805 684 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Finns det något i den lagen som säger att man måste gå med maximal vinst (eller med vinst alls)?Mikael_L skrev:
Om så, då är jag en brottsling eftersom jag i mina bolag avstår maxvinst till förmån för trygghet.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Det är ju elbolagen själva som bestämmer marknadspriset. Framgångsreceptet för att stoppa ned miljarder i egen ficka är: först etablerar vi ett marknadspris långt utöver tillverkningskostnader, sedan säljer vi till detta marknadspris. Grattis!Z Zodde skrev:
Nu låter det som producenterna har kartellverksamhet men så är ju inte fallet.T Thomas_Blekinge skrev:
Marknadspriset bestäms av supply/demand.
Hade det ENBART varit producenterna som bestämmer hade priset varit högt hel tiden å aldrig möta noll som vi ser emellanåt.
Låter ju fullständigt orimligt att ett företag inte skulle ta betalt enligt marknadspris.
Det går ju emot all logik, och ett sådant företag lär möta sotdöden tids nog.
Däremot bör man se över hur marknadspriset bildas - marginalkostnaden för väder-el är när nog noll.
Och marginalen för de dyraste kraftslagen är skyhög.
Utan dyr produktion i systemet kan i så fall väder-el aldrig bli lönsam. Om vi inte har ständig brist.
jag har dock ingen bra lösning.
Det går ju emot all logik, och ett sådant företag lär möta sotdöden tids nog.
Däremot bör man se över hur marknadspriset bildas - marginalkostnaden för väder-el är när nog noll.
Och marginalen för de dyraste kraftslagen är skyhög.
Utan dyr produktion i systemet kan i så fall väder-el aldrig bli lönsam. Om vi inte har ständig brist.
jag har dock ingen bra lösning.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Det håller jag nästan med om. Men då är det som jag sa kraftbolagens girighet som bestämmer elpriset, inte förhållandena i andra länder. Först gör man ett högt marknadspris, sedan tar man betalt efter det. Snyggt!S Snikholt skrev:
Nej, det är marginalprissättning på elmarknaden å då spelar förhållanden i andra länder som vi e integrerade med roll…T Thomas_Blekinge skrev:
det är en hel del tokigt (dåligt AI-genererat?) i det du skriver...Boilerplate4U skrev:
Det kommer att dröja decennier innan batterilager blir ett kostnadseffektivt och miljömässigt hållbart alternativ som dessutom inte kräver dyra cellbyten vart 10–15:e år.
Systempriset och den initiala investeringen för ett batterilager med HVDC-omvandlingsstationer, anslutning till högspänningsnätet och anläggningskostnader uppgår idag till 10 000–12 000 kr/kWh för ett storskaligt projekt.
Levelized Cost of Energy (LCOE): 1,5–2,5 kr/kWh över 15 års drift (beroende på elpris, cykling och underhåll). Drift och förvaltning tillkommer med cirka 2–3 % per år.
Dessutom krävs cellbyte vart 10–15:e år vilket avsevärt ökar LCOE.
men vad har du för källa på ...den initiala investeringen för ett batterilager ... uppgår idag till 10 000–12 000 kr/kWh för ett storskaligt projekt... ? (min fetning)
för det är inte riktigt så jag tolkar världen utanför byggahus
– ett batterilager i Queensland, Australien på 100MW/200 MWh baserat på Tesla Megapack (Magapack?), i drift sedan i somras
6.2kkr/kWh (2022)
– ett batterilager i Kalifornien på 100MW/400MWh med driftstart detta halvår såldes (av Eolus) förra månaden under pågående byggnation
6.5 kkr/kWh (2023)
– ett fransksålt energilager till Tyskland, nära belgiska gränsen, på 100MW/200MWh, kontrakt i somras, driftstart under andra halvan nästa år
4.2 kkr/kWh (2024) och
– för Buenos Aires, Argentina publicerade regeringen igår ett anbudsförfarande för ett 500MW/2000MWh batterilager med en indikation om en tänkt investering på 500 miljoner US
2.75 kkr/kWh (2025)
det sista är förvisso inte ett kontrakt utan regeringens förhoppning, men ändå... en fjärdedel mot vad du säger att det kostar, och de andra projekten kostade hälften eller en tredjedel, men är också några år gamla
och med de lägre investeringskostnaderna – hur slår det på din lönsamhetskalkyl för batterilagren?
förra månaden driftsattes batterilager i Europa (alltså av bolag, inte i bilar eller hushåll) på 240 MW/470MWh – under blott en månad – varför investerar privata företag i något idag som är "icke kostnadseffektivt" på flera decennier?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Det finns en presumtion i 3 kap. 3 § aktiebolagslagen att syftet med ett bolag är att generera vinst till ägarna. Har man ett annat syfte ska det anges i bolagsordningen.D Dilato skrev:
I ditt fall kan man exempelvis se din trygghetstörst som en vilja att generera vinst med måttlig risk, men målet är väl fortfarande att tjäna pengar? Oavsett vilket blir det din ensak om du själv äger alla aktierna – det finns ju ingen annan som har ett intresse i överskottet.
I ett bolag med spritt ägande ska man dock som investerare kunna lita på att syftet med bolaget är att tjäna pengar åt ägarna, om inget annat uttryckligen bestämts.
Att ett elbolag godtyckligt skulle sälja el till lägre pris än avtalat skulle jag (om jag ägt aktier i det) varit synnerligen missnöjd med.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det du skriver är en "del tokigt" (AI-genererat? 😉) som inte inkluderar bla anslutnings- och anläggningskostnader, omvandlingsstationer mm vilket innebär att systempriset blir något helt annat. Även drift, förvaltning och byte av battericeller tillkommer. Batterier är helt enkelt både en ekonomiskt och miljömässigt dålig lösning för storskalig lagring.harka skrev:
det är en hel del tokigt (dåligt AI-genererat?) i det du skriver...
men vad har du för källa på ...den initiala investeringen för ett batterilager ... uppgår idag till 10 000–12 000 kr/kWh för ett storskaligt projekt... ? (min fetning)
för det är inte riktigt så jag tolkar världen utanför byggahus
– ett batterilager i Queensland, Australien på 100MW/200 MWh baserat på Tesla Megapack (Magapack?), i drift sedan i somras
6.2kkr/kWh (2022)
– ett batterilager i Kalifornien på 100MW/400MWh med driftstart detta halvår såldes (av Eolus) förra månaden under pågående byggnation
6.5 kkr/kWh (2023)
– ett fransksålt energilager till Tyskland, nära belgiska gränsen, på 100MW/200MWh, kontrakt i somras, driftstart under andra halvan nästa år
4.2 kkr/kWh (2024) och
– för Buenos Aires, Argentina publicerade regeringen igår ett anbudsförfarande för ett 500MW/2000MWh batterilager med en indikation om en tänkt investering på 500 miljoner US
2.75 kkr/kWh (2025)
det sista är förvisso inte ett kontrakt utan regeringens förhoppning, men ändå... en fjärdedel mot vad du säger att det kostar, och de andra projekten kostade hälften eller en tredjedel, men är också några år gamla
och med de lägre investeringskostnaderna – hur slår det på din lönsamhetskalkyl för batterilagren?
förra månaden driftsattes batterilager i Europa (alltså av bolag, inte i bilar eller hushåll) på 240 MW/470MWh – under blott en månad – varför investerar privata företag i något idag som är "icke kostnadseffektivt" på flera decennier?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 926 inlägg
Det här är jag inte med på. Om du startar ett elbolag och har stenkoll på hur ditt kundkollektiv förbrukar el så hamnar du nära medel som elbruk.se presenterar? Om alla dina kunder. Förbrukar all sin el under höglasttid eller alla sin el under låglasttid spelar ingen roll?D Dilato skrev:
En samling verkligen kunniga herrar har skrivit en debattartikel i DI
"Med Lokalnätmodellen är det möjligt att avskärma svenska kunder från kontinentala höga marknadspriser som kan uppstå på grund av höga kostnader för utsläppsrätter och för lite planerbar produktion. Eftersom elnätsföretagen blir ensamt ansvariga för försäljning av fysisk el och att Svenska kraftnät blir balansansvarig för elförsäljningen till elnätföretagen går det att begränsa påverkan av höga kontinentala elpriser utan att begränsa export av fossilfri svensk elproduktion. Låt Svenska kraftnät fördela sina kapacitetsintäkter till kunderna inom elområde 3 och 4 när Sverige exporterar till kontinenten."
"Med Lokalnätmodellen är det möjligt att avskärma svenska kunder från kontinentala höga marknadspriser som kan uppstå på grund av höga kostnader för utsläppsrätter och för lite planerbar produktion. Eftersom elnätsföretagen blir ensamt ansvariga för försäljning av fysisk el och att Svenska kraftnät blir balansansvarig för elförsäljningen till elnätföretagen går det att begränsa påverkan av höga kontinentala elpriser utan att begränsa export av fossilfri svensk elproduktion. Låt Svenska kraftnät fördela sina kapacitetsintäkter till kunderna inom elområde 3 och 4 när Sverige exporterar till kontinenten."
Gör om elmarknaden i grunden – nu!
https://www.di.se/debatt/gor-om-elmarknaden-i-grunden-nu/Ja, det verkar var ett kompetent gäng. Men att göra elhandel till ett monopol undrar jag om det verkligen är en bra ide. Vi är ju inte direkt nöjda med de privata monopol vi har i dag. Att det kan skärma av prispåverkan från europa utan att påverka marknaden är rent skitsnack.
Ojoj… nu va inte Beken med. Det här blir spännande!P paralun skrev:En samling verkligen kunniga herrar har skrivit en debattartikel i DI
Gör om elmarknaden i grunden – nu!
[länk]
Tänkte samma… monopol blir det ju i praktiken.D Daniel 109 skrev:
Men om avkastningen regleras likt nätet kanske….
Men då blir ju incitamentet snarare att köpa in dyrast möjliga el och procenta på den