S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flaskhalsavgifterna får inte användas på det sättet.
De får endast användas till förstärkningar av elnätet så flaskhalsen minskar/byggs bort.
Kul. Ligger alla de pengarna på hög någonstans nu då? För det har ju inte börjat bygga bort dem så värst mycket vad jag vet

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Sant, men det visar ju att ändamålet inte är helt gjutet i sten.
Nä, men du måste se det i skenet av Putins gaskrig, och de politiska realiteterna att man inte kan låta folket ta hela smällen av detta skenande gaspris:
Graf över naturgaspriser från 2019 till 2023 med en topp under 2022, visande effekten av gaskrisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
C cpalm skrev:
Sant, men det visar ju att ändamålet inte är helt gjutet i sten.
Precis.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, men du måste se det i skenet av Putins gaskrig, och de politiska realiteterna att man inte kan låta folket ta hela smällen av detta skenande gaspris:
[bild]
Finns ju dagar/perioder när priserna är helt galna ändå. Trots att gaspriset nått normalare nivåer

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Kul. Ligger alla de pengarna på hög någonstans nu då? För det har ju inte börjat bygga bort dem så värst mycket vad jag vet
Det är stora infrastrukturprojekt, så det kostar mycket pengar och tar flera år.
Här har du ett av dem.
https://www.svk.se/nordsyd
Detta kostar ca 50 miljarder och kommer totalt ta bortåt 20 år.
Och överföringskapaciteten mellan norr och söder kommer att öka från dryga 7000MW till runt 10000MW.
Men det ingår en massa annat i paketet, t.ex. kommer Uppsalas effektbrist byggas bort och andra städer och regioner får efterlängtade förstärkningar.

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är stora infrastrukturprojekt, så det kostar mycket pengar och tar flera år.
Här har du ett av dem.
[länk]
Detta kostar ca 50 miljarder och kommer totalt ta bortåt 20 år.
Och överföringskapaciteten mellan norr och söder kommer att öka från dryga 7000MW till runt 10000MW.
Men det ingår en massa annat i paketet, t.ex. kommer Uppsalas effektbrist byggas bort och andra städer och regioner för efterlängtade förstärkningar.
Grattis norrland 💁‍♂️
Kommer ge ordentligt klirr i kassan till Vattenfall vartefter. Så degen kommer in där.

Men till dess har man säkert privatiserat bolaget 🥰

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Finns ju dagar/perioder när priserna är helt galna ändå. Trots att gaspriset nått normalare nivåer
Tja, LNG-gasen via båt är ju klart dyrare, så priset på dutch TTF är nog på ett ungefär det dubbla som innan ryssland satt oss i skiten.
Till detta så har priser på utsläppsrätter ökat även de, och det är inte marginellt, utan rätt kraftigt.
Graf över EU:s utsläppsrätter 2019–2023, visar stigande trend och prisökningar över 100. Källa: TradinEconomics.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ingen vidare koll på prisbildningen i Tyskland och Danmark (ingen koll egentligen), men det kanske är så att det beror på att det till sist startas äldre kolkraftverk vid stora energibehov och att de drabbas stenhårt av priset på utsläppsrätter.
Ja, jag vet alltså inte, men det kan kanske vara en anledning.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett annat sätt att se det är att när det ligger hundratals miljarder på hög någonstans som inte går att komma åt så är det ett problem som politikerna förstår, även på EU-nivå.
Sen kan man förvisso bli lite förvånad över att de till synes inte används som det är tänkt, även om det är ett tveeggat svärd.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tankar allmänt om Vattenfall:
Vattenfall har väl direkt inte heller haft särskilt bra "chefer" styrning.

1998 fram till 2013 fick staten i genomsnitt 4,4 miljarder per år.
Sedan kom Nuon & förluster på 90 miljarder totalt.

För att sätta saker i ett perspektiv, så var den beräknade kostnaden att flytta HELA Kiruna 12,5 miljarder för LKAB.

Så mitt tidigare förslag om att subventionera 50% av Sveriges småhus (1,1 milj) med ett 15kWh batteri för totalt 3 milj, ter sig som en nätt summa för att gynna hela Sverige.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men hur man än vrider och vänder på det så tar kolkraft död på många många fler människor varje år, än vad Tjornbyl-olyckan tog totalt.

Ja även vattenkraft har dödat betydligt fler människor i dammolyckor.

Nu vet jag dock inte vad detta hade med vare sig tråden att göra eller i det närmaste sammanhanget.
Som vanligt - du är duktig på att driva trafik till forumet i alla fall, mycket mer är det inte ...
Det vara bara ett desperat försök att säga att vi måsta avstå kol och alla energikällor med noll utsläpp är bra globalt. Inklusive kärnkraft där många har en obefogad rädsla 😊

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sverige är dock helt självförsörjande på elenergi, så jag fattar inte riktigt vad du är ute efter.
Sluta att bygga halmdockor, är mitt råd.
Jag tror alla förstår att det gäller energi och effekt.

Det är inte smart att bli beroende av andra länder och att överlåta prissättningen till marknaden imo

Kan vara ett måste för vissa länder men i den långa loppet är en egen försörjning bäst. Vi hade kunnat varit där nu eller i framtiden med en annan energipolitik.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
J jawen skrev:
Smart!

[länk]
fy fan…

Bixias prognos över elpriser i närtid.

Vinterns första riktiga köldknäpp är på väg in över Skandinavien. Det får både elförbrukningen och elpriserna att skjuta i höjden. Systempriset väntas bli runt 1 krona per kWh i snitt den närmaste veckan, medan södra Sverige tillfälligt kan få priser på upp till 5 kronor per kWh. Det visar Bixias prognos.

Hittills i år har vintern varit ovanligt mild och nederbördsrik, vilket har hållit elpriserna nere på relativt låga nivåer, mellan 30 och 50 öre per kWh. Men när ett högtryck med kall grönländsk luft sveper in över Skandinavien kommande vecka pressas elpriserna upp till det dubbla.

– Köldknäppen gör att elförbrukningen skjuter i höjden, vilket driver upp elpriset till de högsta nivåerna på ett år. Dåligt med vind, vilket ger låg vindkraftsproduktion både i Norden och Tyskland, bidrar också till prisökningen, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.

Temperaturen väntas sjunka till 5 grader under det normala redan i dag, fredag, och först i slutet av nästa vecka väntas en långsam temperaturuppgång”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.