44 488 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Jag uttryckte mig lite kortfattat. Med "att ni hämtar ut dosa + ID" menade jag att föräldrarna följer med och signerar ut dem, lämpligen då de ändå ska dit för att signera kontofullmakten.C cassandranojdh skrev:
Så länge föräldrarna har bankID finns ju alltid möjligheten att åka hem till dem med laptop, platta eller telefon och hjälpa dem med något som kräver inloggning när behovet dyker upp.
Råd till TS: vad ni än gör i kontakten med Swedbank, undvik nämna ”minnesproblem” som anledning till fullmakten! Annars finns det risk att banken kräver läkarintyg. Och om det då redan finns en demensdiagnos så är det kört. Denna fyrkantighet bottnar i en bristfällig förståelse av vad demens är. En person kan under många år leva med lindriga minnesproblem och ändå vara fullt på det klara med vad hon vill och inte vill. En person med en demensdiagnos kan alltså mycket väl förstå vad det är för en fullmakt hon skriver under. Hon kanske till och med vill ge denna fullmakt eftersom hon är medveten om sina minnesproblem!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Om föräldrarna "signerar ut" dosa och PIN så är de avsedda för just föräldrarna. Andra som använder den utrustningen och informationen begår ett brott. Punkt. Varför är så många så kåta på att krångla till det??? Bankerna har redan rutiner och funktioner för att lagligt kunna ge tex en god man tillgång till en annan persons konton. Varför skall ni klydda???K kindvall skrev:Jag uttryckte mig lite kortfattat. Med "att ni hämtar ut dosa + ID" menade jag att föräldrarna följer med och signerar ut dem, lämpligen då de ändå ska dit för att signera kontofullmakten.
Så länge föräldrarna har bankID finns ju alltid möjligheten att åka hem till dem med laptop, platta eller telefon och hjälpa dem med något som kräver inloggning när behovet dyker upp.
Nej, men troligen en ganska stor del. Autogiro är en ganska bra produkt för äldre människor.useless skrev:
Kanske för bra, ibland: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/se-historien-om-mannen-som-blev-symbol-for-ensamheten
Redigerat:
Nejvisst, men det är väl inte riktigt den situationen som sign. kindvall beskriver. Sitter man hos sin släkting och hjälper denne med ett eller annat som kräver elektronisk legitimation (och låter denne logga in med sin egen dito) så är ju ingen ska skedd. Det kan ju tänkas att släktingen inte har tillgång till laptop e.dyl. och det man erbjuder är, förutom goda råd, bara denna och tillgång till internet. Den elektroniska legitimationen är och förblir i släktingens ägo och händer.Cancerman_777 skrev:
Om föräldrarna "signerar ut" dosa och PIN så är de avsedda för just föräldrarna. Andra som använder den utrustningen och informationen begår ett brott. Punkt. Varför är så många så kåta på att krångla till det??? Bankerna har redan rutiner och funktioner för att lagligt kunna ge tex en god man tillgång till en annan persons konton. Varför skall ni klydda???
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jodå. Läs citatet i mitt inlägg igen.C cassandranojdh skrev:Nejvisst, men det är väl inte riktigt den situationen som sign. kindvall beskriver. Sitter man hos sin släkting och hjälper denne med ett eller annat som kräver elektronisk legitimation (och låter denne logga in med sin egen dito) så är ju ingen ska skedd. Det kan ju tänkas att släktingen inte har tillgång till laptop e.dyl. och det man erbjuder är, förutom goda råd, bara denna och tillgång till internet. Den elektroniska legitimationen är och förblir i släktingens ägo och händer.
Kanske för att ens förälder uttryckt att hon inte vill ha en ”god man” och därför har skrivit en framtidsfullmakt. Och för att det finns många oseriösa gode män, som tömmer sina klienters konton. Hela ideen med framtidsfullmakter stupar på att bankerna inte bryr sig om dem.Cancerman_777 skrev:
Om föräldrarna "signerar ut" dosa och PIN så är de avsedda för just föräldrarna. Andra som använder den utrustningen och informationen begår ett brott. Punkt. Varför är så många så kåta på att krångla till det??? Bankerna har redan rutiner och funktioner för att lagligt kunna ge tex en god man tillgång till en annan persons konton. Varför skall ni klydda???
Redigerat:
Yep och sedan är det ju så att man måste ha tillgång till ett bankID för att komma in på olika företags websidor, el, telefon, TV mm mm.C cassandranojdh skrev:
"BankID på fil" är ju ett förenklat bankID utan fullständiga behörigheter men räcker för de flesta företag.
Annars blir det, "du har plats 150 i telefonkön"........
Men mitt huvudintryck är att det är för mycket bedrägerier just nu och därav så blir det en röra, sen vid arvskiften så ryker sedan syskon ihop om "ditt o datt" därav är en fullmakt viktig!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det verkar som att du behöver läsa HELA tråden, men det spelar ingen roll. Sättet som föreslagits är bara fel på precis alla vis. Det som skall göras är ett besök på aktuell bank för att ett upplägg som är juridiskt hållbart upprättas. Allt annat är förkastligt och direkt fel.Sommartorparn skrev:
Nej det trodde jag oxå men efter att ha kollat med Swedbanks kundservice så har ett "bankID på fil" enbart begränsade rättigheter. Men det duger utmärkt för de flesta företags inloggningar samt tex att boka vaccinationer åt min gamla mor.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Som sagt, banken lär antagligen lösa det här på bästa sätt. En annan sak värd att tänka på är ju att göra sånt här i god tid.........om nån förälder får nån sjukdom eller blir dement så blir det inte riktigt lika enkelt..
Tja, jag utgick från kindvalls beskrivning "Så länge föräldrarna har bankID finns ju alltid möjligheten att åka hem till dem med laptop, platta eller telefon och hjälpa dem med något som kräver inloggning när behovet dyker upp."Cancerman_777 skrev:
Vi gör uppenbarligen olika tolkningar av vad det scenariot innebär, men det spelar strängt taget ingen roll för trådens ämne. Eller, jo det gör det, för med min tolkning så är detta förfaringssätt helt OK. Det viktiga i min tolkning är att du inte själv förfogar över dina föräldrars bank-id eller annan elektronisk legitimation (i din laptop, mobiltelefon etc.). Det är kanske där det skiljer. Vad jag tänker på här är närmast hårdvarubaserade lösningar som bank-id på kort, bankdosa/digipass e.dyl.
Redigerat:
Meddelandena ramlar in snabbt i den här tråden så jag kanske inte har läst alla. Men eftersom det tycks finnas en del bankpersonal i den här tråden så vill jag bidra med mina personliga erfarenheter och belysa de svårigheter man stöter på när man vill hjälpa en åldrig anhörig med livets praktikaliteter. Just bankernas fyrkantighet upplevde jag som ett av de större stressmomenten. Med Swedbank kom vi ingen vart efter deras regelbok, så de fick behålla mammas pengar tills hon dog. Lyckligtvis hade hon pengar på en annan bank som kunde användas till att betala räkningar.Cancerman_777 skrev:
Jag kan inte bedöma om vi bara hade otur med våra kontakter med Swedbank eller om det faktiskt är så att den banken har fyrkantigare regler än andra banker.