1 260 lĂ€st ·
29 svar
1k lÀst
29 svar
Swedbank trogen kund đ
SkogsÀgare
· Stockholm och SmĂ„lands inland
· 23 182 inlĂ€gg
Jag gör tvÀrtom. Kreditkort kan man ha var som helst, det viktiga nÀr man skaffar en ny bank Àr sparandet eller lÄnen.
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 19 632 inlĂ€gg
Det var det jag menade, skaffar man kreditkort nÄgon annanstans behöver man inte bry sig om det hos den nya banken.
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 19 632 inlĂ€gg
Om alla tÀnker sÄ sÄ kan Swedbank förtsÀtta, men ju fler som lÀmnar desto mer kÀnner de av det.
Varför envisas folk med att vara kund i samma bank Är efter Är? Det enda sÀttet att fÄ ner sin bolÄnerÀnta Àr att shoppa runt och vÀlja den som Àr billigast just vid det tillfÀllet.useless skrev:
Min fru har 'ganska' mycket pengar och blev kontaktad av Swedbank som frÄgade om inte hon ville öka saldot pÄ sitt konto pÄ Swedbank (hon har lönen via Swedbank), hon tyckte rÀntan var ett skÀmt, och de frÄgade var hon fick bÀttre rÀnta, hon svarade att hon Àgde aktier i Swedbank och de gav typ 5 gÄnger deras rÀnta i tillvÀxt, det fick dem att hÄlla kÀften.13th Marine skrev:
Vissa banker har ju som krav att man bÄde ska va "helkund" för att fÄ rimkig rabatt. Dvs försÀkring, pension, mÄnadsspar, lönekonto osv. DÄ blir de ju lite pyssel.
Men vÀljer man en ren lÄneförmedlare som tex SBAB sÄ Àr det vÀldigt bekymmersfritt att byta. Lönekontot kan man ju ha var som helst.
Jag har bolÄn hos en bank, lönekonto hos en annan, aktier hos en tredje osv.
Men vÀljer man en ren lÄneförmedlare som tex SBAB sÄ Àr det vÀldigt bekymmersfritt att byta. Lönekontot kan man ju ha var som helst.
Jag har bolÄn hos en bank, lönekonto hos en annan, aktier hos en tredje osv.
Knappast, men Swedbank Àr en konstig bank, jag sökte ett lÄn pÄ 50000 nÀr jag var fÀrdig civilingenjör, (hade av dÄlig vana haft Swedbank under studietiden) och hade startat en konsultfirma, nix frÄn dem, Handelsbanken, bokstavligen vÀgg-i-vÀgg, frÄgade om 50000 rÀckte, har fortfarande dem som bank bÄde privat och för firman.L Lars3344 skrev:
Bankerna brukar ju ha 6-9 % i direktavkastning.P Peter787 skrev:Min fru har 'ganska' mycket pengar och blev kontaktad av Swedbank som frÄgade om inte hon ville öka saldot pÄ sitt konto pÄ Swedbank (hon har lönen via Swedbank), hon tyckte rÀntan var ett skÀmt, och de frÄgade var hon fick bÀttre rÀnta, hon svarade att hon Àgde aktier i Swedbank och de gav typ 5 gÄnger deras rÀnta i tillvÀxt, det fick dem att hÄlla kÀften.
Köpte du swedbank för tre Är sedan för 190kr aktien har du förutom uppgÄngen till idag 348kr Àven fÄtt ca 67kr i utdelning utöver.
SÄ lite perspektiv ska man ha bra rÀnta pÄ bolÄnet men samarbeta med banken och investera pengar pÄ ett bra sÀtt om man behöver en knuff i rÀtt riktning.
Titta inte blint pÄ vad en tiondel pÄ lÄnet blir om du i övrigt har bra kontakter och rÄdgivare som kan vÀxa med dig.
Att betygsÀtta banken pÄ en enskild rÀnta de ger Àr ju som att betygsÀtta en hel matbutik pÄ vad köttfÀrsen kostar.
Vi har inte nÄgra lÄn, mitt exempel var mer kopplat till deras inlÄning jÀmfört med vad som finns tillgÀngligt frÄn samma företag i form av aktieutdelning.P Pligg85 skrev:Bankerna brukar ju ha 6-9 % i direktavkastning.
Köpte du swedbank för tre Är sedan för 190kr aktien har du förutom uppgÄngen till idag 348kr Àven fÄtt ca 67kr i utdelning utöver.
SÄ lite perspektiv ska man ha bra rÀnta pÄ bolÄnet men samarbeta med banken och investera pengar pÄ ett bra sÀtt om man behöver en knuff i rÀtt riktning.
Titta inte blint pÄ vad en tiondel pÄ lÄnet blir om du i övrigt har bra kontakter och rÄdgivare som kan vÀxa med dig.
Att betygsÀtta banken pÄ en enskild rÀnta de ger Àr ju som att betygsÀtta en hel matbutik pÄ vad köttfÀrsen kostar.
Men om man av nÄgon anledning ska parkera en betydande summa pÄ ett konto sÄ Àr det ju en nishbank man ska ha pÄ ÀndÄ. Inte dÀr storbankerna ska kriga.P Peter787 skrev:
Ett kort tag nÀr rÀntorna stack ivÀg öppnade jag ett konto pÄ Klarna i vÀntan pÄ att skicka in pÄ ISK som jag kortsiktigt pausade sparande för att köpa pÄ botten.
Jo det Àr ju helt och hÄllet vad man avtalat. Jag kortade Àven ner min dÄvarande efter knappa 10 mÄnader i annat Àrende.dd88 skrev:
Tog dÄ 12 nya mÄnader pÄ 1.25 istÀllet för 1,20 i rabatt. Fick vÀlja om det skulle börja pÄ brytdatum eller direkt.
Lite meck Àr det vÀl ÀndÄ med att ordna upp alla autogiron och e-fakturor osv till nya banken..NötegÄrdsgubben skrev:
Ăr det verkligen det? Det Ă€r nog mer vad folk tror Ă€n hur det faktiskt Ă€r.
För egen del bytte jag lÀnge bolÄnebank vart femte Är eller sÄ frÄn första bostadsköpet. Ibland av service- ibland av rÀnteskÀl.
Har nu övergÄtt till bank med automagiska rabatter. Lite sÀmre villkor, man man slipper prata med en okunnig banksÀljare en gÄng om Äret för att fÄ behÄlla sin rabatt.
Det allra minsta man borde göra om man Àr missnöjd med sin rÀnterabatt Àr att begÀra ut ett amorteringsunderlag frÄn banken. DÄ ringer deras klockor om att man Àr pÄ vÀg och sÄ erbjuds man normalt bÀttre villkor för att stanna.
Eller hur gör du? Jag har inte lyckats fÄ Kivra att ta alla pÄ ett smidigt sÀtt.
Klicka hÀr för att svara