44 487 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Ja, det är ju inte svårt, men kanske arbetskrävande. Är det flera syskon eller andra släktingar som berörs kanske det är nödvändigt, speciellt om sämjan redan från början inte är den bästa - pengar har en tendens att röra till det mesta. Det kanske rent av kan vara nödvändigt att föra bok.K Nils Andersson1 skrev:
Jag säger inte att det är fel att jobba så. Bara att om man ändå gör så och rätt, så är man i praktiken en god man och då kanske man inte behöver trixa. Dock så är det så att det har blivit svårt för de som är god man nu. Förr var det lösa boliner, nu är det sjuka och hårda regler. Så det finns många poänger i att inte gå den vägen också.HasseTeknik skrev:
Framför allt slipper man "Jag har aldrig sagt att du får jobba med morsans pengar" från systern.C cassandranojdh skrev:
Jag kan inte tro att du har rätt vad gäller framtidsfullmakten! Vid dödsfall upphör alla fullmakter, låses alla konton, spärras alla kort, och om man ska vara noga får du inte bära ut någonting ur dödsboet innan arvsskiftet inte är genomfört. Om framtidsfullmakten skulle fortsätta gälla efter dödsfallet så vore det ju fritt fram för fullmaktshavaren att plocka ut värde ur dödsboet innan arvsskiftet. Det man däremot kan göra är att komma överens med övriga arvingar om att en person får fullmakt att avsluta konton i olika banker. Varje bank har sin egen blankett för detta. Framtidsfullmakten funkar inte! Det under lättar administrationen när allt ska avslutas, så att inte samtliga arvingar måste infinna sig på alla banker.J jonaserik skrev:
Dessvärre (eller vad man ska säga) är det så. Framtidsfullmakten fortsätter att gälla även efter fullmaktsgivarens död, om denne inte uttryckligen föreskrivit annat i fullmakten. Se vidare Bankföreningens faktablad:Sommartorparn skrev:
Jag kan inte tro att du har rätt vad gäller framtidsfullmakten! Vid dödsfall upphör alla fullmakter, låses alla konton, spärras alla kort, och om man ska vara noga får du inte bära ut någonting ur dödsboet innan arvsskiftet inte är genomfört. Om framtidsfullmakten skulle fortsätta gälla efter dödsfallet så vore det ju fritt fram för fullmaktshavaren att plocka ut värde ur dödsboet innan arvsskiftet. Det man däremot kan göra är att komma överens med övriga arvingar om att en person får fullmakt att avsluta konton i olika banker. Varje bank har sin egen blankett för detta. Framtidsfullmakten funkar inte! Det under lättar administrationen när allt ska avslutas, så att inte samtliga arvingar måste infinna sig på alla banker.
https://www.swedishbankers.se/media/5091/2110_faktablad_framtidsfullmakt.pdf
Se även https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/framtidsfullmakt/
När fullmakten fortsätter att gälla innebär det att fullmaktsgivaren är representerad även under den tid som behövs för att dödsboförvaltningen ska komma på plats. Fullmaktshavarens åtgärder efter dödsfallet bör dock inriktas på att överlämna ansvaret till dödsboet. Åtgärderna bör man begränsa till sådant som är nödvändigt för att dödsboet inte ska drabbas av förluster, som till exempel att betala vissa löpande räkningar.
Dödsboet har alltid möjlighet att återkalla en fullmakt."
Redigerat:
Tack, det var intressant! Hur som helst så har bankerna ordnat så att man som anhörig med framtidsfullmakt inte kan betala andra räkningar från dödsboets konto än sådana som banken anser ska betalas från dödsboet. Så det finns en spärr där! I min framtidsfullmakt står att jag kan sälja fastigheter, hade jag kunnat göra det innan bouppteckningen var gjord? Verkar konstigt i så fall...C cassandranojdh skrev:
Ja, speciellt om fullmaktsgivaren har större tillgångar i olika tillgångsslag så bör man nog tänka efter ganska noga vilka rättigheter man delar ut. Det bör man förstås alltid göra!Sommartorparn skrev:
Tack, det var intressant! Hur som helst så har bankerna ordnat så att man som anhörig med framtidsfullmakt inte kan betala andra räkningar från dödsboets konto än sådana som banken anser ska betalas från dödsboet. Så det finns en spärr där! I min framtidsfullmakt står att jag kan sälja fastigheter, hade jag kunnat göra det innan bouppteckningen var gjord? Verkar konstigt i så fall...
Nu när jag minns. Om du har ett google konto , så finns det sätt att ställa in så en kompis blir ägare till kontot automatiskt om du slutar använda kontot. Kolla detta.
Framtisfullmat men inte bara en sådan som banken har för då kan det bli så bara gårS Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
att göra bankärenden. Finns mallar på nätet lite olika formulerade, ladda ner några olika så ser du skillnaden, vi har sådana inom familjen och även alla anhöriga
S Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
Jag är lite i samma sits. Både jag och min bror har fullmakt på banken men vi har inte access att logga in, dvs vi är inte medkontoinnehavare. Vi har löst det så att jag även har pappas bankid i min telefon, och går in och betalar räkningarna några gånger i månaden. Är det med blanketter så behöver du nog lösa det så att du får ett eget block i ditt namn och blir medkontoinnehavare.
Innebär det då att hon har tillgång och insyn i alla konton föräldern har?HasseTeknik skrev:
Gör upp med päronen hur ni ska göra med betalningarna.S Superrobban skrev:
Gå in till bankkontoret och resonera med dem om hur du ska göra för att uppnå detta.
i mitt fall har morsan och jag just Swedbank. Vi satt på kontoret och resonerade. Hon fick internetbank kopplat till sina konton. Vi skrev en fullmakt att jag har dispositionsrätt. Nu går jag in med mitt ID och kan föra över pengar från hennes konton. Hon har varken bank ID, dator eller smartfån. Jag kan inte logga in som hon eller se hennes transar, men hon har (genom mig) begärt månatliga sammanställningar per brev. Det här funkar för oss. Jag reggar nya mottagare vilka hamnar i mitt register, men de går att använda för alla betalningar. Alla transar jag utför från hennes konton märker jag med mina initialer så att det går att spåra vad jag gjort på ett enkelt sätt.
Knalla in på banken å snacka. Det går att lösa.
Tyvärr finns det ju inga bankontor här längre, och de svarar inte i telefon när jag ringer.
Samtalet kopplas bort efter jag legitimerat mig med bankID, och de ser att jag inte själv är kund hos dem.
Verkar helt hopplöst att få kunna betala några räkningar åt föräldrarna på Swedbank.
Samtalet kopplas bort efter jag legitimerat mig med bankID, och de ser att jag inte själv är kund hos dem.
Verkar helt hopplöst att få kunna betala några räkningar åt föräldrarna på Swedbank.