44 487 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Jag tror på autogiro i hög utsträckning. Men har föräldrarna ett gemensamt/delat konto i banken? Om en person avlider, vad händer då om autogirobetalningar ligger på det gemensamma kontot? Kolla med banken innan ni väljer en lösning.
Några saker som skulle vara aktuella att lägga upp på autogiro eller efaktura (beroende på seniorernas situation.. )
- Hyra/brf avgift/fastighetsavgift
- El/vatten/avlopp
- Sophantering
- Hemförsäkring
- Övriga föräkringar (person/fordon)
- Bilskatt, trängselskatt, broavgift
- Vård/omsorgsavgifter
- Tidningsprenumeration
- Telefon
- Träning/medlemskap/kollektivtrafik månadskort
Några saker som skulle vara aktuella att lägga upp på autogiro eller efaktura (beroende på seniorernas situation.. )
- El/vatten/avlopp
- Sophantering
- Hemförsäkring
- Vård/omsorgsavgifter
- Tidningsprenumeration
- Telefon
När mina föräldrar blev trötta, strax innan demensboende såg jag till att få fullmakter till mina föräldrars bankkonton i två olika banker. Jag fixade dosa att logga in med på Internet banken där jag kunde samla flera konton till ett konto.
Inga problem att betala räkningarna.
Mina syskon var med på det upplägget.
När personen höll på att avlida förde jag över allt till ett konto jag hade. Allt med kopior till mina syskon.
När person avlider så avslutas fullmakt direkt. Räkningar på hus mm fortsätter dock så medel måste finnas tills allt fixats juridiskt och huset kan tömmas och fixas inför försäljning. Bra att ha 100kkr eller helst mer.
Fullmakt på bank var nog enklare för 7-8 år sedan då kontor ännu fanns och man kunde ta sig dit tillsammans med förälder.
Vänta inte för länge då det kan bli svårt med underskrifter när åldern tar ut sin rätt som kan gå väldigt fort. Folk skall bevittna underskriften också.
Inga problem att betala räkningarna.
Mina syskon var med på det upplägget.
När personen höll på att avlida förde jag över allt till ett konto jag hade. Allt med kopior till mina syskon.
När person avlider så avslutas fullmakt direkt. Räkningar på hus mm fortsätter dock så medel måste finnas tills allt fixats juridiskt och huset kan tömmas och fixas inför försäljning. Bra att ha 100kkr eller helst mer.
Fullmakt på bank var nog enklare för 7-8 år sedan då kontor ännu fanns och man kunde ta sig dit tillsammans med förälder.
Vänta inte för länge då det kan bli svårt med underskrifter när åldern tar ut sin rätt som kan gå väldigt fort. Folk skall bevittna underskriften också.
Min mamma och jag har olika banker. Då jag fick fullmakt att hantera hennes konton fick jag automatiskt inloggning i deras internet-bank, utan att behöva betala något. (Detta fallet gäller dock inte Swedbank.)C cassandranojdh skrev:Så kan man nog göra hos de flesta banker, och det är ju en hyfsat bra lösning så längre man inte behöver komma åt tjänster som just e-faktura. Här loggar man in under sin egen identitet, och det råder aldrig någon tvekan om vem som gjort vad, till skillnad från om man trixar med bank-id e.dyl. Nu var ju TS kund i annan bank, vederbörande måste alltså i ovanstående scenario också själv bli Swedbank-kund. En liten kostnad blir det också, 175 kr./år tror jag.
Jag hade Swedbank och fullmakt till min föräldrars konton så kunde jag se deras konton via min inloggning.jarlh skrev:
Annan bank var Handelsbanken där lejonparten av pengarna fanns och räkningar fixades via Internetbanken där och login dosa.
Det kostade som vanligt och drogs från konto där. Dosan kunde lika gärna min förälder ha tagit ut och använt om den var klar i skallen och klarar dator. Men dosan fick jag från banken med fullmakten.
Fixade autogiron på det mesta. Jag såg till att räkningar skickades till min adress.
Skulle inte acceptera autogiro för just elräkningar! Det finns i dag sju elföretag på Svensk Handels varningslista. Har själv råkat ut för Stockholms Elbolag AB som nog är det värsta blufföretaget på listan. Varje faktura kräver noga kontroll före betalning. Det är alltså inte alltid lämpligt med autogiro.S sommarglass skrev:Jag tror på autogiro i hög utsträckning. Men har föräldrarna ett gemensamt/delat konto i banken? Om en person avlider, vad händer då om autogirobetalningar ligger på det gemensamma kontot? Kolla med banken innan ni väljer en lösning.
- El/vatten/avlopp
- Sophantering
- Hemförsäkring
- Vård/omsorgsavgifter
- Tidningsprenumeration
- Telefon
useless skrev:
Nej, men det går alltid att skaffa ett nytt. Man loggar in med dosan, ändrar/lägger till telefonnummer och följer anvisningarna för att ladda ner det till sin telefon.
Föräldrarna kan fortfarande logga in med sina dosor som vanligt.
tips, lyssna på detta:
Den eventuella nackdelen är, som sagt var, att man får tillgång till hela banken. Men om båda parter är överens om upplägget så ser inte jag det som något problem.
useless skrev:
Nej, men det går alltid att skaffa ett nytt. Man loggar in med dosan, ändrar/lägger till telefonnummer och följer anvisningarna för att ladda ner det till sin telefon.
Den eventuella nackdelen är, som sagt var, att man får tillgång till hela banken. Men om båda parter är överens om upplägget så ser inte jag det som något problem.
Olagligt:useless skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/7458016
En jag känner har sin mors bankid på sin telefon. När jag läser tråden så ser jag att det är mindre lagligt, men personen har inget bättre sätt att lösa det.
Mamman är strax 94 år gammal och inte speciellt klar i huvudet(skulle nog säga att gjordes det en demensutredning så skulle den visa på demens), det i sin tur gör att swedbank inte godtar fullmakt(den bekanta har pratat med swedbank på telefon och även på ett bankkontor) och sen har hans mamma ingen legitimation(i varje fall inte som är giltigt). Dom har försökt få med henne till polisen för att fixa leg men hon tvärvägrar! Antingen så är det bankid som gäller eller så får allt förfalla till kronofogden, vilket i och för sig ett par räkningar redan gjort pga att mamman gömmer räkningar.
Måste säga att swedbank är jäkligt fyrkantiga när det kommer till dessa problem, flera jag pratat med upplever samma, ska man säga svårigheter med just swedbank.
Mamman är strax 94 år gammal och inte speciellt klar i huvudet(skulle nog säga att gjordes det en demensutredning så skulle den visa på demens), det i sin tur gör att swedbank inte godtar fullmakt(den bekanta har pratat med swedbank på telefon och även på ett bankkontor) och sen har hans mamma ingen legitimation(i varje fall inte som är giltigt). Dom har försökt få med henne till polisen för att fixa leg men hon tvärvägrar! Antingen så är det bankid som gäller eller så får allt förfalla till kronofogden, vilket i och för sig ett par räkningar redan gjort pga att mamman gömmer räkningar.
Måste säga att swedbank är jäkligt fyrkantiga när det kommer till dessa problem, flera jag pratat med upplever samma, ska man säga svårigheter med just swedbank.
Redigerat:
Hmmm...min mor samlar alla räkningar i ett kuvert som jag hämtar i slutet på månaden. Betalar dem via mitt konto på internetbanken och gör en summering av vilka som fått vad samt fyller i en blankett för uttag på hennes konto och insättning på mitt. Hon får summeringen och blanketten och så går hon in på banken nästa gång hon är nere på stan. Aldrig någon som klagat.
Finns vissa lagar jag faktiskt skiter fullständigt i, så länge det råder konsensus, och de har rätt syfte.C cassandranojdh skrev:Dt som signaturen mojjen ovan föreslår avråder jag bestämt ifrån, Vederbörande har satt "tillåtet" inom citationstecken, men gör man så bryter man inte bara mot användningsavtalen med banken utan gör sig skyldig till åtminstone två brott: missbruk av urkund och olovlig identitetsanvändning. "Regelboken" heter här Sveriges rikes lag. Men vem bryr sig om den numera................
Möjligen är rekvisitet "fara i bevishänseende" i brottet missbruk av urkund inte uppfyllt i den situation signaturen beskriver, men det blir i så fall en ordentligt utvikning från ämnet.
Detta blir enbart ett problem vid ett missbruk, eller misstänkt missbruk. Så länge det på riktigt finns en fullständig tillit, och TS under inga omständigheter faktiskt missbrukar det. Så är det ja inte tillåtet, men faktiskt i det närmaste helt riskfritt. Har TS syskon se till att alla har BankID så man kan kolla att inget missbrukas etc. Är TS enda framtida Arvinge, så kommer åtminstone ingen talan ske inom familjen. Med tanke på TS uppriktiga fråga om behov, så har jag riktigt svårt att se hans syfte är att begå bedrägeri mot föräldrarna. Is å fall hade han nog redan löst ett bankid utan att fråga här.
PS. Jag ful kopplar elen hemma , kör för fort, skarvar nog lite med skatten också. Sover gott ändå.
Jag tycker att information som bla cassandranojdh lämnar är bra, man skall upplysa vad som gäller. Men med den cementerade inställning som ovan nämnd håller så hoppas jag att Hen aldrig kör för fort, går mot rött eller något annat vedervärdig överträdelse, för där verkar verkligen rättfärdighet gälla till 100% (lite ironi, inget illa ment, men man kan inte nagelfara allt i livet. man måste se till syftet ibland.)