804 382 läst ·
22 070 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skrev inget om att girigheten är större o s v. Men alla i landet har väl ändå upplevt att allt med el skenar, speciellt på senare tid.Z Zodde skrev:
"När du pratar om ”svajig lina” misstänker jag att du kanske blandar elproduktion med eldistribution..?"
Nu syftade jag på el producerad i lilla forsen i hemtrakten och levererad med klena luftledningar för 55 år sedan och frammåt tills det blev 3-fas.
Å andra sidan hade vi knappt ljus i kåken till att börja med. 62 fick vi första TV:n
Var aldrig tal om elbastu, elbilar eller andra strömslukande "måste ha prylar".
Så även om vi producerar allt mer el, som sedan fördelas via allt större nät, så kommer kostnaden att skena.
Varför inte tvärtom.....? Finns bara ett svar. Tjäna mer o mer pengar.
Verkligen prospektera.
Tycker väl som så att våra egna personliga val, där vi alltid förutsätter
hejdlös konsumtion av bl a energi, sätter ribban på hur mycket mer jag ska betala år för år.
Det är ju vi själva som är orsaken till de skenade priserna. Det hjälper inte att klaga.
Redigerat:
Jo, men inte pga girighet som du påstår..?H Hybro skrev:
Kostnaden skenar pga krig i Europa. Inte pga girighet.H Hybro skrev:
Dey är ju inte ökad konsumtion som gjort att elpriserna skenar, var har du den infon ifrån?H Hybro skrev:
Inte för elen, det är visat rätt många gånger här i tråden. Jag gillar dock inte hur elpriserna visas då de inte använder viktade elpriser. Utan att veta så skulle jag tro att du kan ha rätt rörande elpriserna om man hade viktat den mot hur mycket el som faktiskt används. Jag upplever nämligen att elpriserna varierar mycket mer och priserna är naturligtvis som högst när behovet är som högst.H Hybro skrev:
Exakt så...
Ju mer el som produceras och levereras dess högre pris blir det.
Den dag som priset blir lägre totalt dessto mindre som produceras, kommer vi aldrig att uppleva.
Och detta beror i grunden på att vi konsumenter hela tiden binder upp oss på allt mer elanvändning totalt sett.
- Tvärtom med t ex olja. Visst ökar priset om en månad, mot vad det är i dag, beroende på världsläget?
Och när det s a s normaliseras, så sänks priset åter.
Har jag fel?
Ju mer el som produceras och levereras dess högre pris blir det.
Den dag som priset blir lägre totalt dessto mindre som produceras, kommer vi aldrig att uppleva.
Och detta beror i grunden på att vi konsumenter hela tiden binder upp oss på allt mer elanvändning totalt sett.
- Tvärtom med t ex olja. Visst ökar priset om en månad, mot vad det är i dag, beroende på världsläget?
Och när det s a s normaliseras, så sänks priset åter.
Har jag fel?
Jag tyckte vi igår kunde konstatera att januaripriset i SE3 ökat ca 3 ggr, inflationskompenserat sedan 2010?pacman42 skrev:
Inte för elen, det är visat rätt många gånger här i tråden. Jag gillar dock inte hur elpriserna visas då de inte använder viktade elpriser. Utan att veta så skulle jag tro att du kan ha rätt rörande elpriserna om man hade viktat den mot hur mycket el som faktiskt används. Jag upplever nämligen att elpriserna varierar mycket mer och priserna är naturligtvis som högst när behovet är som högst.
År för år stämmer inte 2012-20 var priserna lägre än decenniet tidigare.H Hybro skrev:
Sen kom Putins aggression å världsläget förändrades.
Att skylla sista 5-6åren på girighet är dock en ny infallsvinkel jag inte hört förut.
Det brukar heta nedlagd kärnkraft å nya utlandskablar hos de ovetande.
Elen är fortfarande billigare idag realt än 1970, alltså själva priset innan skatter/avgifter
Om man är oense om orsaken till högre elpriser bör man läsa marknadskommentarer å analyser från dem som har detta som profession. De ligger mycket närmare sanningen än killgissare på BH eller ovetande politiker
Känns som att det missar trådens ämne.H Hybro skrev:
Fast på sätt och vis träffar inlägget samtidigt exakt rätt:
Som trådens rubrik, elproduktionen är bättre än någonsin, tre faser och inte svajig spänning nuförtiden.H Hybro skrev:
Nej, det började faktiskt hösten 2021.J jawen skrev:
Men jag hade i vilket fall fel, 2023 var året då det nästan återgick till det normala.
Rätt dåligt av mig att blanda ihop åren så, särskilt som jag uppdaterar denna med jämna mellanrum i denna tråden,
Ja det borde väl nästan bero på Eon. Själva elen har väl blivit allt billigare under 2023-25.J jawen skrev:
Elskatten har höjts, kanske lite mer än elen blivit billigare.
Tja, jag är osäker på vad du vill säga här, men allt har ju blivit dyrare, inflation kallas det.J jawen skrev:Men det känns inte så länge sedan, som en månads elräkning oftast kunde vara 680 kr på senvår/ sommaren, men nuförtiden är det typ alltid 11-1200 kr eller högre per månad.
Så din själva förbrukning för totalkostnaden för el har gått från att vara primär till sekundär, och det kan aldrig syftet ha varit från "staten" sett när man talar om energi & besparing.
Det känns som att du är en sån där "bidragsperson".J jawen skrev:
Hmm. min elbil och solcellerna har jag inte fått något bidrag för, ja inte värmepump heller, men det har väl ingen fått bidrag för?J jawen skrev:
Och gåvor ... tja, om någon har tjackat en bil för 700.000 och fått en möjlighet till upp till 70.000 i stöd så kanske det inte känns så väldigt mycket som en gåva, men det var långt från alla som fick maxbeloppet, snittet låg tydligen på 23 000, för det var många laddhybrider.
Jag påstår att företagsleasingen (oavsett bränsle) är en betydligt större stödform.
Sen fattar jag inte vad livslängden på prylen har med hela att göra, men det är enormt få hus som blir 200 år, ja det är få som blir ens 100 år gamla.
Ja livslängden har traditionellt angivits till 50 år.
https://www.byggahus.se/husets-livslangd-nar-ar-det-dags-att-byta-ut-olika-delar
Men om man sas kontinuerligt hela tiden bygger ett nytt hus genom renoveringar, så klarar det sig längre.
Men de allra flesta småhusen som uppfördes för 100 år sedan eller tidigare är rivna idag.
Jodå, det kan jag visst, när jag börjar fundera över vad som subventioneras och vad som inte subventioneras. Mycket som inte är speciellt livsnödvändigt ges subventioner, medan en del annat som är i princip oundgängligt får inte några alls subventioner.J jawen skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ebba Busch röt till vid EU-ministermötet i måndags med "Transport, Telecommunications and Energy Council" om förslaget att använda svenska flaskhalsintäkter för att finansiera utbyggnad av EU:s elnät.
"Svenska hushållens pengar ska användas i Sverige för de svenska hushållen. Regeringen säger nej till att använda svenska flaskhalsintäkter för att finansiera EU-elnät."
Bra där Ebba, lite jävlar anamma från en Svensk politiker för en gång skull! 👏👏👏
Länkar:
- Transport, Telecommunications and Energy Council, Public session - 16th March 2026 09:50
- "Nog är Nog...", inlägg på X
"Svenska hushållens pengar ska användas i Sverige för de svenska hushållen. Regeringen säger nej till att använda svenska flaskhalsintäkter för att finansiera EU-elnät."
Bra där Ebba, lite jävlar anamma från en Svensk politiker för en gång skull! 👏👏👏
Länkar:
- Transport, Telecommunications and Energy Council, Public session - 16th March 2026 09:50
- "Nog är Nog...", inlägg på X
Redigerat: