825 644 läst ·
22 943 svar
826k läst
22,9k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Känslan borde vara mer när man sällan noterar det.Alfredo skrev:
Jag har bott en tid vid stambanan. Det dånade rejält när tågen dundrade förbi.
Men det dröjde inte så länge så filtrerade hjärnan bort det.
Men det är klart att det går ju göra tvärtom. Man står och lyssnar efter tågen. Och så blir man alldeles hysterisk när man hör de. Då lär sig hjärnan att uppmärksamma när de kommer.
Ja det borde verkligen byggas mer vindkraft i Stockholmsområdet.D daVinci skrev:
Nästan så att mark borde exproprieras för ändamålet.
I alla fall tillräckligt för alla statliga myndigheter och kommunala verksamheters behov.S Snikholt skrev:
Räcker inte utrymmet på Djurgården så är havsbaserad vindkraft ett förslag med så mycket hav/vatten i närområdet. Ju närmare förbrukarna elen produceras ju bättre och billigare brukar man säga.
Ah, det är bara normala rimliga reflektioner, det byggs mycket som stör och inte sällan händer det i storstäder, där bor folk tätt och många berörs men det är bara att tugga i sig, man får andra fördelar i samhället. När man bygger vindkraft i tomma eller glest befolkade områden är det färre som berörs men detsamma gäller, det gnälls oproportionerligt mycket på sånt här.E Eje_19 skrev:
Du valde att bosätta dig vid stambanan, där det låter mycket när tågen passerar, inte annars.D daVinci skrev:Känslan borde vara mer när man sällan noterar det.
Jag har bott en tid vid stambanan. Det dånade rejält när tågen dundrade förbi.
Men det dröjde inte så länge så filtrerade hjärnan bort det.
Men det är klart att det går ju göra tvärtom. Man står och lyssnar efter tågen. Och så blir man alldeles hysterisk när man hör de. Då lär sig hjärnan att uppmärksamma när de kommer.
Tvingas man acceptera vindkraft inpå knutarna på den plats man redan bor, blir situationen väsentligt annorlunda.
Ett oväsen som är omöjligt att vänja sig vid.
Dessutom finns ny forskning(Uppsala Universitet?) som tyder på att de ljud(infraljud) man inte ens hör påverkar det som finns i omgivningen, mer än ljudet man hör.
Dessutom tycks infraljud spridas betydligt längre sträckor än man tidigare påstått.
Det behövs mer forskning kring vindkraftens miljöpåverkan.
Det finns ju en bra tråd för detta.E Eje_19 skrev:Tvingas man acceptera vindkraft inpå knutarna på den plats man redan bor, blir situationen väsentligt annorlunda.
Ett oväsen som är omöjligt att vänja sig vid.
Dessutom finns ny forskning(Uppsala Universitet?) som tyder på att de ljud(infraljud) man inte ens hör påverkar det som finns i omgivningen, mer än ljudet man hör.
Dessutom tycks infraljud spridas betydligt längre sträckor än man tidigare påstått.
Det behövs mer forskning kring vindkraftens miljöpåverkan.
Den är väl t.o.m skapad just för ditt behov, vill jag minnas ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/nackdelarna-med-vindkraft.573601/
Jag tänker att vi måste väl inte diskutera vindkraftens nackdelar i precis varenda tråd i forumet?