805 684 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Den största utmaningen för tråden är att få dig å förklara modellen du hyllarP paralun skrev:
Hur påverkar modellen i dagens DI prisbildningen på Nordpool?
Vet du inte kan du svara det så släpper vi
KOM INTE med nån monolog som återigen inte är nåt svar på nåt som helst.
Du får EN KONKRET FRÅGA:
Hur påverkar modellen i dagens DI prisbildningen på Nordpool?
Jag tycker ni mest snackar om elpris och prisbildningsmekanismer.S Snikholt skrev:
Det har ju inte så mycket med trådens ämne att göra, eller att vi har bättre elproduktion än någonsin förr.
Priser styrs ju som vi sett av andra saker.
Helt rätt. Men de som kverulerar, oavsett om det är mot väderberoende produktion, nedläggning av KK, Tysklands energipolitik, marginalprissättning fick en boost med dagens artikel i DI Som alltid tas lösryckta citat oberoende sammanhanget som intäkt för att ens egen åsikt är korrekt.Mikael_L skrev:
Till skillnad mot lösryckta citat var det dessvärre litr svårare för kverulant-sekten att tolka å förklara modellen för oss andra. Oklarheter hur prissättningen på Nordpool påverkas har man inte lyckats prestera.
Däremot är underdånigheten mot de som skrivit artikeln enorm… ”De må ju veta”…
Poängen är att vi på BH också vill veta.
Men borde absolut varit postat i en ELPRIS tråd, men då med risk för att vissa skribenter svarar i fel tråd …
Vi sitter redan i samma båt som resten av EU, plus Norge, Storbritannien, Schweiz och ett antal övriga länder i Europa som ännu står utanför EU. Och det som orsakar stormen på havet är knappast i första hand att Sverige absolut vill fortsätta att ha Europas lägsta elpriser. Borde Tyskland ha vägrat att stödja Ukraina för att kunna fortsätta köpa billig gas från Ryssland och därmed orsaka höga elpriser i Sverige? Är inte de svenska elpriserna ett billigt pris för att stärka stödet till Ukraina och därmed även förbättra vår egen säkerhet?S Snikholt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 926 inlägg
Det blir ett dyrare system än ett med sol/vind, men det kanske folk uppskattar?!S Snikholt skrev:
Baskraft är inte enbart kärnkraft. Vi har också en knapp GW kraftvärme och 2 GW minimitappning av vattenkraft ( i praktiken ofta mer). Om vi med "baskraft" menar den el som behövs under, säg 5000, sammanhängande timmar under året, så behöver vi 10 GW baskraft. Minus kraftvärme och minimitappning blir det 7 GW kvar till kärnkraften. Vilket råkar vara ganska precis det vi har.S Snikholt skrev:
Sedan har vi dessutom en massa vindkraft som ger lägre elpriser och möjlighet att exportera till andra länder för att minska deras användning av fossilbaserad el.
Alltså är Sveriges elproduktion bättre än den någonsin har varit tidigare.
S Snikholt skrev:
Må vara, men jag avsåg de vi handlar med.B bjorn.abelsson skrev:Baskraft är inte enbart kärnkraft. Vi har också en knapp GW kraftvärme och 2 GW minimitappning av vattenkraft ( i praktiken ofta mer). Om vi med "baskraft" menar den el som behövs under, säg 5000, sammanhängande timmar under året, så behöver vi 10 GW baskraft. Minus kraftvärme och minimitappning blir det 7 GW kvar till kärnkraften. Vilket råkar vara ganska precis det vi har.
Sedan har vi dessutom en massa vindkraft som ger lägre elpriser och möjlighet att exportera till andra länder för att minska deras användning av fossilbaserad el.
Alltså är Sveriges elproduktion bättre än den någonsin har varit tidigare.
Deras mix.
Nu förstår jag inte alls kopplingen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 926 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 926 inlägg
Nu får jag pudla. Jag läste ditt inlägg helt bakvänt.