D Daniel 109 skrev:
Jag försökte också flytta last från dyra timmar när jag hade rörligt pris. Det berodde inte på att jag var okunnig om avtalet, utan att jag inte är en egoist.
Jag har också nästan alltid agerat som om jag har timpris med det jag kan styra med mitt eget beteende utan att gå till överdrift som att stänga av värmepumpen..

typ diskmaskinen och/eller tvättmaskinen körs aldrig om elen är dyr, då får det vänta (alltså, vi har rena kläder i lager för typ 3 månader utan att tvätta och rena tallrikar/bestick för i vart fall en vecka).

Kastruller kanske 5 dagar men det går ju att handdiska, till och med i kallt vatten).

Matlagning drar så lite att det kvittar och man behöver ju äta men visst väljer jag att inte köra bakning och långkok på dyrtid.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och Estlink 1 och Nordbalt är nog klart hårdbevakade just nu och "skrothögar" som tuffar omkring i Östersjön med ankaret på släp.

Sen är det ju ingen sträng vinter att tampas med... Estland har oljeskiffer att ta till.

EDIT
Sen vete tusan om vi inte maxar vår produktion i skrivande stund, över 26000MW produktion och över 6000MW i export.
[länk]
Ja jädrar. 1 krona i flashalsavgift mellan SE2 och SE3..

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Och nej vi behöver inte vara självförsörjande på allt vi behöver. Vi kan köpa det flesta andra varor på en internationell marknad. Men energi kan inte skeppas på samma sätt.
Sverige är dock helt självförsörjande på elenergi, så jag fattar inte riktigt vad du är ute efter.
Sluta att bygga halmdockor, är mitt råd.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
"Hur många dödsfall som radioaktiviteten som släpptes fri vid Tjernobyl katastrofen för 25 år sedan orsakade finns det mycket olika uppfattningar om. De pålitligaste föreslår 4 000, Greenpeace föreslår 200 000, men det FN-organ som hanterar frågan säger i en rapport som presenterades för en månad sedan säkert 50 och kanske fler. Effekten av inducerade mutationer har inte kvantifierats. Det skriver Dag Lindgren, pensionerad professor i skogsgenetik i Umeå och fil lic i strålningsbiologi.""

31 personer avled i direkt strålningsdos. 50 personer till är tämligen säkert.

Det har ju visat sig vetenskapligt att det inte går att extrapolera dödligheten av strålning från höga doser (som vi vet) till låga doser.

Det gamla kunskapsläget kommer från dokumenterad strålningsdöd i Japan efter atombomberna. I brist på bättre data extrapolerade man dessa höga doser, men nu vet man lite bättre.
Men hur man än vrider och vänder på det så tar kolkraft död på många många fler människor varje år, än vad Tjornbyl-olyckan tog totalt.

Ja även vattenkraft har dödat betydligt fler människor i dammolyckor.

Nu vet jag dock inte vad detta hade med vare sig tråden att göra eller i det närmaste sammanhanget.
Som vanligt - du är duktig på att driva trafik till forumet i alla fall, mycket mer är det inte ...

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Poängen är att de som eldar fossilt bör ta smällen för det. Inte grannarna.
EU staffskatt i produktionslandet kanske?
Men man vill ju samtidigt styra till incitament att skaffa baskraft.
Sicken dålig polare du är.
Inte klagade du väl 2009 när Tyskland och Danmark försåg Sverige med billig fossilproducerad elkraft i varenda minut i 5 månader i sträck.

Nä då gick det bra att vara nöjd och njuta, men nu när vi ställer upp tillbaka, ja då gnäller sådana som du.

Förövrigt är gas baskraft nere på kontinenten, så de har ju redan det du vill att de ska ska skaffa.

• Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nu går det nog alldeles utmärkt att ta flaskhalsavgiften till det, sen händer det ju att elen är billigare än 40 öre, då får de också in deg som de sedan kan betala till konsumenten.
Flaskhalsavgifterna får inte användas på det sättet.
De får endast användas till förstärkningar av elnätet så flaskhalsen minskar/byggs bort.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Ja men undantaget borde då var elproduktion. Där har man ju alltid ett behov, men trots det så vill ingen bygga nya kärnkraftverk om de inte får garanterat 80 öre per kWh, vilket faktiskt är en bit högre än snittpris i SE3 och SE 4 under vintermånaderna. Dvs överkapacitet kostar pengar.
Och det verkar inte som att garanterade 80öre/kWh räcker heller.
Jag har inte sett någon kö med investerare rusa till, nä det vill nog bli lovade ännu mer skattekronor innan de är beredda att köra igång.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
du är duktig på att driva trafik till forumet i alla fall, mycket mer är det inte ...
Du är rätt duktig på det själv Mr bror duktig från norr 😉

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
De får endast användas till förstärkningar av elnätet så flaskhalsen minskar/byggs bort.
Även för tariffsänkningar, och, har vi ju erfarat, elstöd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Jag har också nästan alltid agerat som om jag har timpris med det jag kan styra med mitt eget beteende utan att gå till överdrift som att stänga av värmepumpen..

typ diskmaskinen och/eller tvättmaskinen körs aldrig om elen är dyr, då får det vänta (alltså, vi har rena kläder i lager för typ 3 månader utan att tvätta och rena tallrikar/bestick för i vart fall en vecka).

Kastruller kanske 5 dagar men det går ju att handdiska, till och med i kallt vatten).

Matlagning drar så lite att det kvittar och man behöver ju äta men visst väljer jag att inte köra bakning och långkok på dyrtid.
Och jag har timpris, och det enda jag bryr mig regelbundet om är när jag laddar bilen.
Och jag har sagt till alla i hushållet att vi ska skita i vad elpriset är.

Dock vill jag gärna se att de två direktverkande elradiatorerna på ÖV inte står igång under skoldagarna, detta oavsett om det är billig eller dyr el för tillfället (dvs inga åtgärder som styrs av elpris).

Sen kan jag själv i lite undantagsfall mixtra lite mer eltillskottet i värmepumpen.
Året om så står det dock mest på 0,1kW, dvs nära noll, men när utetemp kryper ner nära nollan och under så behöver jag köra lite eltillskott, och detta kan hända att jag ibland ställer om lite beroende på ett väldigt högt eller lågt elpris.

Men, i huvudsak är det elbilsladdningen som får styras av elpriserna, och det gör ju zaptec-boxen i princip av sig självt (men jag är dock fortfarande lite missnöjd med hur funktionen är implementerad, men det ska vara en förbättrad variant på väg ut snart)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det en naturlag? Annars går det att ändra, eller hur?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sicken dålig polare du är.
Inte klagade du väl 2009 när Tyskland och Danmark försåg Sverige med billig fossilproducerad elkraft i varenda minut i 5 månader i sträck.

Nä då gick det bra att vara nöjd och njuta, men nu när vi ställer upp tillbaka, ja då gnäller sådana som du.

Förövrigt är gas baskraft nere på kontinenten, så de har ju redan det du vill att de ska ska skaffa.
Fossilfri baskraft skulle det stå.

Och nej, jag tyckte det var lika ruttet att elda kol och gas nu som då.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Fossilfri baskraft skulle det stå.

Och nej, jag tyckte det var lika ruttet att elda kol och gas nu som då.
Men elpriset var lågt (lägre åtminstone), tack vare att vi fick och kunde importera så mycket effekt.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det användes till elstöd var för ett tillfälligt tidsbegränsat undantag.
Sant, men det visar ju att ändamålet inte är helt gjutet i sten.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.