B bjorn.abelsson skrev:
Jag vet inte hur medelpriset beräknas. Men rimligen borde det vara den totala kostnaden under året, dividerat med den totala förbrukningen under året. Ett aritmetiskt medelvärde av de genomsnittliga månadspriserna säger inte mycket.
Så räknar jag hemma, men det är inte så dessa priser som presenteras beräknas. Det är rena medelvärden. Helt uppåt väggarna enligt in mening. Det lurar folk att tro att priserna är lägre än vad de verkligen är, det är bara vi som optimerar som drar nytta av detta - de som inte optimerar luras att tro att priserna är lägre än vad de är för dem.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så räknar jag hemma, men det är inte så dessa priser som presenteras beräknas. Det är rena medelvärden. Helt uppåt väggarna enligt in mening. Det lurar folk att tro att priserna är lägre än vad de verkligen är, det är bara vi som optimerar som drar nytta av detta - de som inte optimerar luras att tro att priserna är lägre än vad de är för dem.
Det blev onekligen lite tyst från marknadsliberalerna.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Här är min totala kostnad för elen, & sista 3 årens "kurva" ligger på stadiga ca 30 öre+ per kWh i "totala prishöjningar" för mig som konsument (36 öre kWh 2025)
Att jag valde "ett mycket dyrare" byggsätt när jag väl byggde mitt nya hus, för att "dra mitt strå till stacken" iom mycket lågt energibehov, det "gagnas" jag ingenting av "från staten".

Medans köpare av elbilar, solpaneler & dyra värmepumpar har subventionerats stort .
Var ligger den grundläggande logiken i detta, för jag vet uppriktigt inte?

16 975 kr totalt för el år 2023, inkl avgifter 8.890 kWh = 1,91 kr/kWh
18 755 kr totalt för el år 2024 inkl avgifter 8.572 kWh = 2,19 kr/kWh
21 447 kr totalt för el år 2025 inkl avgifter 8.400 kWh = 2,55 kr/kWh

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill använda ett medelpris så måste det viktas mot förbrukningen, annars är det inte rättvisande alls.
Hur blev rättvisa inblandat här. Kan jag inte få svar på frågan. Eller är det orättvist?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser inte poängen med att ta ett medelpris på månaden eller året om det inte viktas mot hur mycket el som används vid varje given kvart.
Det må vara att DU inte ser det. Men frågan var nu:
1. Använda till vad?
2. Och var det så jag använde de?

Varför kan du inte svara på de, istället för att börja gagga om helt andra saker?

Nog måste du väl hålla med om att det blir inte speciellt saklig diskussion när du påstår något och jag synar det. Och du inte klarar av att svara, utan börjar yra om annat.

När du nu påstår något får du väl ta ansvar för det.

B bjorn.abelsson skrev:
Jag vet inte hur medelpriset beräknas.
Data i den tabellen jag gjorde ovan för årsmedel av spotpriser kommer från Nord Pool och Energimarknadsbyrån.

Jag ser nog inte probelmet med att de skulle vara oviktade, ifall de nu är det. Då förbrukningen lär variera likartat över året och bli ett systematiskt fel som försvinner när man tittar på skillnader mellan åren.

För den som vill rota lite mer i priser finns en pdf med månadspriser tillbaka till 1996. https://www.energimarknadsbyran.se/media/1834/manadspriser-pa-elborsen-mellan-1996-och-2025.pdf

Redigerat:
Mikael_L
Ja det har väl en ganska svag koppling till trådens ämne, att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin, för priserna och särskilt skatter och fraktföretagens pålagor, kan vara rätt frånkopplade produktionsvolymerna.
Men det stämmer ändå till en del eftertanke, på ett filosofiskt plan.
J jawen skrev:
Här är min totala kostnad för elen, & sista 3 årens "kurva" ligger på stadiga ca 30 öre+ per kWh i "totala prishöjningar" för mig som konsument (36 öre kWh 2025)
Ja det är lite spännande, särskilt som 2023 var året med hysteriska elpriser, hur kom du undan det då?
Det skulle vara intressant att se vad på din elräkning som har ökat, om det är själva elkostnaden, eller det du betalar till staten eller det du betalar till din nätägare.
J jawen skrev:
Att jag valde "ett mycket dyrare" byggsätt när jag väl byggde mitt nya hus, för att "dra mitt strå till stacken" iom mycket lågt energibehov, det "gagnas" jag ingenting av "från staten".
Nä, men du gagnas däremot av att ditt hus drar mindre el, så din elräkning blir lägre än om du inte hade byggt extra bra. Jag tänker att det är väl av det skälet man bygger/tillverkar/ordnar något på ett bättre sätt.

Jag har inte byggt extremt bra, men ändå meg lite mer isolering än minimikravet var osv. Tanken var inte att just staten skulle premiera mig för detta, utan att jag skulle bli premierad ändå.
J jawen skrev:
Medans köpare av elbilar, solpaneler & dyra värmepumpar har subventionerats stort .
Var ligger den grundläggande logiken i detta, för jag vet uppriktigt inte?
Nä så är det, och maten subventioneras med lägre moms, tandläkaren subventioneras nästan inte alls, medan läkarbesöket, operationen etc subventioneras nästan till 100%.
Jag har också svårt att se logiken ibland, jag brukar väl ofta bara rycka på axlarna, och gå vidare i livet, men när valdagen närmar sig kanske tänka till på vilket parti jag tycker har rätt tankar om sånt här, fast skillnaden brukar dock vara ganska liten, och ofta tycker något parti bra i en sak, men käpprätt sen .. i nästa sak, så det är oavsett svårt.
J jawen skrev:
16 975 kr totalt för el år 2023, inkl avgifter 8.890 kWh = 1,91 kr/kWh
18 755 kr totalt för el år 2024 inkl avgifter 8.572 kWh = 2,19 kr/kWh
21 447 kr totalt för el år 2025 inkl avgifter 8.400 kWh = 2,55 kr/kWh
Som sagt, det skulle vara intressant att se detta uppdelat i statens avgifter, nätägarens avgifter och vad du betalat för själva elen.
Har du förövrigt haft exakt samma elavtal under denna tiden? Eller har du bytt, kanske från fastpris till rörligt eller något sådant.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Data i den tabellen jag gjorde ovan för årsmedel av spotpriser kommer från Nord Pool och Energimarknadsbyrån.

Jag ser nog inte probelmet med att de skulle vara oviktade, ifall de nu är det. Då förbrukningen lär variera likartat över året och bli ett systematiskt fel som försvinner när man tittar på skillnader mellan åren.

För den som vill rota lite mer i priser finns en pdf med månadspriser tillbaka till 1996. [länk]
Tack för den filen. Jag antar att priserna i filen är inflationsjusterade.
Nu saknas väderdata så det är inte helt jämförbart mellan åren men jag tittade igenom lite snabbt månadsmedel för Januari i SE3 som är betydligt mer representativt för hög volym och då kan man ju se att priset var hyffsat stabilt till 2007 omkring 20-30 öre/ kWh. Sedan började det stiga och låg på omkring 50-60 öre och efter 2022 som var maxat pga krigsutbrottet på ca 104 öre, så har januaripriset numera parkerat på mellan 63 och 90 öre.
Alltså nu ca 3 ggr högre pris sedan alla kablar byggts och började användas för 70% export vid 2020 eller när det nu var.
Tyskarna kanske har sett en liknande uppgång, men det bekommer dem knappast då de inte gör av med närmelsevis samma volymer som en svensk villaägare.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Nu saknas väderdata så det är inte helt jämförbart mellan åren men jag tittade igenom lite snabbt månadsmedel för Januari i SE3 som är betydligt mer representativt för hög volym och då kan man ju se att priset var hyffsat stabilt till 2007 omkring 20-30 öre/ kWh. Sedan började det stiga och låg på omkring 50-60 öre och efter 2022 som var maxat pga krigsutbrottet på ca 104 öre, så har januaripriset numera parkerat på mellan 63 och 90 öre.
Alltså nu ca 3 ggr högre pris sedan alla kablar byggts och började användas för 70% export vid 2020 eller när det nu var.
Tyskarna kanske har sett en liknande uppgång, men det bekommer dem knappast då de inte gör av med närmelsevis samma volymer som en svensk villaägare.
Nej, det är inte kablarnas fel @karlmb
Enbart gasen…. gaaaasen.
(Och det är det ju… när vi och de vi handlar med har kablar åt alla håll, som om de vore en konstant)

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej, det är inte kablarnas fel @karlmb
Enbart gasen…. gaaaasen.
(Och det är det ju… när vi och de vi handlar med har kablar åt alla håll, som om de vore en konstant)
Gaasen, gasen kan skje! 🤣

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är lite spännande, särskilt som 2023 var året med hysteriska elpriser, hur kom du undan det då?
Det skulle vara intressant att se vad på din elräkning som har ökat, om det är själva elkostnaden, eller det du betalar till staten eller det du betalar till din nätägare.
Började inte pris-rallyt 2022?
Betalar för 20 amp också fast 16 lätt skulle räcka, för man vet ju aldrig om man plötsligt får crawings på något som slukar ström.

Har Eon "fullt ut" mest för att slippa 2 olika räkningar.
Har säkert pappersfakturorna kvar någonstans för 2023, men uträkningen gjorde jag från eon´s egen app.
Är mest eon som står för kostnadsökningarna tror jag, även om momsen/staten tar 1/4 av "alla höjningar"

Men det känns inte så länge sedan, som en månads elräkning oftast kunde vara 680 kr på senvår/ sommaren, men nuförtiden är det typ alltid 11-1200 kr eller högre per månad.
Så din själva förbrukning för totalkostnaden för el har gått från att vara primär till sekundär, och det kan aldrig syftet ha varit från "staten" sett när man talar om energi & besparing.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, men du gagnas däremot av att ditt hus drar mindre el, så din elräkning blir lägre än om du inte hade byggt extra bra. Jag tänker att det är väl av det skälet man bygger/tillverkar/ordnar något på ett bättre sätt.
Det kan man knappast definiera "gagnas" om , då extrakostnaden säkert var 6-700.000 kr för att bygga på detta sätt, pengar man inte "får tillbaka" på en livstid.
Bidragen som varit för elbilar, solceller, värmepumpar + 60-öringen solcells-ägarna fick är ju rena gåvor, rakt ner i fickan. Och livslängden på sakerna rätt usel till skillnad från ett hus som står 200+ år.

Offentlig sektor "subventioner" som vård mm, kan du inte jämföra med överhuvudtaget!
Och att rösta på rätt parti har visat sig blivit svårare & svårare i "cirkusen" som uppstått sista 20-25 åren, så "effekten" att "påverka" med sin rösträtt är tyvärr förbi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det kommer från Energimarknadsbyrån. Dom är helt odugliga på att lämna information om hur dom behandlat priserna. Men de ser ju ut att vara inflationsjusterade.

K karlmb skrev:
Nja, du har väl skrivit fel årtal. Jan SE3 har bara funnits från 2012. Och det har legat runt 30 öre fram till 2019. då det hoppade upp till 56. För att 2020 falla ned till 25 öre.
Och sedan upp igen. 2025 var det 63 öre.

Vad det beror kan man ju diskutera. Men Finland har fått sig en kärnreaktor till och mer vindkraft. Det ökar tillgången.
Men som jag pekat på tidigare är det vattenkraften som bestämmer priset. Alla andra lägger sig lågt då dom vill sälja allt.
Och hur deras resonemang går vet jag inte riktigt. Dom vill dels sälja och inte ha kvar för mycket vatten dom inte får betalt för. Men även maxa priset. Dom har väl hittat en sweet spot.

Sedan är väl inte priskänsligheten så stor. Folk gör av med el ganska obekymrat. Speciellt de som har fast pris. Sedan gnäller dom över att det fasta priset är högt.

Nordsjölänken lär ha påverkat från 2021. Det drog upp priserna i södra Norge och SE3 har länk dit. Men Finland ha också haft höga priser. Och kablar dit har funnits ett bra tag. Tyskland lär inte påverka SE3. Men Finland och Norge lär göra det.

Notera gärna Dec 2002 och Jan 2003. Då hoppade elpriset upp. Hade en del kollegor med rörligt. Som plågades. Har hänt förr att elpriset hoppat upp.

K karlmb skrev:
Ja, i Tyskland värmer man mycket med gas. Så det är väl mer hushålls-el där. Även om en del gått över till VP nu. För hushållen då. Sedan har dom näringslivet som gör av med el.
Men där bestäms väl elpriset mer av kostnaden för kol och gas-kraft. Plus priset för utsläppsrätter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, du har väl skrivit fel årtal. Jan SE3 har bara funnits från 2012.
Ja, det framgår ju i listan. De tidigare åren hade vi samma pris i hela landet.

• Gilla
FBrobeck
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det kommer från Energimarknadsbyrån. Dom är helt odugliga på att lämna information om hur dom behandlat priserna. Men de ser ju ut att vara inflationsjusterade.

Nja, du har väl skrivit fel årtal. Jan SE3 har bara funnits från 2012. Och det har legat runt 30 öre fram till 2019. då det hoppade upp till 56. För att 2020 falla ned till 25 öre.
Och sedan upp igen. 2025 var det 63 öre.

Vad det beror kan man ju diskutera. Men Finland har fått sig en kärnreaktor till och mer vindkraft. Det ökar tillgången.
Men som jag pekat på tidigare är det vattenkraften som bestämmer priset. Alla andra lägger sig lågt då dom vill sälja allt.
Och hur deras resonemang går vet jag inte riktigt. Dom vill dels sälja och inte ha kvar för mycket vatten dom inte får betalt för. Men även maxa priset. Dom har väl hittat en sweet spot.

Sedan är väl inte priskänsligheten så stor. Folk gör av med el ganska obekymrat. Speciellt de som har fast pris. Sedan gnäller dom över att det fasta priset är högt.

Nordsjölänken lär ha påverkat från 2021. Det drog upp priserna i södra Norge och SE3 har länk dit. Men Finland ha också haft höga priser. Och kablar dit har funnits ett bra tag. Tyskland lär inte påverka SE3. Men Finland och Norge lär göra det.

Notera gärna Dec 2002 och Jan 2003. Då hoppade elpriset upp. Hade en del kollegor med rörligt. Som plågades. Har hänt förr att elpriset hoppat upp.

Ja, i Tyskland värmer man mycket med gas. Så det är väl mer hushålls-el där. Även om en del gått över till VP nu. För hushållen då. Sedan har dom näringslivet som gör av med el.
Men där bestäms väl elpriset mer av kostnaden för kol och gas-kraft. Plus priset för utsläppsrätter.
Finland slutade importera rysk el och rysk gas.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo, jo ... Ang trådrubriken.

Men girigheten är stor, riktigt stor för elproducenterna. Så för oss kunder hjälper det inte mycket.

Miljarderna ska rulla in till investerarna.
Och vem får betala detta? Vem blir mjölkas?

Minns stugan där vi bodde som små.
En fas, svajig lina. Funkade fint.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, jo ... Ang trådrubriken.

Men girigheten är stor, riktigt stor för elproducenterna. Så för oss kunder hjälper det inte mycket.

Miljarderna ska rulla in till investerarna.
Och vem får betala detta? Vem blir mjölkas?

Minns stugan där vi bodde som små.
En fas, svajig lina. Funkade fint.
På vilket sätt är ”girigheten” större på denna marknad än andra fri marknader menar du..?
När du pratar om ”svajig lina” misstänker jag att du kanske blandar elproduktion med eldistribution..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.