804 222 läst ·
22 056 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag gissar att detta är oförenligt med partiets politik och att de därför tappar stödet från "sina" väljare, gissar att stödrösterna inte kommer räcka men allt kan hända, så inget är säkert. Sen är jag inte helt säker på att sista ordet är sagt om detta heller.S Snikholt skrev:
Näpp, det verkar inte finnas någon större geist / gräsrotsrörelse kvar - det kanske är lika bra att de sitter stilla i båten och håller tummarna!🙂pacman42 skrev:
De kan nästan inte misslyckas värre än redan avklarad katastrof.
Jag slutade lite på den för all framtid när de tillsammans med sossarna stoppade F1 i Göteborg, som Lill-Lövis nästan lyckades fixa. Det "skulle sända fel signaler" med ett sånt arrangemang i Göteborg...S Stefan.o skrev:Jag tror de (L) är desperata och jag förmodar aktiviteten beror på det förstnämnda, vilket de uppfattat därefter leder till rigor mortis. Dock är jag inte ”Folkpartist” så mina tankar är ren spekulation.
Man undrar ju onekligen vad i hela friden L pysslar med, de förefaller helt sakna rak linje framåt?!
Om L ska kunna attrahera sina kärnväljare måste de lägga örat mot marken och faktiskt lyssna in vad deras gräsrötter önskar.
Utan just några röster till riksdagen får de hoppas på vad de vill och ingå vilka allianser som helst, helt utan verkan.
Vad de än har pysslat med så har de definitivt inte lyckats det minsta bra sista decenniet.
Det hela såg så här efteråt ut som starten till världens största bilhat i någon stad.
Göteborg har gjort mycket för bilismen efter att jag flyttade. Marieholmstuneln, Röde orm, Götatunneln (Götaleden) och Hisingsbron är 4 stora projekt (bland många) som gör susen för biltrafiken även om jag kör fel ibland🤣K karlmb skrev:
Att man inte kan köra hela Avenyn upp å ned med bil tycker jag i tillägg e suveränt. Göteborgs paradgata ska i huvudsak vara för gående å uteserveringar. Att sen spårvagn å kollektivt får köra i mitten e la ok
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Definitivt en dödsryckning, men då partierna är självtjänande bidragsmaskiner vete fan om det är den sista. För egen del har jag dödförklarat alla riksdagspartier utom S och M en eller flera gånger de senaste 40-ish åren och haft fel alla gånger utom en, så vad fan vet jag.S Snikholt skrev:
Jag tycker det är sorgligt att den borgerliga kärnaxeln lockar under 20 % av rösterna, men röstar folk på andra partier så gör de. Huruvida ett parti kan tänka sig att samarbeta med ett annat för att skapa en stabil majoritet, men inte genom att sitta i regering med dem är en skönsmässig gräns jag tror få väljare bryr sig om.
Vad gäller energipolitiken tror jag inte det spelar någon större roll. Att fler nu skulle svänga högerut och att folkpartiet genom egen kraft och stödröster skulle fördubblas på ett halvår tror jag inte kommer ske.
Inom Tidösamarbetet behövs de inte heller för den här frågan. De kanske har en ljus politisk framtidssyn likt den @lars_stefan_axelsson målade upp här som gör dem mer kärnkraftspositiva än andra, men det lär ju inte realiseras ändå. Och i övrigt lär det väl inte göra någon skillnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja det är verkligen ingen favorit för mig heller men det är inte Tidö-gänget heller. Det är dock bara våra personliga preferenser, så frågan är hur Liberalernas beslut att tillåta SD i regering påverkar väljare som kan tänkas rösta på L. Jag tror att många säger tack och adjö, några gjorde det redan vid flera valet. Så frågan är om man får tillräckligt med stödröster för att hänga kvar. Jag tror inte det. Jag tror att ska man hänga kvar så krävs det att 75% av de som röstar på parter gör det som stödröster. Jag tror många tvekar att lägga en stödröst om de tror att det blir en bortkastad röst. Å andra sidan tror jag inte de hängt kvar om de gjort sin de gjort de senaste 4 åren heller.S Snikholt skrev:
Följande lilla tabell kan vara av intresse. Dvs snittspottpriser för de olika elområdena och Riket. Per år.
2014 och 2019 var det väl inte så mycket gråt och tandagnisslan över elområdena tänker jag mig.
Och SvK lär inte ha fått in mycket flaskhalsavgifter. Så att dom inte drog igång så mycket transmissions-projekt då är högst begripligt.
Och skulle dom ha funnits på plats 2024 vilket det gnälldes mycket om så hade de behövt startas 2014. Givet att de tar ca 10 år. Men för vilka pengar skulle de ha startas.
Notera också att 2014-2017 så var elpriserna på tok för låga för att någon ny elproduktion skulle kunna byggas med någon slags lönsamhet. Det var snarare så att man behövde lägga ned något elproduktion.
Att priserna föll tillbaka 2020 berodde kanske på konjunkturnedgången? Borde väl vara så. Hushållens datorspelande kan inte täcka upp för nedgången i förbrukning från näringslivet.
2021 blir det så en häftig uppgång. Devis lär det bero på att Nordsjölänken tas i bruk och priserna i Norge åker upp. Delvis pga att asiaterna handlar upp gaspriset då dom tror att det skall bli högkonjunktur i Kina när restriktionerna släpps (det dom inte vet då är att ledningen är ovillig att lätta på restriktionerna).
2022 Blir det ännu högre elpriser. Dels får att Ryssarna invaderar Ukraina. Dock ger det bara en peak. Och gaspriserna faller tillbaka till tja okt 2021. På sommaren exploderar LNG-anläggningen i Freeport och stora delar av USA's gasexport bara försvinner från världsmarknaden. (Och priset på henry hub faller).
Och det kommer sedan visa sig att den är borta nästan ett år. Och med mindre gas hos världen utanför USA så blir priserna högre. Nästan så man tror att det var sabotaget. Men det verkar som det bara var dåligt skött.
2025 ser man att elpriset fallit tillbaka till svårt olönsamma nivåer i SE1 och SE2. Att det inte fallit tillbaka i SE3 och 4 kan väl bero på att UK fortfarande inte har sett till att ha vettig elproduktion. Och därmed åker priserna upp i Södra Norge och därmed i SE3. Och så sprider det sig. SAMT att utsläppsrätterna har EU drivit upp i skyn varvid t ex el från kol är svindyrt. Gäller väl naturgas också.
Skulle utsläppsrätterna vara på nivån 2014 borde elpriserna vara klart lägre. (Hur mycket vet jag inte).
Inget av detta har väl så mycket med elproduktionen i Sverige att göra.
Just nu är det väl lönsamt med ny elproduktion i SE3 och 4. Iaf vindkraft och solel. Sedan ska ju överheten inte hindra det.
Tabell: Spotpris per elområde 2014–2025År SE1 SE2 SE3 SE4 Rikssnitt2014 29 29 29 29 292015 20 20 21 22 212016 28 28 28 28 282017 30 30 30 31 302018 45 45 46 48 462019 40 40 41 42 412020 15 15 22 27 202021 43 43 67 82 592022 63 66 137 162 1072023 46 46 59 80 582024 29 28 41 57 392025 22 21 55 69 422014 och 2019 var det väl inte så mycket gråt och tandagnisslan över elområdena tänker jag mig.
Och SvK lär inte ha fått in mycket flaskhalsavgifter. Så att dom inte drog igång så mycket transmissions-projekt då är högst begripligt.
Och skulle dom ha funnits på plats 2024 vilket det gnälldes mycket om så hade de behövt startas 2014. Givet att de tar ca 10 år. Men för vilka pengar skulle de ha startas.
Notera också att 2014-2017 så var elpriserna på tok för låga för att någon ny elproduktion skulle kunna byggas med någon slags lönsamhet. Det var snarare så att man behövde lägga ned något elproduktion.
Att priserna föll tillbaka 2020 berodde kanske på konjunkturnedgången? Borde väl vara så. Hushållens datorspelande kan inte täcka upp för nedgången i förbrukning från näringslivet.
2021 blir det så en häftig uppgång. Devis lär det bero på att Nordsjölänken tas i bruk och priserna i Norge åker upp. Delvis pga att asiaterna handlar upp gaspriset då dom tror att det skall bli högkonjunktur i Kina när restriktionerna släpps (det dom inte vet då är att ledningen är ovillig att lätta på restriktionerna).
2022 Blir det ännu högre elpriser. Dels får att Ryssarna invaderar Ukraina. Dock ger det bara en peak. Och gaspriserna faller tillbaka till tja okt 2021. På sommaren exploderar LNG-anläggningen i Freeport och stora delar av USA's gasexport bara försvinner från världsmarknaden. (Och priset på henry hub faller).
Och det kommer sedan visa sig att den är borta nästan ett år. Och med mindre gas hos världen utanför USA så blir priserna högre. Nästan så man tror att det var sabotaget. Men det verkar som det bara var dåligt skött.
2025 ser man att elpriset fallit tillbaka till svårt olönsamma nivåer i SE1 och SE2. Att det inte fallit tillbaka i SE3 och 4 kan väl bero på att UK fortfarande inte har sett till att ha vettig elproduktion. Och därmed åker priserna upp i Södra Norge och därmed i SE3. Och så sprider det sig. SAMT att utsläppsrätterna har EU drivit upp i skyn varvid t ex el från kol är svindyrt. Gäller väl naturgas också.
Skulle utsläppsrätterna vara på nivån 2014 borde elpriserna vara klart lägre. (Hur mycket vet jag inte).
Just nu är det väl lönsamt med ny elproduktion i SE3 och 4. Iaf vindkraft och solel. Sedan ska ju överheten inte hindra det.
De låga priserna 2020 berodde åtminstone delvis på en mild och regnig vinterD daVinci skrev:Följande lilla tabell kan vara av intresse. Dvs snittspottpriser för de olika elområdena och Riket. Per år.
Tabell: Spotpris per elområde 2014–2025
År SE1 SE2 SE3 SE4 Rikssnitt
2014 29 29 29 29 29
2015 20 20 21 22 21
2016 28 28 28 28 28
2017 30 30 30 31 30
2018 45 45 46 48 46
2019 40 40 41 42 41
2020 15 15 22 27 20
2021 43 43 67 82 59
2022 63 66 137 162 107
2023 46 46 59 80 58
2024 29 28 41 57 39
2025 22 21 55 69 42
Nej, det berodde nästan helt på det låga gaspriset det året.B bjorn.abelsson skrev:
Vilket syns bra här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad det låga gaspriset berodde på då ..?
Ja troligen mest pandemin och den lågkonjunktur den orsakade.
Möjligen, kanske, så sålde ryssland gas billigare som en del av planeringen inför sitt fullskaliga anfall, men det är dock högst osäkert.
Ockhams rakkniv är nog tillämpbart här - det räcker med pandemin som orsak, så det är troligast det. Bara dumt att treva efter mindre sannolika orsaker.
Vad spelar årssnittet för roll för oss här i polarområdet? Finns det inga snittsiffror för vintermånaderna. Om det numera sjunker tillbaka till noll på somrarna men är 3 ggr priset vi hade 2014 på vintern när vi använder typ 80% av all el, så skulle det väl inte så beskedligt ut?D daVinci skrev:Följande lilla tabell kan vara av intresse. Dvs snittspottpriser för de olika elområdena och Riket. Per år.
Tabell: Spotpris per elområde 2014–2025
År SE1 SE2 SE3 SE4 Rikssnitt
2014 29 29 29 29 29
2015 20 20 21 22 21
2016 28 28 28 28 28
2017 30 30 30 31 30
2018 45 45 46 48 46
2019 40 40 41 42 41
2020 15 15 22 27 20
2021 43 43 67 82 59
2022 63 66 137 162 107
2023 46 46 59 80 58
2024 29 28 41 57 39
2025 22 21 55 69 42
2014 och 2019 var det väl inte så mycket gråt och tandagnisslan över elområdena tänker jag mig.