805 678 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ok, det har antytts att DIs förslag skulle komma tillrätta med abnormiteterna (läs priserna och volatiliteten) på elmarknaden.K karlmb skrev:
Men om dessa öht inte förändras, vad är då KONKRET de stora förändringarna/förbättringarna för konsumenterna?
Eftersom det är mycket som är oklart med förslaget så blir det omöjligt att svara på utan mer konkret info. Man borde fråga dom härinne som hajpade artikeln i förmiddags. Dom borde rimligtvis veta eftersom de bildat sig en uppfattning.K karlmb skrev:
Dessvärre ser det ut som dom fattar ännu mindre än oss som inte tagit ställning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Ja. Nej alltså.J jawen skrev:
Aktiekapitalet används inte till utdelning..?useless skrev:
Bara fritt eget kapital å disponibla vinstmedel kan delas ut.
Du kan inte ”plocka ut” aktiekapitalet utan då är det frågan om nedsättning av aktiekapitalet.
Vid likvidering kan hela aktiekapitalet betalas tillbaka till ägarna då där finns normalt ingen begränsning.
Antar du menar nåt annat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Jag skrev i frågan i morse. Varken lagen eller min uppfattning om den har ändrats sen dess.
Det finns absolut inget lagkrav på att ett aktiebolag ska vara lönsamt, och faktiskt inte ens att det ska vara målet med det.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/post-6118985
Det finns absolut inget lagkrav på att ett aktiebolag ska vara lönsamt, och faktiskt inte ens att det ska vara målet med det.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-aer-baettre-aen-nagonsin.481983/post-6118985
Aktiekapitalet begränsar hur mycket man får plocka ut.Z Zodde skrev:Aktiekapitalet används inte till utdelning..?
Bara fritt eget kapital å disponibla vinstmedel kan delas ut.
Du kan inte ”plocka ut” aktiekapitalet utan då är det frågan om nedsättning av aktiekapitalet.
Vid likvidering kan hela aktiekapitalet betalas tillbaka till ägarna då där finns normalt ingen begränsning.
Antar du menar nåt annat
Under perioden från en årsstämma till nästföljande årsstämma skall vinstutdelning och annan värdeöverföring inte få överstiga ett belopp, motsvarande räntan – beräknad som statslåneräntan med tillägg av en procentenhet – på det kapital som aktieägare har tillskjutit till bolaget som betalning för aktier.
Nej det är ju inte olagligt att vara en rutten företagare 🙂Nötegårdsgubben skrev:
Jag fattar inte riktigt heller vad artikeln i DI går ut på. Låter som att det enda man uppnår är att ta bort elhandlarna och ersätta med SVK som storhandlare? Som sen låter nätbolagen kränga elen till oss…
Träffsäkrare profilprognoser blir det kanske, men jag kan inte se att vi kunder skulle tjäna nåt på det, mer än att alla i elområdet får samma elpris.
Möjligen att fasta priser kan bli bättre för oss.
Träffsäkrare profilprognoser blir det kanske, men jag kan inte se att vi kunder skulle tjäna nåt på det, mer än att alla i elområdet får samma elpris.
Jag har ett excelark där jag jämför mitt nuvarande avtal (Jämtkraft månadsmedel SE4) med ett fastpris på 92 öre som någon frågade typ i oktober om huruvida det var ett ok pris..Fairlane skrev:
Jag antydde då att det verkade dyrt men så här i backspegeln hade jag tjänat minst 1500 kronor på att teckna det avtalet.
Vad som hände ( vilket jag inte hade koll på skulle komma) var flödesbaserad avgift...så priset steg mer än vad som sa ( vi i SE4 skulle ju få en liten sänkning enligt prognos) och fortsätter ligga högre och ingen ljusning verkar finnas.
Jag har aldrig haft så hög elräkning som nu i nov- feb, trots mild vinter ( alltså det är fortfarande höst här enligt regelverket).
useless skrev:
Aktiekapitalet begränsar hur mycket man får plocka ut.
Under perioden från en årsstämma till nästföljande årsstämma skall vinstutdelning och annan värdeöverföring inte få överstiga ett belopp, motsvarande räntan – beräknad som statslåneräntan med tillägg av en procentenhet – på det kapital som aktieägare har tillskjutit till bolaget som betalning för aktier.
https://lagen.nu/prop/2004/05:178
Jag är ledsen för att jag råkade nämna något om vinstkrav för AB - sorry, ber om ursäkt.
Nu är det en massa förvirrat snack, och helt olika saker som blandas ihop.
Men ett AB måste inte göra vinst, och det behöver inte heller maximera sin vinst.
Men syftet med ett AB ska vara att berika ägarna, dvs pengarna ska inte flöda ut på något annat vis som missgynnar ägarna utan annan orsak än att missgynna dem.
Äger man en andel av ett AB ska man kunna vara trygg i att detta är fallet.
Att t.ex. sälja saker billigt är inte en sådan sak, för syftet kan t.ex. vara att ta marknadsandelar.
Att ett AB kan göra dåliga affärer, ja t.o.m gå i konkurs, är inte heller något brott mot lagen, och sånt händer ju hela tiden, detta är en orsak för att ägarna ska vara alerta och göra vad det kan med den insyn de har.
edit:
Aktiekapitalet måste hela tiden bevaras, åtminstone hälften. Om bolagets tillgångar understiger halva aktiekapitalet så anses det vara på obestånd, och styrelsen måste omedelbart vidta åtgärder, antingen försätta bolaget i likvidation eller göra en av ett par olika åtgärder, som, om de inte lyckas, kan medföra att det blir likvidation ändå.
Så i stort sett kan man väl säga att det är bolagets vinst som kan användas till utdelning, den kan ju även sparas inom bolaget för att bli utdelning någon annan gång.
Utdelningen kan i princip vara hur stor som helst, det kan däremot bli lite olika skatteregler för ägarna.
Utdelningens storlek ska vara så den främjar bolaget, lite luddigt, men det kan innebära att det är tveksamt att göra utdelning på varenda liten krona förutom aktiekapitalet.
Detta gäller alltså vanliga AB som inte har några märkligheter i stiftelseurkunden.
Nu är det en massa förvirrat snack, och helt olika saker som blandas ihop.
Men ett AB måste inte göra vinst, och det behöver inte heller maximera sin vinst.
Men syftet med ett AB ska vara att berika ägarna, dvs pengarna ska inte flöda ut på något annat vis som missgynnar ägarna utan annan orsak än att missgynna dem.
Äger man en andel av ett AB ska man kunna vara trygg i att detta är fallet.
Att t.ex. sälja saker billigt är inte en sådan sak, för syftet kan t.ex. vara att ta marknadsandelar.
Att ett AB kan göra dåliga affärer, ja t.o.m gå i konkurs, är inte heller något brott mot lagen, och sånt händer ju hela tiden, detta är en orsak för att ägarna ska vara alerta och göra vad det kan med den insyn de har.
edit:
Aktiekapitalet måste hela tiden bevaras, åtminstone hälften. Om bolagets tillgångar understiger halva aktiekapitalet så anses det vara på obestånd, och styrelsen måste omedelbart vidta åtgärder, antingen försätta bolaget i likvidation eller göra en av ett par olika åtgärder, som, om de inte lyckas, kan medföra att det blir likvidation ändå.
Så i stort sett kan man väl säga att det är bolagets vinst som kan användas till utdelning, den kan ju även sparas inom bolaget för att bli utdelning någon annan gång.
Utdelningen kan i princip vara hur stor som helst, det kan däremot bli lite olika skatteregler för ägarna.
Utdelningens storlek ska vara så den främjar bolaget, lite luddigt, men det kan innebära att det är tveksamt att göra utdelning på varenda liten krona förutom aktiekapitalet.
Detta gäller alltså vanliga AB som inte har några märkligheter i stiftelseurkunden.
Redigerat:
Jag är också mycket osäker.S Snikholt skrev:Jag fattar inte riktigt heller vad artikeln i DI går ut på. Låter som att det enda man uppnår är att ta bort elhandlarna och ersätta med SVK som storhandlare? Som sen låter nätbolagen kränga elen till oss…
Vi får fråga Paralun. Han är den som tagit starkast ställning för förslaget, å då måste man enligt mig förstå vad det går ut på å hur det fungerar.
Å andra sidan tar nämnda skribent ställning för precis alla förslag å alla personer som uttrycker förbittring över den ”dysfunktionella elmarknaden”…
Påminner lite om de som försvarar allt Trump säger/gör… det börjar bli ordentligt svårt nu.