Jag kan bekräfta senaste inläggen och jag blev själv förvånad över hur illa genomtänkt det här just nu och i mitt fall min gamla mor och Swedbank.
Hursomhelst så är det då viktigt att man har en fullmakt och den får man då via att man gemensamt besöker sin bank där samtliga skriver på inkl ett bankvittne kontrollerar signaturerna. Då är det helt tydligt att jag har rätt att hjälpa min mor med hennes affärer.

Sen börjar då den praktiska hanteringen.

- Swedbank avråder att man delar mobila bankid'n men håller med om att gamla människor har problem med "blåsningar" om någon ondsinnig människa ringer upp. Vi löste det med att hon har sitt mobila bankID men jag har koden i min skalle.

- Sen behöver man då ett bankID för att fixa autogiro/e-faktura samt viktigast som det är nu att boka vaccinationer, löste det med "bankID på fil" i min laptop.

- Banken lägger sig inte i vem som har pinkodsdosan om det är någon som har en fullmakt som hanterar den!

Så inte alldeles enkelt, det viktiga är själva fullmakten om det skulle hända något!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Framtidsfullmakt är en bra sak att skriva när ökad förvirring syns vid horisonten och om man inte vill att en god man eller förvaltare får kontroll över förälderns ekonomi. Min erfarenhet är dock att banker inte erkänner framtidsfullmakt! Däremot har bankerna egna fullmaktsblanketter som måste skrivas innan det finns en demensdiagnos.

Bland de banker som jag haft att göra med å min mors vägnar var Swedbank den mest fyrkantiga och omedgörliga. Nordea betydligt mer tillmötesgående.

• Gilla
maela
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag kan bekräfta senaste inläggen och jag blev själv förvånad över hur illa genomtänkt det här just nu och i mitt fall min gamla mor och Swedbank.
Hursomhelst så är det då viktigt att man har en fullmakt och den får man då via att man gemensamt besöker sin bank där samtliga skriver på inkl ett bankvittne kontrollerar signaturerna. Då är det helt tydligt att jag har rätt att hjälpa min mor med hennes affärer.

Sen börjar då den praktiska hanteringen.

- Swedbank avråder att man delar mobila bankid'n men håller med om att gamla människor har problem med "blåsningar" om någon ondsinnig människa ringer upp. Vi löste det med att hon har sitt mobila bankID men jag har koden i min skalle.

- Sen behöver man då ett bankID för att fixa autogiro/e-faktura samt viktigast som det är nu att boka vaccinationer, löste det med "bankID på fil" i min laptop.

- Banken lägger sig inte i vem som har pinkodsdosan om det är någon som har en fullmakt som hanterar den!

Så inte alldeles enkelt, det viktiga är själva fullmakten om det skulle hända något!
Vems "bank-id på fil" är det du har i din laptop? Din mors?

Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Framtidsfullmakt är en bra sak att skriva när ökad förvirring syns vid horisonten och om man inte vill att en god man eller förvaltare får kontroll över förälderns ekonomi. Min erfarenhet är dock att banker inte erkänner framtidsfullmakt! Däremot har bankerna egna fullmaktsblanketter som måste skrivas innan det finns en demensdiagnos.
Exakt! och här är det då förvirrat i tråden, en bankfullmakt ges då av någon som är fullt frisk och helt kapabel att själv tänka men behöver hjälp med att hantera sina fakturor. (så att banken vet vem som har rätt att hjälpa till)

En framtidsfullmakt är ju i lagens mening giltig om den uppfyller lagens formkrav. Däremot behöver en bank inte acceptera en sådan, om den inte är utfärdad på det sätt banken kräver. Nordea säger ex.vis att de rekommenderar en framtidsfullmakt upprättad enligt deras normer och en mer generell framtidsfullmakt, då dessa kompletterar varandra: https://www.nordea.se/privat/liv/familj/framtidsfullmakt.html

Som sagt, framtidsfullmakter är nog bra, men ligger (än så länge) lite vid sidan av trådens ämne.

P paralun skrev:
Exakt! och här är det då förvirrat i tråden, en bankfullmakt ges då av någon som är fullt frisk och helt kapabel att själv tänka men behöver hjälp med att hantera sina fakturor. (så att banken vet vem som har rätt att hjälpa till)
Javisst, men banken avgör själv vad fullmaktsgivaren kan ge fullmaktshavaren rätt att utföra, när det gäller bankens tjänster. Men kan inte skriva in vad som helst i den lediga rutan på Swedbanks blankett och förvänta sig att banken ska acceptera det.

C cassandranojdh skrev:
Någonting i den stilen, kanske. Alltså, kontakta Swedbank och hör efter hur de anser att problemet ska lösas på bästa sätt! Dock, det går inte att "hämta ut" någon form av elektronisk legitimation för någon annan!
Det går att ladda ner en annan persons bank-id till din egen dator om ni tillsammans loggar in på hennes bank från din dator. Så har det funkat tidigare i alla fall. Sedan brukar bank-id på fil ha begränsad giltighet, så proceduren brukar få göras om ibland.

Att hjälpa en gammal anhörig med ekonomin är en utmaning och bankernas rutiner är inte anpassade för det behovet. Knappt att det finns några bankkontor där man kan gå in och gå prata med en människa!

Mitt råd är att om ni hittar en lösning som funkar praktiskt men inte är helt enligt regelboken, samråd med övriga sydkon/arvingar, var transparent med vad du gör, så att det inte kan uppstå misstankar om att du tömmer dina föräldrars konto för egen räkning.

Måste man krånga till det? Kan ni inte bara ihop med banken sätta upp en autogiro betalning av räkningarna? Dom måste ju också vara intresserade av att det blir en enkel betalning.

• Gilla
sommarglass
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag hittar det inte inte heller bland alla deras vilkor, det finns ju ett gäng.
Men det som stod där var rätt självklart.
Något i stil med "tjänsten får inte användas för att utföra betalningar åt någon annan" eller liknande.
Är det det här du menar? Från Swedbanks villkor för betalkonton och betaltjänster.

"Kontohavaren får inte använda kontot för förvaltning av medel för annans räkning eller i övrigt för klientmedelsändamål utan att detta särskilt avtalats med Banken inom ramen för produkten Klientemedelskonto eller enligt särskilt upprättat tilläggsavtal."

https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=8999&id=BL3714NEW

D dthompa skrev:
Måste man krånga till det? Kan ni inte bara ihop med banken sätta upp en autogiro betalning av räkningarna? Dom måste ju också vara intresserade av att det blir en enkel betalning.
Jovisst men i mitt fall så gick då min far bort och "det är inte något enkelt" när det är ett antal avtal som först måste skrivas om för att stå på min mor och sedan ska ska då autogiro eller e-faktura fixas till.
När man väl får till det så funkar det bra och då får man strula med bankID och jag valde då på fil via min laptop.

Som jag sedan skrev först så är det inte särskilt genomtänkt just nu iaf hos Swedbank. Men det viktiga är den här fullmakten att det är tydligt vem som har rätt att hjälpa till för att undvika eventuella framtida komplikationer.

Det går att ladda ner en annan persons bank-id till din egen dator om ni tillsammans loggar in på hennes bank från din dator. Så har det funkat tidigare i alla fall. Sedan brukar bank-id på fil ha begränsad giltighet, så proceduren brukar få göras om ibland.

Att hjälpa en gammal anhörig med ekonomin är en utmaning och bankernas rutiner är inte anpassade för det behovet. Knappt att det finns några bankkontor där man kan gå in och gå prata med en människa!

Mitt råd är att om ni hittar en lösning som funkar praktiskt men inte är helt enligt regelboken, samråd med övriga sydkon/arvingar, var transparent med vad du gör, så att det inte kan uppstå misstankar om att du tömmer dina föräldrars konto för egen räkning.
Problemet är att det i längden kan vara svårt att undvika sådana misstankar. Sedan brukar de flesta banker uttryckligen förbjuda att man använder annans bank-id, även om lagens rekvisit för missbruk av urkund kanske inte är uppfyllda. Men det är väl ett tidens tecken att man viftar undan lag och avtal som "regelboken". Bäst vore om flera banker kunde erbjuda en motsvarighet till Nordeas medanvändaravtal. Men inte ens där får man göra allting som den släkting man hjälper får göra. Ibland är jag tvungen att sitta hos min systerson på plats för att hjälpa honom med sådant jag själv inte får göra under egen inloggning. Men det hör till ovanligheterna.

Redigerat:
P paralun skrev:
Som jag sedan skrev först så är det inte särskilt genomtänkt just nu iaf hos Swedbank. Men det viktiga är den här fullmakten att det är tydligt vem som har rätt att hjälpa till för att undvika eventuella framtida komplikationer.
Nä, det håller jag verkligen med om. När jag läser allt detta är jag glad att min systerson är kund hos Nordea. Vad man vill åt är ju de elektroniska banktjänsterna, eftersom det knappt finns några bankkontor att gå in på längre.

Det är så att om du betalar andras räkningar med andras pengar, kan du bli anklagad för att ha tagit pengar själv. Både av andra banker osv och av dina egna syskon. Man tror det kanske inte men det kan absolut hända.

K Nils Andersson1 skrev:
Det är så att om du betalar andras räkningar med andras pengar, kan du bli anklagad för att ha tagit pengar själv. Både av andra banker osv och av dina egna syskon. Man tror det kanske inte men det kan absolut hända.
Den risken finns ju alltid. Därför gäller det att alltid har rena och klara papper. Jag löser det så att alla fakturor och betalordrar som jag har hanterat för min systersons räkning finns sparade, och i varje läge kan stämmas av mot kontoutdraget. Om man har en lösning i stil med Nordeas medanvändaravtal kan man alltid se vem som var inloggad och beordrade en viss transaktion. Den möjligheten har man inte om man "lånar" någon annans bank-id. Därför ska man alltid använda sin egen identitet vid inloggning till en elektronisk banktjänst.

Redigerat:
  • Gilla
TobbeWendt och 1 till
  • Laddar…
V valter53 skrev:
För att återgå till problemet med att betala föräldrarna räkningar.
Jag och min bror har löst det med att vi skaffade en bankdosa i en bank där min mamma har sina pengar.
Problemet kan vara att man fysiskt måste uppsöka banken, men i vårt fall fans det en gammal dosa som bara behövdes uppdateras.
Med dosan kan jag nu hjälpa min mamma att betala räkningarna samt att överföra så många som möjligt till autogiro.
Det är lika illa som att använda andra personers bankid. Dosan har en PIN-kod. PIN = Personal Identification Number. Ingen annan än dosans ägare skall ha tillgång till den koden. Skulle någonting misstänksamt inträffa så kan det bli mycket allvarliga konsekvenser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.