806 365 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Man får vad man förtjänar, skördar vad man sår osv..Ulltand skrev:
Bixias prognos över elpriser i närtid.
“
Vinterns första riktiga köldknäpp är på väg in över Skandinavien. Det får både elförbrukningen och elpriserna att skjuta i höjden. Systempriset väntas bli runt 1 krona per kWh i snitt den närmaste veckan, medan södra Sverige tillfälligt kan få priser på upp till 5 kronor per kWh. Det visar Bixias prognos.
Hittills i år har vintern varit ovanligt mild och nederbördsrik, vilket har hållit elpriserna nere på relativt låga nivåer, mellan 30 och 50 öre per kWh. Men när ett högtryck med kall grönländsk luft sveper in över Skandinavien kommande vecka pressas elpriserna upp till det dubbla.
– Köldknäppen gör att elförbrukningen skjuter i höjden, vilket driver upp elpriset till de högsta nivåerna på ett år. Dåligt med vind, vilket ger låg vindkraftsproduktion både i Norden och Tyskland, bidrar också till prisökningen, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.
Temperaturen väntas sjunka till 5 grader under det normala redan i dag, fredag, och först i slutet av nästa vecka väntas en långsam temperaturuppgång”
Jag hoppas verkligen inte att industrins tillgång på el ska bli lika ryckig som tillgången på jordgubbar.D Daniel 109 skrev:
Sen hade det varit bra om man hade haft samma möjlighet att skala upp och ner produktionen efter efterfrågan, om man kunnat sälja 1/2kWh timmar isf kWh timmar. Om elen åtminstone hållt sig som jordgubbar isf konsumeras i samma ögonblick som den produceras.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Underbygger man alla argument med siffror/facts så e man duktig i min värld. Finns tillräckligt många mytomaner här på BH som bara argumenterar med svepande klyschor, inte sällan helt felaktiga.J jawen skrev:
Tycker man fakta presenteras selektivt så e man välkommen med egna siffror…
Jag tror att om man tittar på bara råvarukostnaderna, så borde "peaker plant" gaskraftverken fortfarande bli dyrare än relativt dåliga kolkraftverk.Mikael_L skrev:
Jag har ingen vidare koll på prisbildningen i Tyskland och Danmark (ingen koll egentligen), men det kanske är så att det beror på att det till sist startas äldre kolkraftverk vid stora energibehov och att de drabbas stenhårt av priset på utsläppsrätter.
Ja, jag vet alltså inte, men det kan kanske vara en anledning.
Sen är ju frågan hur mycket extra betalt kraftverksägarna vill ha för att de inte kör kraftverken så ofta.
Gaspriset på normala nivåer?S Snikholt skrev:
Innan 2021 låg vi hela året under 10, nu e vi 5ggr högre
OCH vi e idag mer än dubbelt så högt sen exakt 1 år tillbaka (feb 2024)
Att jämföra med 2020 när efterfrågan i hela Europa var okaraktäristiskt låg känns inte heller rimligt.Z Zodde skrev:
Här är i ett längre perspektiv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan 10 och 25 skulle jag säga var ett "normalt" gaspris. Så priset där för ett år sedan var någorlunda normalt.
Fair enough. Så för ett år sen var vi nere på ”normala” nivåer (under 25) men nu är vi >100% högre.K krfsm skrev:
Min poäng jag försökte få fram var att dagens nivå är långt från ”normal ”
Oj, då hade jag också tokfel, jag skrev ju att gaspriset idag var drygt dubbelt så högt som före putins energikrig mot Europa.Z Zodde skrev:
Men jag skulle ha tagit i mycket mer alltså.
Men jag tycker att krfsm resonerar vettigt, att man måste försöka plana ut priserna över en något längre period, så man inte pinpointar ett extremt lågt pris och sen jämför med ett annat extremt högt pris.
Utan tar typ medel under en vettigt lång tidsperiod.
Fast som påpekas är covid året 2020 inte nån bra bas i denna jmf (inte i någon jmf faktiskt)Mikael_L skrev:
Men mer än dubbelt så högt som feb 2024 å mer än 3 ggr så högt som snittet under 2010talet e väl en rättvis beskrivning imho. Alltså ganska långt från normalt.
Ett rent medelpris säger heller så mycket. Priset tenderar att vara lågt när behovet är det och högst när det är kallt och förbrukningen är som högstMikael_L skrev:
Mao kostnaden för elen under ett år kan vara högre även om medelpriset varit lägre än andra år.
Ja, ska vi jämföra elpriserna så finns det de som säger att det minsann var samma priser 2010 som idag. Man borde redovisa elpriserna när det finns typ 70% allt behov, timupplöst under ett år då, och inte medelpriset över ett helår. Vad priset på julgranar är mitt i sommaren är inte så intressant.Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Man kan ju ta medeltid över en annan period än helår. Man kan ta vintermånaderna till exempel, den period där det normalt förbrukas mest.Ulltand skrev:
Är medelpriset lågt så spelar enskilda dagar eller timmar med ett högt pris någon roll.
Det kan spela roll om man har timpris, men då har man ofta kunskap att styra så det snarare gynnar än missgynnar en.
Jag svarade på "Z Zodde skrev:
du är duktig på att driva trafik till forumet i alla fall, mycket mer är det inte ..."
och ingenting annat