D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Avskaffande av subventioner bör däremot kanske ske lite gradvis, eller meddelas några år i förväg, kan jag väl tycka, det handlar ju om medborgarnas förtroende för de system som politikerna lanserar, tappar vi helt förtroende så tappas politiker ett verktyg för "nudging".
Det finns kunskap om detta och subventioner kan vara ett bra verktyg för att accelera eller tillfälligt boosta en förändring eller konsumtion men de bör vara tidsbegränsade och som du säger ett slutdatum ska meddelas när man inför dem. Man får högre effekt, det är bra att sätta förväntningarna från början och det hinner inte skapas parallela ekonomier som utnyttjar subventionen.

ROT och RUT är bra exempel som spårat ur, däremot hade jag nog varit positiv om man körde sådana i bygglågkonjunktur, man säger att nu får ni subvention för dessa tjänster under 1 eller 2 år, utmärkt.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det finns kunskap om detta och subventioner kan vara ett bra verktyg för att accelera eller tillfälligt boosta en förändring eller konsumtion men de bör vara tidsbegränsade och som du säger ett slutdatum ska meddelas när man inför dem. Man får högre effekt, det är bra att sätta förväntningarna från början och det hinner inte skapas parallela ekonomier som utnyttjar subventionen.

ROT och RUT är bra exempel som spårat ur, däremot hade jag nog varit positiv om man körde sådana i bygglågkonjunktur, man säger att nu får ni subvention för dessa tjänster under 1 eller 2 år, utmärkt.
Vilken tur att föreslagna stödet till kärnkraft är ett Cfd då.
Rent tekniskt är det ingen subvention. Fint kryphål om du frågar mig.

D
S Snikholt skrev:
Vilken tur att föreslagna stödet till kärnkraft är ett Cfd då.
Rent tekniskt är det ingen subvention. Fint kryphål om du frågar mig.
Självklart är det en subvention och den allra sämsta varianten därav, en blåkopia på hur Sovjetunionen försökte bygga sitt välstånd, med känt resultat.

S
D djac skrev:
Självklart är det en subvention och den allra sämsta varianten därav, en blåkopia på hur Sovjetunionen försökte bygga sitt välstånd, med känt resultat.
Jasså - metoden används ju av flera länder, inte minst Nederländerna för havsbaserad vindkraft och det verkar ju fungera? Ungefär samma peng också.

Låter väldigt o-sovjetiskt om du frågar mig.

D
S Snikholt skrev:
Jasså - metoden används ju av flera länder, inte minst Nederländerna för havsbaserad vindkraft och det verkar ju fungera? Ungefär samma peng också.

Låter väldigt o-sovjetiskt om du frågar mig.
Ja Nederländerna var aldrig del av Sovjetunionen, det är riktigt.

Svenska Kraftnät förutspår i sin långtidsprognos att elpriset ska stiga med hundra procent i elområde ett och två under de närmaste fyra åren och därmed närma sig priset i södra Sverige.
Detta på grund av kablar till Finland och elintensiva industrier.

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
S
B Bitterhetsakademin skrev:
Svenska Kraftnät förutspår i sin långtidsprognos att elpriset ska stiga med hundra procent i elområde ett och två under de närmaste fyra åren och därmed närma sig priset i södra Sverige.
Om ration kvarstår ska vi få 4ggr högre pris då...?
Annars kan vi ju strunta i att bygga dyrt stamnät.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Om ration kvarstår ska vi få 4ggr högre pris då...?
Annars kan vi ju strunta i att bygga dyrt stamnät.
Som jag fattar det hela är tanken att priserna i stort ska utjämnas över landet de kommande åren.

Q
B Bitterhetsakademin skrev:
Då kan vi se ett rejält uppsving i lönsamhet för vindkraften i norr. Det lär skjuta fart på att bygga ut den igen.

Det byggs även ut kraftigt mellan Norr och Syd så även det gör att priset kommer jämnas ut. Det sker succesivt över 10 år. Ytterligare ny kabel till Finland tar nog också ca 10 år men ny industri kan gå snabbare. Men har hittills inte gått sådär jättebra. Det är svårt att bygga ny typ av industri och tar också även det ofta 10-15 år med flera misslyckanden på vägen.

H Hybro skrev:
Vinkeln om husens livslängd...

Vet nu inte hur detta går ihop, men mitt hus byggdes 80, d v s nu snart 50 år.
Så klart underhållet, men alikevel börjar jag nu få konstiga och oroliga tankar, kring det som skrivs i tråden...

Alltså att huset i princip nått sin maxålder. Heter visst tekniska livslängden.
Skräpet...eller det som nu finns kvar, är värderat till 1.65 Mkr. Gav 550 1995.
Ska jag vänta 10 år till, tills huset blir totalt utdömt på forum, och sälja det som finns kvar för 2.5 Mkr eller mer? Då är jag i o f s säkert jordgubbe.

Ja.... Det blir nog att sålla en hel del av det som skrivs på forumet...
Bilda sig egna uppfattningar, är nog hälsamt många gånger.
Det en köpare betalar är dels för byggnaden och dels för marken/adressen.

Ibland kan man se fastigheter till salu där värdet på byggnaden är approximativt 0. Men tomten/adressen kan ju gå på 7 mille. I de fallen är det troligt att köparen river byggnaden och bygger nytt.

Man kan se att högre priser på tomt/adress leder till att det är dyrare byggnader på dom.

Det motsatta lär nog också gälla. Där mark/adress är lågt prissatt där kan också byggnaden vara närmast värdelös.

Ett hus byggt 1980 kan vara i väldigt gott skick. Men får bara se till att sköta underhåll.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Allt i de senaste inläggen verkar bra.

Så bra att det blir väl halvering av priset till kund.

Slår det slint som vanligt, blir det dubbelt så dyrt.

Produktionen är nog bra, en hur är det med distributionen?
https://www.dagensps.se/privatekonomi/elpriserna-du-betalar-de-sparar-och-ingenting-hander/

Svenska kraftnäts effektivitet ifrågasätts​

De kommande tio åren planerar Fingrid investera 55 miljarder och få 6 100 kilometer ny ledning.

Svenska kraftnät planerar att spendera 225 miljarder – fyra gånger mer – men levererar bara 2 900 kilometer nytt nät. Per investerad miljard får finnarna 139 kilometer ledning. Sverige får knappt 23 kilometer.

För det svenska kalaset krävs 1 562 anställda och de kostar 1,8 miljarder kronor om året, mot Fingrids 597 anställda och 500 miljoner.

Vi har alltså mer än dubbelt så många anställda, till mer än tre gånger kostnaden, för ett sämre resultat.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Fyra femtedelar är inte "de allra flesta".
I min vokabulär är 80% de allra flesta.
Vad heter det i din vokabulär..?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade också alla dessa val.
I rätt tidiga planer och tankar så tänkte jag:
* Extremt välisolerat
* Bergvärme
* Solfångare (vattenburna) (jag köpte t.o.m en begagnad acctank med VV-slinga och dubbla solslingor)
* Vattenmantlad kamin
* Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte med FTX, det fanns i tankarna i alla fall

Till sist, när jag tänkt färdigt, gjort alla beräkningar, försökt gissa lite om framtiden så blev det:
* En aning bättre isolerat (lite mer än minimum enligt norm)
* Treglasfönster med U=1,2 (inte några extrema med 0,8-0.9)
* FLVP
* Vanlig braskamin

För att jag räknade ut att det skulle vara väldigt osannolikt att ett maxat hus här skulle någonsin löna sig, betala tillbaka sig.

Det jag "missade", var att jag valde direktverkande el på övervåningen, jag skulle såklart satt vattenburen GV direkt.

Men jag försöker inte på något vis antyda att staten har missgynnat mig för att jag inte installerade golvvärme på ÖV, och inte heller menar jag att det var statens fel att jag isolerade lite mer än vad kataloghusen hade just då.
Ja du är väl expert på avancerad byggnadsteknik också, precis som i alla andra ämnen du är expert i 👍
Så att du med din stora kunskap, kunde ta rätt beslut på alla dem ca 300 besluten som krävs för att bygga ett hus & allt det innebär.

Att sätta
* Extremt välisolerat & * Bergvärme i samma "bygglista" blir motsägelsefullt tänker jag, men du vet säkert myyyycke bättre än mig.
Elradiatorer på nybygge....Mm guldmedalj på den 🙄

Jag har aldrig ens nämnt att det är statens fel eller att dom missgynnat mig, däremot så tycker jag att dem bör "gynna" energisnåla" byggnader. Speciellt eftersom klimatavtrycket är mycket stort gällande våra hus/ boenden, & livslängden minst 4 ggr längre än andra subventionerade "gröna saker"

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.