S Snikholt skrev:
Så vad är det som är störigt med vindkraft? Det stör ju inte alls sägs det.
Jag tänker mig att ett godståg som dundrar förbi låter mer.

Men jag läser på Byggahusforum att det inte stämmer.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Så du menar att anledningen till att det byggs lite vindkraft i Stockholmsregionen är att det är jättedåliga vindlägen i hela området? Till och med mför de nya bjässarna på 250 meter? Att de inte ens skulle nå 50% årsproduktion jämfört med glesbygdn,
Källa på det...
Det är bara att kolla vindkraftskarteringar, det finns gott om dem att hitta på nätet.
I Stockholms yttre skärgård finns det goda vindlägen, men då blir istället problemet att infrastrukturen får samma problem som havsbaserad vindkraft, med massor av undervattenskablar, och att olika öar inte rymmer så många vindkraftverk, utan de ska spridas på många öar, eller vara blandar havs och landbaserad vindkraft, dvs ännu mer dyr infrastruktur.

Så till sist ramlar det ner till att då är det bättre att bygga "riktig havsbaserad vindkraft", på ställen där det faktiskt blåser ännu bättre.

S
D daVinci skrev:
Jag håller med.

Men sedan har vi de här myndigheterna som skall lägga sig i allt.
Ja, flygplatserna ställer till det och försvarsmakten.... men nog borde det ändå gå att hitta platser kan man tycka.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är bara att kolla vindkraftskarteringar, det finns gott om dem att hitta på nätet.
I Stockholms yttre skärgård finns det goda vindlägen, men då blir istället problemet att infrastrukturen får samma problem som havsbaserad vindkraft, med massor av undervattenskablar, och att olika öar inte rymmer så många vindkraftverk, utan de ska spridas på många öar, eller vara blandar havs och landbaserad vindkraft, dvs ännu mer dyr infrastruktur.

Så till sist ramlar det ner till att då är det bättre att bygga "riktig havsbaserad vindkraft", på ställen där det faktiskt blåser ännu bättre.
Måhända.
Men man kanske borde gå bort från "Park"- normen.
Om man bygger enstaka verk nära region-ledningar, och i vissa fall lokalnät där avsättning finns i anslutning.

Visst - det blir fördyringar i byggandet till viss del, men det skulle vara nyttigt.

Och som du såg i mitt exempel (visst, yxat sådant på killgissningsnivå) så räcker det med att producera 50% av vad glesbygdens dito gör.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Visst - det blir fördyringar i byggandet till viss del, men det skulle vara nyttigt.
Ja och i jämförelse med havsbaserad vindkraft blir det näppeligen dyrare, men dock betydligt mindre effektivt, lägre produktion och mer varierande produktion.

Men visst finns det plats för vindkraft lite här och var.

Solceller ser jag dock att de verkligen bör byggas mest med tanke på ganska lokal förbrukning så här långt norrut på jordklotet. Då de inte har en produktionsprofil som gynnar hela landets energinät och energiförsörjning.
Allt från villaägarens egen lilla anläggning, till att ett hotell fyller taket för att köra AC för fullt när solen gassar, till företag eller företagsparker, som nyttjar närliggande solcellsparker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Så vad är det som är störigt med vindkraft? Det stör ju inte alls sägs det.
Allt som en människa (mänskligheten) gör medför påverkan, hur detta upplevs är till stor del individuellt och subjektivt, men även den som irriterar sig på en företeelse kan ändra sina attityder och lida mindre. Det är inte ovanligt att grupper från tid till annan upplever besvär där man förstärker varandras negativa upplevelse.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och i jämförelse med havsbaserad vindkraft blir det näppeligen dyrare, men dock betydligt mindre effektivt, lägre produktion och mer varierande produktion.

Men visst finns det plats för vindkraft lite här och var.

Solceller ser jag dock att de verkligen bör byggas mest med tanke på ganska lokal förbrukning så här långt norrut på jordklotet. Då de inte har en produktionsprofil som gynnar hela landets energinät och energiförsörjning.
Allt från villaägarens egen lilla anläggning, till att ett hotell fyller taket för att köra AC för fullt när solen gassar, till företag eller företagsparker, som nyttjar närliggande solcellsparker.
Där håller jag med gällande solpaneler - om anläggningarna är dimesnionerade för att åtminstone under peak konsumeras internt så är det positivt.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Där håller jag med gällande solpaneler - om anläggningarna är dimesnionerade för att åtminstone under peak konsumeras internt så är det positivt.
Så tror jag att de flesta små anläggningar som sätts upp idag dimensioneras.
Jag vet inte om det är något bygge på gång av stora solcellsparker idag ... det har kanske avstannat ...

Mikael_L
S Snikholt skrev:
vet inte det jag...
[länk]
Ja sedär ...

Jag har kört förbi några stora nu i Sverige. En såg ut att vara under uppbyggnad. Kommer dock inte ihåg exakt vart den var, någonstans i Värmland/Dalarna skulle jag tro. Såg ett par vindparker under byggnad uppe längs E45 också. De låg längre norrut. Härjedalen kanske?

1783686341042.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytande solparker finns också. Typisk stilla vatten i sjöar. Men teknik för att göra sådana där det gå mer vågor pågår.

Kanske mest relevant för mer tätbefolkade områden söderöver. Mindre plats för solpaneler där.

S Snikholt skrev:
Så du menar att anledningen till att det byggs lite vindkraft i Stockholmsregionen är att det är jättedåliga vindlägen i hela området? Till och med mför de nya bjässarna på 250 meter? Att de inte ens skulle nå 50% årsproduktion jämfört med glesbygdn,
Källa på det...
Ett annat skäl kan vara att markägarna vill ha så mycket ersättning i arrende att projekten hamnar långt ner på listan i projektportföljen hos vindkraftsexploatörerna pga dålig lönsamhet.

Stockholmare vill ju inte ens ha en transformator på sin dyra mark.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.