806 348 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Visst är det så.Mikael_L skrev:
Ja det var ju ungefär så, då en gaskraftsproducerad kWh inte kostade så mycket mer att producera än andra kraftslag, t.ex. kärnkraft.
Sen har gasen och utsläppsrätter skenat i pris och samtidigt har det kommit massor av billigare elproduktion.
Så priserna slår mellan dessa ytterlägen, beroende på vilket kraftslag som dominerar produktionen.
Det patetiska imho är alla som hävdar att så länge vi har inputs som gynnar oss (lågt gaspris 2010-20) ja , då funkar allt fint å vi importerar billigt el-pris.
Når sen Putin är aggressiv å gaspriset flerdubblas, ja då e de fel på systemet…
Kverulanter finns överallt. Bsd losers också.
Oftast de som har sämst koll…
Låt den som är fri från synd kasta första stenen, i glashuset.Mikael_L skrev:
Hela tråden osar av dryghet emellanåt.
Med detta sagt - jag håller med dig till 100% i det du skrev nu. Många diskussioner här inne havererar pga. dryghet.
Hur mycket tjänar vi Svenska konsumenter på det?Mikael_L skrev:
I morse och hela natten, så hade vi en större elproduktion från vindkraft än kärnkraften, en timme exporterade vi inte det minsta till Tyskland (men dock lite mer till Danmark), andra timmar mycket mindre till Danmark.
Vi exporterade massor, men hade fortfarande ofyllda exportledningar för ca 4 kärnkraftsreaktorer till, och elpriset var högt.
För det lät ju jäkligt positivt
Mmm.. ja det är väl ungefär det jag insett.Mikael_L skrev:
I morse var jag lite på väg att skriva ett lite halvlångt inlägg mycket riktat till dig, för jag upplever att det på sätt och vis finns en nyfikenhet här.
Men dagen har gått och nu satte jag mig här, och funderade fortfarande ...
Men jag tror jag skiter i det, jag orkar inte sitta och knappa in texter och slösa med min tid till folk som bara drygar sig.
Jag tar bara något lite av det jag tänkte avhandla.
I morse och hela natten, så hade vi en större elproduktion från vindkraft än kärnkraften, en timme exporterade vi inte det minsta till Tyskland (men dock lite mer till Danmark), andra timmar mycket mindre till Danmark.
Vi exporterade massor, men hade fortfarande ofyllda exportledningar för ca 4 kärnkraftsreaktorer till, och elpriset var högt.
Kan man räkna ut något av detta?
Att det inte kommer sänka priset för oss konsumenter att subventionera ny kärnkraft givet de förutsättningar som råder på marknaden.
Sjävklart surnar man till när det kostar mera. Kriget är ett elände och ryssen är ett svin.Z Zodde skrev:Visst är det så.
Det patetiska imho är alla som hävdar att så länge vi har inputs som gynnar oss (lågt gaspris 2010-20) ja , då funkar allt fint å vi importerar billigt el-pris.
Når sen Putin är aggressiv å gaspriset flerdubblas, ja då e de fel på systemet…
Kverulanter finns överallt. Bsd losers också.
Oftast de som har sämst koll…
Men grundproblemet är att det eldas gas och kol för att göra el. Det är inte så bra för miljön vettu.
I Sverige gör vi inte det förutom om det är krisläge.
Vilket då känns ruttet när vi dessutom får betala för eländet, fast vi inte nyttjar det själva.
Varför skulle inte svenska producenter få lika mycket betalt? Det är ju just det som ska göra miljövänligare produktion lönsam.
Ja, det blir ju skevt hur man än vrider & vänder på det.S Snikholt skrev:
Daniel skriver :
Varför skulle inte svenska producenter få lika mycket betalt? Det är ju just det som ska göra miljövänligare produktion lönsam.
Idag är det så men vem vill satsa på ny dyr fossilfri elproduktion idag, som man "knappt" kommer få betalt för den när Europa om 5-6 år "är i kapp"
Sedan har ALLTID elproduktion varit lönsam tidigare, men dagens kortsökta genvägar gör hela marknaden väldigt oviss.
Nej, men det motiverar inte att bygga ny om man inte får betalt. Fossilkraften höjer inte priset. Utan den skulle dee vara dyrare.
Okey säg att det blir "straffskatt" för fossilbaserad elproduktion, & att alla får lika mycket betalt.D Daniel 109 skrev:
Ja då tjänar ju övriga kraftslag bra på de IDAG, men hur ser det ut om 5 år?
Tror du företag vågar investera i fossilfri tillverkning som kanske tar 4 år att få igång, när man kanske "knappt" år betalt när typ ALL produktion är fossilfri om 6-8 år?
Utan den skulle det bli blackouts och brist, och vidriga priser ja.D Daniel 109 skrev:
Många länder har ju inte ens vettig möjlighet till fossilfri reglerkraft.
Så det är nog en utopi att vi någonsin kommer att få se en fossilfri elmarknad.
Eller ja, de kan väl elda med HVO eller biogas, men då jäklar blir det dyrt
Tragiskt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Jag utgår inte från någon typ av människa alls när jag påstår att enstaka dyra dagar inte påverkar snittpriset särskilt mycket, det är ren matematik.J jawen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 939 inlägg
Jo man kan påstå det rent matematiskt, att enskilt dyra dagar inte påverkar särskilt mycket.Ulltand skrev:
Det finns viktade medelpris för enskilda månader och för vintermånaderna. Om de är låga så är det fullständigt ointressant om elen kostar 12 kr/kWh mellan 7 och 8 en enskild dag, för alla utom dför den som har timpris och lägger hela vinterns förbrukning under just den timmen.Ulltand skrev:
Ja, det är därför man viktar...Ulltand skrev:
Jag talar inte om att vikta en vintermånad.Fairlane skrev:
Jo man kan påstå det rent matematiskt, att enskilt dyra dagar inte påverkar särskilt mycket.
Det finns viktade medelpris för enskilda månader och för vintermånaderna. Om de är låga så är det fullständigt ointressant om elen kostar 12 kr/kWh mellan 7 och 8 en enskild dag, för alla utom dför den som har timpris och lägger hela vinterns förbrukning under just den timmen.
Ja, det är därför man viktar...
Det intressanta med rörligt elpris är vad det kostat dig över ett år.
Har man el/vp som uppvärmning så får elpriset under uppvärmning en mycket större påverkan. Det står då i direkt proportion till hur kallt väder det är.