44 488 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Det du skriver är ju en rimlig åsikt. Men jag väljer att ibland tolka texten bokstavligt för att det råkar passa min argumentation.Alfredo skrev:
Jag köper det du skriver om "kontroll över enheten". Jag köper inte alls att ägande, eller delägande, skulle ha någon betydelse. Att min arbetsgivare äger "min" telefon ser jag som högst normalt och helt ointressant för bedömningen av om jag efterlever mitt avtal med banken. Det viktiga är att det är jag som har "kontrollen" och hur jag eljest agerar i frågan.
Här har vi en mening med 3 delar, 1 eller 2 och 3. Det är möjligt att man menar 1 och 3 eller 2 och 3. För att tjäna min argumentation så måste man tolka det som endast är 1 eller 2 och 3. Dvs det finns en otydlighet som jag utnyttjar.
Rimligtvis är nog meningen som du säger men såsom avtalet är skrivet så anser jag (utan vidare källa) att man kan tolka det på "mitt" sätt. Om jag inte missminner mig så kan otydligheter i avtal tolkas till fördel för konsumenten.
Hursom så kan man komma runt detta genom att man skaffar en mobil enhet som alltid är hos föräldern.
Offra några riksdaler och gå till en jurist som skriver en framtidsfullmakt. Dina föräldrar ska låta den bevittnas och sen lämnar de den förslagsvis till dig. Du ”tar över” när det är dags och viftar med fullmakten hos banken så löser det sig.S Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
Jag har precis gjort resan och det är skönt att fixa medans päronen är klara i knoppen.
Lycka till
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför det?Traden skrev:
Finns mallar på nätet, bara att fylla i, skriva under och låta ett par personer bevittna:
https://www.wonder.legal/se/modele/...5ZEGnKMJDOIhsAt4ElPzXEHRgsVtAnQ4aArdsEALw_wcB
Vi, min hustru och jag, kopierade svågerns och svägerskans fullmakter.
Så när det är dags, och någon av oss blir alltför gammelglömsk, är det bara att ta fullmakten ur pärmen och gå till banken.
därför att man kanKnockOnWood skrev:
Varför det?
Finns mallar på nätet, bara att fylla i, skriva under och låta ett par personer bevittna:
[länk] />
DGoAWpC5ZEGnKMJDOIhsAt4ElPzXEHRgsVtAnQ4aArdsEALw_wcB
Vi, min hustru och jag, kopierade svågerns och svägerskans fullmakter.
Så när det är dags, och någon av oss blir alltför gammelglömsk, är det bara att ta fullmakten ur pärmen och gå till banken.
Lyssna på avsnittet gällande detta i programmet Plånboken i P1. Verkar inte vara så enkelt trots en fullmakt om banken inte vill godta den, iaf var det inte så när programmet sändes.Traden skrev:
Min åsikt är att om inte bankerna gör det enkelt för den som får fullmakten så får man se till att göra det själv. Man får se till att föräldrarna skaffar BankID på en enhet i deras ägo. Den kognitiva förmågan brukar ju pendla, det kanske faller sig att de alltid lyckas få ett tillfälle av klarhet när man är på besök så att de kan utföra lite BankID operationer.
Om man bara får en översikt så är det ju relativt enkelt att hjälpa någon.
håller med till fullo men det har fungerat för svärmors del iaf. Kanske beror på villigheten hos banktjänstemannen, vad vet jag.M merbanan skrev:Lyssna på avsnittet gällande detta i programmet Plånboken i P1. Verkar inte vara så enkelt trots en fullmakt om banken inte vill godta den, iaf var det inte så när programmet sändes.
Min åsikt är att om inte bankerna gör det enkelt för den som får fullmakten så får man se till att göra det själv. Man får se till att föräldrarna skaffar BankID på en enhet i deras ägo. Den kognitiva förmågan brukar ju pendla, det kanske faller sig att de alltid lyckas få ett tillfälle av klarhet när man är på besök så att de kan utföra lite BankID operationer.
Om man bara får en översikt så är det ju relativt enkelt att hjälpa någon.
För mina föräldrar har jag helt enkelt fått tillgång till bank-id och hjälper dem lite lätt med att betala räkningarna än så länge.
Sen behöver man inte krångla till det i onödan men det är bra mkt lättare att ha en fullmakt än ingen alls den dagen oförmågan eller döden slår till.
å andra sidan är det ju inte raketforskning att gå in på banken med ex föräldrar och kvittera ut en bankdosa som du får skriva på att du mottaget av banken. De ”gamla” bevittnar då på plats att det är okej.
Det finns ingen otydlighet. Det är alldeles uppenbart att det ska tolkas som "mobil enhet som du själv (äger eller stadigvarande disponerar) och (har kontroll över). Tänk "matematikparanteser".M merbanan skrev:
Observera att jag personligen inte ser minsta problem med er lösning utan den verkar pragmatisk och bra för er så fortsätt för all del som ni gör.
Rent strikt avtalsmässigt är det dock fullkomligt solklart att ni gravt bryter mot bankidavtalet då din mor avslöjar sin pinkod för dig och du sedan använder den tillsammans med hennes bankid. Här är det nästan tramsigt att ens diskutera frågan. Visar några rader från Nordeas version av avtalet nedan:
https://www.nordea.se/Images/154-14439/bankid-villkor.pdf
Hej! För att hantera dina föräldrar bankkonton eller annan ekonomiska affärer krävs en fullmakt som har vissa formkrav för att gälla mot andra som banker eller myndigheter. Tanken med en framtidsfullmakt är att den ska vara ett alternativ till god man eller förvaltare. Fullmakten börjar gälla om och när du blir beslutsoförmögen. Det betyder att du på grund av fysisk sjukdom, psykisk störning eller liknande inte kan ta hand om dina angelägenheter själv. Då blir den person som utsett till fullmaktshavare är ställföreträdare i de angelägenheter som bestämt att fullmakten ska omfatta. Det finns en del formella krav på en framtidsfullmakt. Det är viktigt att se till att dessa krav blir uppfyllda, annars är inte fullmakten giltig:
https://www.swedishbankers.se/media/5070/210923_framtidsfullmakt-blankett_02r.pdf
- Du måste vara 18 år och kunna ta hand om dina angelägenheter när du skriver fullmakten
- Fullmakten ska vara skriftlig
- Det ska framgå att det är en framtidsfullmakt
- Det ska framgå vem eller vilka som är fullmaktshavare
- Det ska framgå vilka angelägenheter som fullmakten omfattar
- Övriga villkor för fullmakten ska anges
- Fullmakten ska bevittnas av två personer. Uteslutna som vittnen är bland annat den som fullmakten gäller för (fullmaktshavaren).
https://www.swedishbankers.se/media/5070/210923_framtidsfullmakt-blankett_02r.pdf
Du borde skriva framtidsfullmakt, finns flera alternativ på nätet, till exempel:S Superrobban skrev:Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.
De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.
De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.
Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.
Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.
Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
med "Betala räkningar via eget bankid"
[länk]
https://d-jur.se/framtidsfullmakt/
Som det står på länken upphör en vanlig fullmakt rent juridiskt tekniskt det ögonblick då den som ger fullmakten (fullmaktsgivaren) ej anses vara tillräckligt klar för att ingå avtal. När fullmakten behövs som mest är den alltså rent formellt inte längre giltig.
En framtidsfullmakt träder däremot i kraft när fullmaktshavaren (den som lämnas fullmakt) anser att det behövs. Den enda som kan bestrida fullmakten är den som givit den, genom att väcka talan i domstol.
Framtidsfullmakt ger liknande befogenheter som god man/förvaltare, men med mindre insyn och kontroll från myndigheterna eftersom det antas att det finns ett starkt förtroende mellan fullmaktsgivare och fullmaktshavare.
Om föräldern är helt utan möjlighet att kunna klara av räkningarna på egen hand:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/anhorigbehorighet/
Med så kallad anhörigbehörighet kan du hjälpa en närstående med vardagliga ekonomiska handlingar. Den som är närmast anhörig får sin behörighet direkt från lagen - du behöver inte ansöka om behörigheten eller registrera den någonstans och du behöver ingen fullmakt från den du ska hjälpa.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/anhorigbehorighet/
Med så kallad anhörigbehörighet kan du hjälpa en närstående med vardagliga ekonomiska handlingar. Den som är närmast anhörig får sin behörighet direkt från lagen - du behöver inte ansöka om behörigheten eller registrera den någonstans och du behöver ingen fullmakt från den du ska hjälpa.
- Du kan behöva visa att du är närmast anhörig, till exempel för banken, med ett personbevis.
- Det ska vara uppenbart att din närstående inte klarar av sin ekonomi själv. Oförmågan ska bero på sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande.
- Oförmågan behöver inte vara bestående, utan du kan hjälpa till under en tillfällig period när det behövs.
- Din behörighet är begränsad till sådant som har anknytning till daglig livsföring,
- Tänk på att det är den som är närmast anhörig som kan hjälpa till enligt en särskild turordning, inte vilken anhörig som helst.
Förhoppningsvis är inte så moderna påfund som e-faktura aktuella, men om det skulle vara aktuellt så ställer det antagligen till problem. SEB kan inte ge fullmakt för att godkänna någon annans e-faktura för betalning, vilket är ytterst irriterande för ett gift par med gemensam ekonomi. Pappersfakturor kan ju vilken som helst av makarna betala utan problem.C cassandranojdh skrev:
Om det finns någon bank som är mindre stelbent än SEB så tar jag gärna emot tips.
(Ursäkta utvikningen).
Tar Swedbank betalt för att man får login på deras internetbank? Om man öppnar en bankkonto och sätter in en krona så tar de väl inte betalt?
I så fall måste man se till att E-fakturorna kommer till en själv och inte till släktingen.
Inget av det där är speciellt berömvärt. Snarare moraliskt förkastligt.M mojjen skrev:
Koppla elen fint istället!
Kör inte så att du äventyrar andras säkerhet!
Betala din skatt! Annars tvingar du någon annan att betala den istället för dig.
Sov gott!
I nödlägen är det tillåtet att bryta mot lagen, men då ska det vara ett nödläge och inte bara lite bekvämare.
Ja, det besvärliga kan handla om fängelse.Cancerman_777 skrev:
Det är lite märkligt att så många i tråden har rekommenderat att TS ska begå ett bedrägeribrott. Jag undrar om de vore lika pigga på att föreslå att TS borde förfalska en namnteckning?
Varför behöver en bank inte acceptera en framtidsfullmakt om fullmakten uppfyller lagens formkrav?C cassandranojdh skrev:
Det är fullmaktshavaren som avgör om framtidsfullmakten ska börja gälla så om fullmaktshavaren har ansökt hos tingsrätten om det och tingsrätten har beslutat att fullmakten har trätt i kraft så kan inte gärna banken motsätta sig det.
Men så länge fullmaktsgivaren är vid sina sinnens fulla bruk och är rättskapabel ska inte en framtidsfullmakt träda i kraft. I TS fall är förmodligen en fullmakt för föräldrarnas bankkonton den vettiga lösningen.