska man vara lite korrekt så finns det tre varianter, BankID på kort, BankID på fil och mobilt BankID. De skiljer sig åt lite och är bara ett sätt att autentisera användaren, dvs låta användaren bevisa sin identitet.P paralun skrev:
Inget av sätten har i sig själva någon behörighet, utan behörighet tilldelas av den som vill ge tillgång till något. Den kan göra det baserat på olika faktorer, där autentiseringsstyrkan är en faktor av många.
Dvs, det fullt möjligt att Försäkringskassan tycker ett BankID på fil duger till precis allt, medan Skatteverket anser att det inte duger till mer än läsrättigheter, eller vice versa.
Ungefär som att ett körkort duger som legitimation på vissa ställen, men inte på andra, eller ett pass.
Nackdelen med BankID på fil är framförallt att det går att kopiera utan att användaren märker det. Det kan göra att vissa inte litar på det i samma utsträckning, men det finns ingen behörighet i sig kopplade till de olika metoderna att autentisera sig.