K Kane skrev:
Om du är kund måste villkoren finnas tillgängligt för dig. Jag har SEB och försöker hitta något i villkoren men inte gjort det än.
Jag hittar det inte inte heller bland alla deras vilkor, det finns ju ett gäng.
Men det som stod där var rätt självklart.
Något i stil med "tjänsten får inte användas för att utföra betalningar åt någon annan" eller liknande.

Framtidsfullmakter har visat sig ha brister (plånboken SR har ett reportage). Visionen är ju att man kan ladda ner ett BankID och sen lösa allt som behövs. Saken är ju att om man skulle kunna använda BankID så hade ju detta varit enkelt att hantera.

Så om man nu ska göra detta och kan tänka sig att hålla sig i en gråzon så skaffar man en platta enkom för Bankid. På denna laddar man ned ett BankId. Plattan skall ägas av den som man agerar för. Varje gång man behöver logga in/ändra något så får man be den anhörige bekräfta ändringen. På detta sätt hamnar man nästan i laglig utrymme.

Om man bara vill kunna betala räkningar så kan man ju skaffa samma bank och dela konton. Nu ska man kunna betala fakturor från det delade kontot.

A Andy78 skrev:
Jag hittar det inte inte heller bland alla deras vilkor, det finns ju ett gäng.
Men det som stod där var rätt självklart.
Något i stil med "tjänsten får inte användas för att utföra betalningar åt någon annan" eller liknande.
Där kan du nog lägga till " såvida det inte finns en av Swedbank godkänd fullmakt....." antar jag.

H Huzzbutt skrev:
Mitt jisses var riktat mot din världsuppfattning.
Skulle TS och hens föräldrar ansöka om godmanskap är risken väsentligen lägre för problem för alla inblandade än om det sköts under bordet.

Upplyssningsvis är jag både nämndeman och förvaltare. Vissa av oss ser hellre till att göra rätt än att ondgöra oss över att andra gör fel.
Ahh. Så du är både hobbydomare och god man. Intressant. Politisk övertygelse är sällan en god grund för bedömning av kompetens och kunskap, men vi står väl på olika sidor den utsaga också. Vad gäller god man så hänvisar jag dig till https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/flera-gode-man-domda-for-allvarliga-brott.
Vem har pratat om att någonting skall skötas under bordet??? Jag har uttryckt att det skall skötas öppet på rätt sätt med familjen eller närstående som exekverare. Jag skulle aldrig i livet lägga mina föräldrars ekonomiska väl och ve i någon främling händer. I synnerhet inte när de som delar ut uppdragen gör det antingen via politiskt brödraskap eller "eyyy kompis"-meriter. Tack men nej tack.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Mitt jisses var riktat mot din världsuppfattning.
Skulle TS och hens föräldrar ansöka om godmanskap är risken väsentligen lägre för problem för alla inblandade än om det sköts under bordet.

Upplyssningsvis är jag både nämndeman och förvaltare. Vissa av oss ser hellre till att göra rätt än att ondgöra oss över att andra gör fel.
Intressant att du anser dig kompetent nog att kunna bedöma min världsåskådning baserat på en handfull inlägg på internet. Jag antar att det återspeglar dina slutsatser som nämndeman också, vilket endast understryker och förstärker mina kunskaper om rådande system.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
I synnerhet inte när de som delar ut uppdragen gör det antingen via politiskt brödraskap eller "eyyy kompis"-meriter.
Du har tydligen inte en aning om hur "gode män" och " förvaltare " tillsätts, så varför låtsas du det?
Att det sedan finns folk, som inte klarar uppdraget är en annan sak. Folk som inte klarar sitt jobb finns ju överallt.

• Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Där kan du nog lägga till " såvida det inte finns en av Swedbank godkänd fullmakt....." antar jag.
Men det är ju något helt annat.
Har du en fullmakt tex är godman så har du inlogg till personens konto med ditt bankid och betalar med dennes pengar.

Punkten avsåg betalning eller transaktioner åt annan part från ens personliga konto.
Det var rätt självklar.

Men var inte rädd, det är bara ta räkningar du sak betala och göra det, ingen lär ifrågasätta det om det inte blir en utredning av någon orsak.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sluta halmgubba och förklara hur annars våldtäktsmän, knarkare, hälare och andra så, enligt dig, dygdiga medborgare får uppdrag att hantera försvarslösa människors tillgångar.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Sluta halmgubba och förklara hur annars våldtäktsmän, knarkare, hälare och andra så, enligt dig, dygdiga medborgare får uppdrag att hantera försvarslösa människors tillgångar.
Jag känner inte till något sådant fall eller vet hur uppdraget går till så jag kan inte svara.

Är det ont om folk som ställer upp är det väl inget konstigt med att det slinker med oproportionerligt många rötägg.

Jag tycker folk som ställer upp som gode män generellt gör något bra.

• Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag känner inte till något sådant fall eller vet hur uppdraget går till så jag kan inte svara.
Sorry. Jag var otydlig. Mitt inlägg var inte riktat till dig.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det ont om folk som ställer upp är det väl inget konstigt med att det slinker med oproportionerligt många rötägg.

Jag tycker folk som ställer upp som gode män generellt gör något bra.
Jag tycker att en kontroll mot brottsregistret är på sin plats innan man tilldelas sådana uppdrag.

Låter helt osannolikt att någon bank skulle kunna förbjuda en kund att betala annans faktura. Banken kan ju aldrig veta vilken underliggande fordran en viss betalning avser att reglera. Något sådant villkor finns i varje fall inte hos SEB eller Nordea. Nordea har något som heter "Medanvändaravtal":
https://www.nordea.se/privat/produkter/mobilbank-internetbank/internetbanken.html#tab=Medanvandare
Denna avtalstyp är helt skild från övrig fullmaktshantering.Jag har använt detta i många år för att hjälpa min systerson, som har en funktionsnedsättning och har problem med att betala sina fakturor. Osäker dock, på om andra banker erbjuder samma tjänst. Annars borde väl autogiro lösa det mesta?!

C cassandranojdh skrev:
Låter helt osannolikt att någon bank skulle kunna förbjuda en kund att betala annans faktura. Banken kan ju aldrig veta vilken underliggande fordran en viss betalning avser att reglera. Något sådant villkor finns i varje fall inte hos SEB eller Nordea. Nordea har något som heter "Medanvändaravtal":
[länk]
Denna avtalstyp är helt skild från övrig fullmaktshantering.Jag har använt detta i många år för att hjälpa min systerson, som har en funktionsnedsättning och har problem med att betala sina fakturor. Osäker dock, på om andra banker erbjuder samma tjänst. Annars borde väl autogiro lösa det mesta?!
Varför finner du det osannolikt?
Att du tycker så och betalar din systersons räkningar innebär inte att du inte kan göra det.
Dom kontrolleras inte vems hyra du betalar.

Jag hade inte heller brytt mig utan betalar det som måste betalas.

• Gilla
danle
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför finner du det osannolikt?
Att du tycker så och betalar din systersons räkningar innebär inte att du inte kan göra det.
Dom kontrolleras inte vems hyra du betalar.

Jag hade inte heller brytt mig utan betalar det som måste betalas.
Istället för att föra allmänna resonemang så kanske du kunde visa upp de villkor du hänvisar till. Andra banker har som sagt ingenting i den stilen. Blanda inte i min systerson i detta. Jag sköter som sagt hans bankaffärer via ett medanvändaravtal, en avtalstyp som Nordea (där han är kund) tillhandahåller - alltså ett specialfall, som jag nämnde enbart för att visa att det finns åtminstone en bank som erbjuder en relativt enkel lösning på problemet, vid sidan av all fullmaktshantering i övrigt. Du kan själv läsa på vad det innebär, om du är intresserad. Jag betalar alltså inte min systersons räkningar från mitt konto, men skulle mycket väl kunna göra det. Det finns inget i SEB:s (där jag är kund) avtalsvillkor som förbjuder mig det.
Här är f.ö, Bankföreningens informationssida om Bankärenden för annans räkning, som allmän information:
https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/faktablad/bankaerenden-foer-annans-raekning/

Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.