Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tycker att en kontroll mot brottsregistret är på sin plats innan man tilldelas sådana uppdrag.
Sen kan det ju vara så att även ostraffade kan bli alkoholister, spelmissbrukare, psykiskt störda m.m. efter några år.

• Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Sen kan det ju vara så att även ostraffade kan bli alkoholister, spelmissbrukare, psykiskt störda m.m. efter några år.
Ja, och om/när så sker då skall de fråntas sitt uppdrag. Inte konstigare än så. Det som är mest skrämmande är att de ansvariga inte hade minsta aning eller koll.
Så nej, systemet som skall se efter våra svagaste i samhället är definitivt inte att varken lita på eller att försvara.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, och om/när så sker då skall de fråntas sitt uppdrag. Inte konstigare än så. Det som är mest skrämmande är att de ansvariga inte hade minsta aning eller koll.
Bokföring stäms av årligen och vid start och slut på uppdrag. Vad som sker däremellan är svårare att upptäcka, men det gäller ju även för bilförsäljare, som sticker med en ny Ferrari.
Nu har vi kommit från ämnet, så TS, gå in på närmaste Swedbank, så är jag övertygad om att det fixar sig. I endast 1 fall ( som god man) har jag varit tvungen att även öppna ett eget konto, för att få tillgång till internetbanken ( gällde en separat Sparbank ) där jag ändå kan använda den vanliga inloggningen till Swedbank.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Bokföring stäms av årligen och vid start och slut på uppdrag. Vad som sker däremellan är svårare att upptäcka, men det gäller ju även för bilförsäljare, som sticker med en ny Ferrari.
Nu har vi kommit från ämnet, så TS, gå in på närmaste Swedbank, så är jag övertygad om att det fixar sig. I endast 1 fall ( som god man) har jag varit tvungen att även öppna ett eget konto, för att få tillgång till internetbanken ( gällde en separat Sparbank ) där jag ändå kan använda den vanliga inloggningen till Swedbank.
En bilförsäljare som drar med en Ferrari från firman den jobbar på drabbar inte de svagaste och mest behövande i samhället. En dömd brottsling som hanterar en dements eller förståndshandikappads tillgångar är en HELT annan femma.
Systemet är kass och bör göras om snarast.

Vad gäller TS så är den frågan avklarad för länge sedan; skaffa framtidsfullmakt, gå och prata med banken.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
C cassandranojdh skrev:
Istället för att föra allmänna resonemang så kanske du kunde visa upp de villkor du hänvisar till. Andra banker har som sagt ingenting i den stilen. Blanda inte i min systerson i detta. Jag sköter som sagt hans bankaffärer via ett medanvändaravtal, en avtalstyp som Nordea (där han är kund) tillhandahåller - alltså ett specialfall, som jag nämnde enbart för att visa att det finns åtminstone en bank som erbjuder en relativt enkel lösning på problemet, vid sidan av all fullmaktshantering i övrigt. Du kan själv läsa på vad det innebär, om du är intresserad. Jag betalar alltså inte min systersons räkningar från mitt konto, men skulle mycket väl kunna göra det. Det finns inget i SEB:s (där jag är kund) avtalsvillkor som förbjuder mig det.
Här är f.ö, Bankföreningens informationssida om Bankärenden för annans räkning, som allmän information:
[länk]
Visst dyker det upp igen så ska jag ta en bild och lägga upp här.

A Andy78 skrev:
Visst dyker det upp igen så ska jag ta en bild och lägga upp här.
Det får du gärna göra, om du vill, men det hjälper ju ändå inte TS. Här har sign. Cancerman_777 redan kommit med det rätta svaret (efter mängder av svamliga inlägg om olovligt brukande av annans bank-id etc. etc.): "...så TS, gå in på närmaste Swedbank, så är jag övertygad om att det fixar sig". Mitt tips är annars att använda autogiro i största möjliga mån. Det gör min 91-åriga moder, och det täcker de flesta periodiska betalningarna. Vad kan det röra sig om: hyra/månadsavgift, el, telekom, vård/omsorgsavgifter...
De flesta betalningsmottagare brukar kunna erbjuda autogiro. Det gäller ju här att försöka hitta ett upplägg som inte kräver regelbundna besök på bankkontor.

Behovet av fullmakter kan finnas, men får i så fall utredas för sig, så längre föräldrarna är rättskapabla

• Gilla
sommarglass
  • Laddar…
Jag kanske ska förtydliga: Jag anser inte att sign. Cancerman_777 skriver svamliga inlägg. Det är bara tråden som sådan som är fylld av svammel. Faktiskt liksom i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-enklast-hjaelpa-mamma-med-bankaerenden.376732/
där det bästa svaret ansågs vara "Så gå in på din mammas internetbank och skapa ett nytt Mobilt Bank-ID med din egen telefon som den telefon/surfplatta som Bank-ID ska finnas på så har du löst problemet."

Helt huvudlöst, man gör sig skyldig till flera brott om man använder någon annans bank-id. Det rätta svaret där (eftersom den åldriga modern var kund hos Nordea) hade varit: Se till att upprätta ett medanvändaravtal med modern och Nordea, så har du tillgång till din moders internetbank. Helt legalt!

Om andra banker erbjuder samma möjlighet vet jag som sagt inte. Man får fråga banken, helt enkelt!

Även om det inte är ”tillåtet. Om dina föräldrar är ok med det, skaffa bankid och lägg på din telefon. Har gjort så med papps, ett till mig och ett till syrran. Vi litar ock till 200% på varandra.
Vid detad plder är det mycket som bör styras upp. Om de inte har, sätt att båda har full tillgång till varandras konton. Underlättade enormt bör mamma gick bort. Då låstes inga konton för pappa som det gör annars.

När mamma blev sjuk, så skapade vi även en fullmakt till mig och min syster då hon skötte all ekonomi. Vi var då tvungna att öven öppna ett konto i banken, så vi kunde koppla oss till hennes konto. Detta upphörde dock durekt när det blev ett dödsbo, därefter gjorde vi bankid. Väldigt praktiskt ävrn när vi hjälper till med läkarbokningar etc som kräver bank id. Inte enligt regelboken men vem bryr sig om alla är överens, nämn det aldrig för banken bara.

Dt som signaturen mojjen ovan föreslår avråder jag bestämt ifrån, Vederbörande har satt "tillåtet" inom citationstecken, men gör man så bryter man inte bara mot användningsavtalen med banken utan gör sig skyldig till åtminstone två brott: missbruk av urkund och olovlig identitetsanvändning. "Regelboken" heter här Sveriges rikes lag. Men vem bryr sig om den numera................

Möjligen är rekvisitet "fara i bevishänseende" i brottet missbruk av urkund inte uppfyllt i den situation signaturen beskriver, men det blir i så fall en ordentligt utvikning från ämnet.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Så länge föräldrarna i någon mening är rättskapabla är inte framtidsfullmakt aktuell. I övrigt får man kontakta banken och kontrollera vilka fullmaktstyper/avtal som gäller gentemot dem och om/hur man genom dessa kan få tillgång till bankens tjänster för annans räkning. Det måste vara det mest generella och korrekta svaret. Trixande med bank-id avråder jag bestämt ifrån.

PS. Nordea har en ganska bra översikt över vad de erbjuder i ämnet:
https://www.nordea.se/privat/liv/familj/hjalp-narstaende-med-bankarenden.html

Swedbanks framställning om detta verkar inte lika tydlig. OBS att jag inte gör reklam för Nordea här (jag är själv kund i SEB).

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
För att återgå till problemet med att betala föräldrarna räkningar.
Jag och min bror har löst det med att vi skaffade en bankdosa i en bank där min mamma har sina pengar.
Problemet kan vara att man fysiskt måste uppsöka banken, men i vårt fall fans det en gammal dosa som bara behövdes uppdateras.
Med dosan kan jag nu hjälpa min mamma att betala räkningarna samt att överföra så många som möjligt till autogiro.

Med tanke på hur mycket som skall skötas med bankID idag skulle jag nog rekommendera att ni hämtar ut dosa + ID för föräldrarna. Sedan är det kanske inte det bästa att utnyttja dem kontinuerligt, skilt från föräldrarna.
Om det går, starta ett konto hos Swedbank så att du får tillgång till deras internetbank. Sedan är det bara att ni ordnar en fullmakt så att du får tillgång till det konto där pension kommer in och räkningar betalas. Övriga delar av deras ekonomi kommer du inte åt.

• Gilla
TobbeWendt och 1 till
  • Laddar…
V valter53 skrev:
Jag och min bror har löst det med att vi skaffade en bankdosa i en bank där min mamma har sina pengar.
Problemet kan vara att man fysiskt måste uppsöka banken, men i vårt fall fans det en gammal dosa som bara behövdes uppdateras.
Med dosan kan jag nu hjälpa min mamma att betala räkningarna samt att överföra så många som möjligt till autogiro.
Du får inte använda den dosan enligt lag. Jag skulle försöka att göra rätt, det kan få stora konsekvenser om det går illa.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
V valter53 skrev:
Ja, det är väl det problemet vi diskuterar, eller hur? Alla typer av elektroniska legitimationer, vare sig de kallas "bankdosor" eller någonting annat är i lagens mening urkunder. Så länge man sitter hos sin gamla förälder och hjälper honom/henne med internetbanken är det OK. "Lånar" man däremot den elektroniska legitimationen och jobbar på egen hand är det inte OK. Autogiro är en bra lösning som många betalningsmottagare erbjuder.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Med tanke på hur mycket som skall skötas med bankID idag skulle jag nog rekommendera att ni hämtar ut dosa + ID för föräldrarna. Sedan är det kanske inte det bästa att utnyttja dem kontinuerligt, skilt från föräldrarna.
Om det går, starta ett konto hos Swedbank så att du får tillgång till deras internetbank. Sedan är det bara att ni ordnar en fullmakt så att du får tillgång till det konto där pension kommer in och räkningar betalas. Övriga delar av deras ekonomi kommer du inte åt.
Någonting i den stilen, kanske. Alltså, kontakta Swedbank och hör efter hur de anser att problemet ska lösas på bästa sätt! Dock, det går inte att "hämta ut" någon form av elektronisk legitimation för någon annan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.