Om du inte kommer ihåg det så kan du backa i tråden och läsa vad du skrivit.

S Snikholt skrev:
Må vara, men jag avsåg de vi handlar med.
Deras mix.
Vi kan naturligtvis bygga ut hur mycket kärnkraft som helst och räkna med att få sälja den till Europa, om vi bara bygger nya exportkablar. Men det kommer inte att ge lägre elpriser i södra Sverige (om vi inte bygger så mycket att vi kan täcka hela Tysklands produktion av fossilel).

Att bygga mer kärnkraft för att tillgodose Sveriges elbehov under de 107 timmar per år som vi importerar el blir fruktansvärt dyrt per kWh.

Och jag förstås fortfarande inte varför just el skulle vara en produkt som vi absolut skulle behöva vara självförsörjande på. Det finns mycket annat som vi importerar som är viktigare än några få TWh el.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Vi kan naturligtvis bygga ut hur mycket kärnkraft som helst och räkna med att få sälja den till Europa, om vi bara bygger nya exportkablar. Men det kommer inte att ge lägre elpriser i södra Sverige (om vi inte bygger så mycket att vi kan täcka hela Tysklands produktion av fossilel).

Att bygga mer kärnkraft för att tillgodose Sveriges elbehov under de 107 timmar per år som vi importerar el blir fruktansvärt dyrt per kWh.

Och jag förstås fortfarande inte varför just el skulle vara en produkt som vi absolut skulle behöva vara självförsörjande på. Det finns mycket annat som vi importerar som är viktigare än några få TWh el.
Du har rätt i sak, och att det är så utfallet blir med nuvarande marknad.
Det är av den anledningen jag vill att marknaden regleras.

Men du ger också sken av att ha en typiskt naiv liberal hållning.

Eller den behöver naturligtvis inte vara naiv. Det kan vara så att du tycker att nuvarande marknad ger dig personliga konkurrensfördelar gentemot andra.

Jag är av den uppfattningen att vi bör försöka vara så oberoende vi bara kan av omvärlden. Och naturligtvis ska vi handla med omvärlden, men vi ska aldrig släppa guarden.

Jag är också av den uppfattningen att vi som land, ska sträva efter sammanhållning och gemensamma mål.
Desto mer insyltade och beroende av omvärlden vi blir, desto mindre sammanhållning får vi inom landet.

En annan grej jag finner intressant är att många liberaler är intresserade av prepping - men inte när det kommer till Sverige som nation.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur ska den regleras?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Hur ska den regleras?
Det har jag inte kompetens att avgöra - men något annat än marginalprissättning och prisintegration mellan länder vill jag ha.

Har man inget förslag på något som man anser vara bättre så ska man nog inte gnälla på nuvarande system.

D Daniel 109 skrev:
Hur ska den regleras?
Citat:

"Vi behöver isolera oss från dålig energipolitik och parasiterande grannländer. Här behöver, liksom norska regeringen visat, handling ske nu. De senaste 10 årens energipolitik i Sverige har i stort sett alltid varit till elkundernas nackdel, vara sig de är hushållskunder eller industrikunder. Börja med att skapa ett elområde som isolerar svenska elkunder från svaga elnät i grannländer och fördyrande energipolitik på kontinenten. Följ det norska exemplet och sänk, inte höj, elskatten!"

https://second-opinion.se/isolera-oss-fran-parasiterande-grannlander/

"Ord och inga visor"

Vad har norska regeringen gjort?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi får väl hoppas att ingen tycker att vi parasiterar på spanska paprikor, franska ostar, tysk öl eller italienskt vin då....

• Gilla
Renovatorus och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi får väl hoppas att ingen tycker att vi parasiterar på spanska paprikor, franska ostar, tysk öl eller italienskt vin då....
Jo men det är ju fungerande marknader.... utan "parasiter" med ett uselt energisystem.

P paralun skrev:
Citat:

"Vi behöver isolera oss från dålig energipolitik och parasiterande grannländer. Här behöver, liksom norska regeringen visat, handling ske nu. De senaste 10 årens energipolitik i Sverige har i stort sett alltid varit till elkundernas nackdel, vara sig de är hushållskunder eller industrikunder. Börja med att skapa ett elområde som isolerar svenska elkunder från svaga elnät i grannländer och fördyrande energipolitik på kontinenten. Följ det norska exemplet och sänk, inte höj, elskatten!"

[länk]

"Ord och inga visor"
Du sprider massa lögnaktiga citat, tycker du själv det höjer nivån på BH att, likt Trump, upprepa klara sakfel ?
De blir inte mer sanna bara för att du upprepar dom ofta

P paralun skrev:
Jo men det är ju fungerande marknader.... utan "parasiter" med ett uselt energisystem.
Har vi fungerande system för vin och paprikaproduktion? Det är skillnad på köpare och parasiter.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just dessa varor kunde jag inte bry mig mindre om i den aspekten.
Rimligen bör vi ändå betala mer för dessa varor än vad dom gör, då de måste transporteras hit.

Vänta.... hur transporteras de hit förresten? Påverkar det måhända miljön?

B bjorn.abelsson skrev:

Nej varför skulle vi bygga en "massa" kärnkraft? Det här ska ju ske gemensamt bland Europas länder och utmaningen är mer parasitländer som Danmark och Tyskland.

En handfull SMR reaktorer och totalt cirkus 1500MW mer planerbar elproduktion ihop med vad andra länders kraftbolag gör skulle nog vara perfekt energimix ihop med det vi redan har.

S
D Daniel 109 skrev:
Har man inget förslag på något som man anser vara bättre så ska man nog inte gnälla på nuvarande system.
Det kan man väl visst göra.
Människan hade tex. aldrig landat på månen om man inte hade haft visioner.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.