Fairlane Fairlane skrev:
Är medelpriset lågt så spelar enskilda dagar eller timmar med ett högt pris någon roll.
Det kan spela roll om man har timpris, men då har man ofta kunskap att styra så det snarare gynnar än missgynnar en.
Du utgår från en människa " i sina bästa år", som ofta är kapitalstark och allmänt uppdaterad tekniskt.
Tror du det speglar samhället medborgare?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du utgår från en människa " i sina bästa år", som ofta är kapitalstark och allmänt uppdaterad tekniskt.
Tror du det speglar samhället medborgare?
Men…
Är man INTE ”en människa i sina bästa år” så väljer man inte timpris å slipper därmed oroa sig över enskilda timmars skyhöga pris.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Gör man inte? Vad väljer man då?
Rörligt innebär ju samma kostnad, men utan möjligheten att göra något åt kostnaden för de dyra timmarna. Det kan vara billig el de första veckorna i månaden. Sedan blir det dyrt, om man har timpris kan man snåla om ekonomin är tajt. Har man månadspris kommer kostnaden för den förbrukade att stiga rejält oavsett vad man gör. Fastpris är visserligen förutsägbart, men dyrare.

Jag skulle rekommendera några tusen i buffert och timpris om man har tajt ekonomi.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör man inte? Vad väljer man då?
Rörligt innebär ju samma kostnad, men utan möjligheten att göra något åt kostnaden för de dyra timmarna. Det kan vara billig el de första veckorna i månaden. Sedan blir det dyrt, om man har timpris kan man snåla om ekonomin är tajt. Har man månadspris kommer kostnaden för den förbrukade att stiga rejält oavsett vad man gör. Fastpris är visserligen förutsägbart, men dyrare.

Jag skulle rekommendera några tusen i buffert och timpris om man har tajt ekonomi.
Nu vet jag inte om du svarade mig men om man inte är så skärpt/eller intresserad så man klarar å följa elpriset timme för timme är det väl bättre att man får nån form av snittpris.

Efter ha diskuterat med kollegor, vänner, bekanta, familj etc sen 2021 e jag övertygad av att det är en försvinnande liten del av alla som faktiskt följer priset timme för timme.
Många försöker vara snåla på el (typ ladda elbil på natten) men direkt match mot enskilda timmars pris tror jag e extremt sällsynt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju ta medeltid över en annan period än helår. Man kan ta vintermånaderna till exempel, den period där det normalt förbrukas mest.
Ja det vore en bättre beskrivning av verkligheten. Dessa tre månader utgör ungefär hälften av konsumtionen över året.

Vår och höst den andra hälften minus 10% för sommaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är medelpriset lågt så spelar enskilda dagar eller timmar med ett högt pris någon roll.
Det kan spela roll om man har timpris, men då har man ofta kunskap att styra så det snarare gynnar än missgynnar en.
Nope. Det kan man inte påstå rent matematiskt, även om det ofta skulle var fallet om vi talar om enskilda dagar.

Men elpriser är mer volatilt än så, så medelpriset måste beräknas utifrån konsumenten medelpris per år. Och då är konsumtionen högst på vinter då elen är som dyrast.

Vilket så klart ger ett annat och högre medelpris än det genomsnittliga elpriset per dag och kWh.

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Många försöker vara snåla på el (typ ladda elbil på natten) men direkt match mot enskilda timmars pris tror jag e extremt sällsynt.
Framförallt finns det laddboxar och tjänster till laddboxar som styr detta automagiskt.
Så de med elbil kan tjäna på timprisavtal utan att lägga någon extra energi på det hela.
Men vad gäller andra produkter så finns det mycket sämre med sådan automatik.
Kanske nya värmepumpar och liknande som säljs idag börjar få lite sånt, men å andra sidan kan man ju sitta med en VP som installerades för 5 år sedan som helt saknar detta, och den använder man ju rimligtvis tills dess livslängd är slut, i 10+ år till.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så de med elbil kan tjäna på timprisavtal utan att lägga någon extra energi på det hela.
Ni är ju petimetrar så då ska jag inte vara sämre.

Förklara gärna hur man tjänar på timprisavtal.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Och då är konsumtionen högst på vinter då elen är som dyrast.
Sista 2-3 åren har du möjligen rätt.
Men 2000-2020 (innan Putins gaskrig) har det visats på BH att skillnaden sommar/vinter är marginell

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ni är ju petimetrar så då ska jag inte vara sämre.
Förklara gärna hur man tjänar på timprisavtal.
Jag har timprisavtal och tjänar på det genom att använda mer el när det är billiga timmar och mindre el när det är dyra timmar.
Och här är det i praktiken elbilsladdningen som flyttas runt till de billigaste timmarna, inget annat (än högst marginellt).

Skulle jag istället ha rörligt månadsmedel t.ex. skulle jag ha samma elpris hela månaden, men få betala lite mer då mina billiga kWtimmar blir något fler än de dyra kWtimmarna som jag kör nu.

Jag måste bara fråga, var detta något som du inte hade en aning om? Ärligt?

• Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du med den texten?
Krympflation förstås 😇
Man kan sälja hälften då mycket och ändå få någorlunda nöjda kunder.

Typ 1 kg svenska för 100 kr eller 1/2 kg importerade för 75 kr (eller var det tvärs om ).

Vilket leder tankarna vidare till om inte el borde ha olika pris beroende på kvaliteten och miljöpåverkan?

Sånt klarar man ju av på andra handelsvaror. Kvalitetstillägg eller avdrag på priset.

Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Vilket leder tankarna vidare till om inte el borde ha olika pris beroende på kvaliteten och miljöpåverkan?
Sånt klarar man ju av på andra handelsvaror. Kvalitetstillägg eller avdrag på priset.
Det har vi ju redan.
Det finns många (företag) som köper el med ursprungsgarantier för förnybar el.
Som ett led i sin greenwashing då förstås.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har timprisavtal och tjänar på det genom att använda mer el när det är billiga timmar och mindre el när det är dyra timmar.
Och här är det i praktiken elbilsladdningen som flyttas runt till de billigaste timmarna, inget annat (än högst marginellt).

Skulle jag istället ha rörligt månadsmedel t.ex. skulle jag ha samma elpris hela månaden, men få betala lite mer då mina billiga kWtimmar blir något fler än de dyra kWtimmarna som jag kör nu.

Jag måste bara fråga, var detta något som du inte hade en aning om? Ärligt?
Nej jag var bara dryg. Läs en gång till.
Det har inte så mycket att göra med själva sakfrågan.

Fler än en gång har man blivit sågad härinne för liknande.

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Sista 2-3 åren har du möjligen rätt.
Men 2000-2020 (innan Putins gaskrig) har det visats på BH att skillnaden sommar/vinter är marginell
Ja det var ju ungefär så, då en gaskraftsproducerad kWh inte kostade så mycket mer att producera än andra kraftslag, t.ex. kärnkraft.
Sen har gasen och utsläppsrätter skenat i pris och samtidigt har det kommit massor av billigare elproduktion.
Så priserna slår mellan dessa ytterlägen, beroende på vilket kraftslag som dominerar produktionen.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nej jag var bara dryg. Läs en gång till.
Det har inte så mycket att göra med själva sakfrågan.

Fler än en gång har man blivit sågad härinne för liknande.
I morse var jag lite på väg att skriva ett lite halvlångt inlägg mycket riktat till dig, för jag upplever att det på sätt och vis finns en nyfikenhet här.
Men dagen har gått och nu satte jag mig här, och funderade fortfarande ...

Men jag tror jag skiter i det, jag orkar inte sitta och knappa in texter och slösa med min tid till folk som bara drygar sig.

Jag tar bara något lite av det jag tänkte avhandla.
I morse och hela natten, så hade vi en större elproduktion från vindkraft än kärnkraften, en timme exporterade vi inte det minsta till Tyskland (men dock lite mer till Danmark), andra timmar mycket mindre till Danmark.
Vi exporterade massor, men hade fortfarande ofyllda exportledningar för ca 4 kärnkraftsreaktorer till, och elpriset var högt.
Kan man räkna ut något av detta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.