357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Hittills har jag inte sett något månadsmedel-spot som varit 0 öre. Har du?Mikael_L skrev:
Det finns en till aspekt att ta med i ekvationen också. Vattenkraften. Med mer kärnkraft så kommer vattenkraften att än mer kunna agera reglerkraft för variationer i förbrukning och användas till försäljning.
Med ökande konsumtion framöver så kommer behovet av reglerkraft att öka.
Jag har personligen svårt att se att detta kan lösas på annat sätt än genom att frigöra mer vattenkraft till detta, vilket innebär att mindre vattenkraft måste användas för att reglera tillkommande vindkraft och solkraft.
Jag har personligen svårt att se att detta kan lösas på annat sätt än genom att frigöra mer vattenkraft till detta, vilket innebär att mindre vattenkraft måste användas för att reglera tillkommande vindkraft och solkraft.
Så plötsligt försvann alternativet att Sverige kan exportera "ännu mera" överproducerad el för dig??Mikael_L skrev:
en du tänker att vi bygger 10 nya reaktorer, har 16 st totalt.
I dec och januari kör vi alla, i alla fall i flera dagar av dessa 60 dagar.
Kanske hela 10 dagar under dessa två månader. *wow*
I t.ex. augusti och maj så står 12 st stilla, hela månaderna, och under juli månad så står alla 16 reaktorerna stilla.
Vi kommer att ha 16 reaktorer, men alla dessa kommer bara gå motsvarande fem st som helårsvis.
Hur i hela fridens namn kan du se någon lönsamhet eller något smart med detta?
Du som talat dig varm om export!
Vidare så kommer kärnkraft i söder att pressa ut höga elpriser ur SE4, men det förhindrar inte flaskhalsavgifter på kablarna ut ur landet och att man får bra betalt där (när elen är dyr utomlands).
Hursomhelst så frigörs mer el för export under stora delar av året.
Hursomhelst så frigörs mer el för export under stora delar av året.
Du tänker att vi ska gambla lite, att förutsätta att Sverige i 60 år framåt hela tiden ska kunna exportera, att vår el alltid kommer att vara åtråvärd, att andra länder inte får fason på sin egen elproduktion ...pacman42 skrev:
Det finns en till aspekt att ta med i ekvationen också. Vattenkraften. Med mer kärnkraft så kommer vattenkraften att än mer kunna agera reglerkraft för variationer i förbrukning och användas till försäljning.
Tja... så kan man ju se på det, om man vill.
Vi måste även bygga fler kablar till andra effekthungriga länder.
Jag ser inte alls varför det är något självändamål.pacman42 skrev:
Om du tycker det är eftersträvansvärt så kanske du även tycker att vi ska jobba på att få bort alla elområden i Europa? Det är ju faktiskt den situationen som EU, och den fria handeln strävar efter.
Nu antar du tydligen att dagens kärnkraftverk kommer att leva för evigt?Mikael_L skrev:
Du tänker att vi ska gambla lite, att förutsätta att Sverige i 60 år framåt hela tiden ska kunna exportera, att vår el alltid kommer att vara åtråvärd, att andra länder inte får fason på sin egen elproduktion ...
Tja... så kan man ju se på det, om man vill.
Vi måste även bygga fler kablar till andra effekthungriga länder.
Jag har väl bara konstaterat att när vi exporterar så får vi inkomster till landet.J jawen skrev:
Vad gäller export så gör jag ingen större åtskillnad på om det är stål, papper, el eller Scanialastbilar.
Allt har en del fördelar för oss, även om det även höjer priserna på stål, papper, el och Scanialastbilar här inne i vårt land.
Nu hänger jag inte med alls. En stor del av de kärnkraftverk man vill bygga är för att ersätta de befintliga allteftersom dessa pensioneras. Först vill man bygga för att hantera kraftbristen i SE4, sedan vill man bygga för att kunna pensionera de befintliga då de behöver avvecklas inom en inte alltför lång framtid. .Mikael_L skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Njae, det har inte jag tänkt. Jag missade om det var det som var scenariot.Mikael_L skrev:
Men planen var som sagt 24 reaktorer från början.
Ja, i Sverige idag så står reaktorer avställda för översyn under sommaren. Det är det vanliga.Mikael_L skrev:
Nu hoppas jag på mer elanvändning, och med ändrat klimat så kommer vi nog att använda betydligt mer el för kylning och mera närma oss resten av världen som gör av med mest el på sommaren, inte vintern.
Ja, alltså, vi kunde ju köra tolv reaktorer förut utan några större problem; det gick att tjäna pengar då med. Lägger vi till lite elintensiv industri så kan vi säkert få avsättning för fyra till.Mikael_L skrev:
För mig är frågan enklare. Förutom vad som redan sagts om begränsad reglerkraft, det faktum att vi behöver ersätta gamla reaktorer, och export så handlar det om vi kan få ut gökungen (ja ungarna) ur boet innan de svälter ihjäl oss. Så länge slumpkraften inte betalar för sin slumpmässighet så blir det naturligtvis ekonomiskt svårt för alternativen. Det går inte att komma undan och är den enda stora frågan.
Om vi sedan skall ha 12, 14, 16, 18, eller 20 reaktorer, det är en annan, betydligt enklare fråga.
Bara tänk; Om industrin hade fått igenom sina 24 reaktorer så hade "ni vet vem" kanske inte kunnat/hunnit/haft råd att lägga ner tillräckligt många för att vi skulle hamnat i den situation vi sitter i idag?
Så, som så ofta. Man skall aldrig hålla igen. Finns pengarna till investering så är det bara att sätta sprätt på dem med en gång. Att vänta leder nästan aldrig till något gott. Man skall ta chansen när man har den. Imorgon så blåser andra vindar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
D djac skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det är inte hela förslaget. @djac vet det, du vet det och det är bara fördummande att låtsas som något annat.Mikael_L skrev:
Det går utmärkt att vara emot något utan att behöva hänfalla till rena lögner när man beskriver det.