806 449 läst ·
22 153 svar
806k läst
22,2k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag har också nästan alltid agerat som om jag har timpris med det jag kan styra med mitt eget beteende utan att gå till överdrift som att stänga av värmepumpen..D Daniel 109 skrev:
typ diskmaskinen och/eller tvättmaskinen körs aldrig om elen är dyr, då får det vänta (alltså, vi har rena kläder i lager för typ 3 månader utan att tvätta och rena tallrikar/bestick för i vart fall en vecka).
Kastruller kanske 5 dagar men det går ju att handdiska, till och med i kallt vatten).
Matlagning drar så lite att det kvittar och man behöver ju äta men visst väljer jag att inte köra bakning och långkok på dyrtid.
Ja jädrar. 1 krona i flashalsavgift mellan SE2 och SE3..P paralun skrev:Jo och Estlink 1 och Nordbalt är nog klart hårdbevakade just nu och "skrothögar" som tuffar omkring i Östersjön med ankaret på släp.
Sen är det ju ingen sträng vinter att tampas med... Estland har oljeskiffer att ta till.
EDIT
Sen vete tusan om vi inte maxar vår produktion i skrivande stund, över 26000MW produktion och över 6000MW i export.
[länk]
Sverige är dock helt självförsörjande på elenergi, så jag fattar inte riktigt vad du är ute efter.Ulltand skrev:
Sluta att bygga halmdockor, är mitt råd.
Men hur man än vrider och vänder på det så tar kolkraft död på många många fler människor varje år, än vad Tjornbyl-olyckan tog totalt.Ulltand skrev:
"Hur många dödsfall som radioaktiviteten som släpptes fri vid Tjernobyl katastrofen för 25 år sedan orsakade finns det mycket olika uppfattningar om. De pålitligaste föreslår 4 000, Greenpeace föreslår 200 000, men det FN-organ som hanterar frågan säger i en rapport som presenterades för en månad sedan säkert 50 och kanske fler. Effekten av inducerade mutationer har inte kvantifierats. Det skriver Dag Lindgren, pensionerad professor i skogsgenetik i Umeå och fil lic i strålningsbiologi.""
31 personer avled i direkt strålningsdos. 50 personer till är tämligen säkert.
Det har ju visat sig vetenskapligt att det inte går att extrapolera dödligheten av strålning från höga doser (som vi vet) till låga doser.
Det gamla kunskapsläget kommer från dokumenterad strålningsdöd i Japan efter atombomberna. I brist på bättre data extrapolerade man dessa höga doser, men nu vet man lite bättre.
Ja även vattenkraft har dödat betydligt fler människor i dammolyckor.
Nu vet jag dock inte vad detta hade med vare sig tråden att göra eller i det närmaste sammanhanget.
Som vanligt - du är duktig på att driva trafik till forumet i alla fall, mycket mer är det inte ...
Sicken dålig polare du är.S Snikholt skrev:
Inte klagade du väl 2009 när Tyskland och Danmark försåg Sverige med billig fossilproducerad elkraft i varenda minut i 5 månader i sträck.
Nä då gick det bra att vara nöjd och njuta, men nu när vi ställer upp tillbaka, ja då gnäller sådana som du.
Förövrigt är gas baskraft nere på kontinenten, så de har ju redan det du vill att de ska ska skaffa.
Flaskhalsavgifterna får inte användas på det sättet.S Snikholt skrev:
De får endast användas till förstärkningar av elnätet så flaskhalsen minskar/byggs bort.
Och det verkar inte som att garanterade 80öre/kWh räcker heller.Fairlane skrev:
Jag har inte sett någon kö med investerare rusa till, nä det vill nog bli lovade ännu mer skattekronor innan de är beredda att köra igång.
Och jag har timpris, och det enda jag bryr mig regelbundet om är när jag laddar bilen.D Dilato skrev:Jag har också nästan alltid agerat som om jag har timpris med det jag kan styra med mitt eget beteende utan att gå till överdrift som att stänga av värmepumpen..
typ diskmaskinen och/eller tvättmaskinen körs aldrig om elen är dyr, då får det vänta (alltså, vi har rena kläder i lager för typ 3 månader utan att tvätta och rena tallrikar/bestick för i vart fall en vecka).
Kastruller kanske 5 dagar men det går ju att handdiska, till och med i kallt vatten).
Matlagning drar så lite att det kvittar och man behöver ju äta men visst väljer jag att inte köra bakning och långkok på dyrtid.
Och jag har sagt till alla i hushållet att vi ska skita i vad elpriset är.
Dock vill jag gärna se att de två direktverkande elradiatorerna på ÖV inte står igång under skoldagarna, detta oavsett om det är billig eller dyr el för tillfället (dvs inga åtgärder som styrs av elpris).
Sen kan jag själv i lite undantagsfall mixtra lite mer eltillskottet i värmepumpen.
Året om så står det dock mest på 0,1kW, dvs nära noll, men när utetemp kryper ner nära nollan och under så behöver jag köra lite eltillskott, och detta kan hända att jag ibland ställer om lite beroende på ett väldigt högt eller lågt elpris.
Men, i huvudsak är det elbilsladdningen som får styras av elpriserna, och det gör ju zaptec-boxen i princip av sig självt (men jag är dock fortfarande lite missnöjd med hur funktionen är implementerad, men det ska vara en förbättrad variant på väg ut snart)
Fossilfri baskraft skulle det stå.Mikael_L skrev:
Sicken dålig polare du är.
Inte klagade du väl 2009 när Tyskland och Danmark försåg Sverige med billig fossilproducerad elkraft i varenda minut i 5 månader i sträck.
Nä då gick det bra att vara nöjd och njuta, men nu när vi ställer upp tillbaka, ja då gnäller sådana som du.
Förövrigt är gas baskraft nere på kontinenten, så de har ju redan det du vill att de ska ska skaffa.
Och nej, jag tyckte det var lika ruttet att elda kol och gas nu som då.
Att det användes till elstöd var för ett tillfälligt tidsbegränsat undantag.C cpalm skrev:
Det var den s.k krisinterventionsförordningen som låg till grund för detta.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=legissum:4625427