Såg detta på fejan. Kommentarer?
Inför tvåprissystem JA NU PÅ EN GÅNG:::::Varför Sverige säljer ut sin eltrygghet medan andra länder agerar
Det är helt obegripligt att svenska politiker har godtagit att koppla ihop våra elledningar med Finland och kontinenten utan att först ha säkrat ett prissystem som skyddar oss här hemma. Vi har blivit offer för ett system där vi, trots att vi producerar ett enormt överskott av billig el, tvingas betala priser som styrs av gasbrist i Tyskland och elände i andra länder.
Det handlar inte om att det ”måste” vara så här enligt EU – det handlar om att våra politiker väljer att leka ”Bror Duktig” i Bryssel istället för att se till svenska folkets intressen.
Titta på hur andra länder gör:
Spanien och Portugal bankade näven i bordet och krävde ett ”ibero-undantag”. De kopplade helt enkelt bort gaspriset från elpriset för att skydda sina medborgare. De väntade inte på tillåtelse, de krävde den.
Tvåprissystem och länder som utmanat EU:s elmodell
Ett tvåprissystem innebär att man skiljer på el som förbrukas inom landet och el som går på export. Målet är att landets invånare ska gynnas av den billiga inhemska produktionen (som vår vattenkraft), medan exporten sker till rådande marknadspris på Nord Pool.
Här är de länder som framgångsrikt har gått mot strömmen och infört särlösningar trots EU:s regelverk:
1. Frankrike (ARENH-modellen) – "Den nationella tillgången"
• Vad de gör: Staten tvingar elbolaget EDF att sälja en stor del av sin kärnkraftsel till ett fast, mycket lågt pris direkt till franska kunder, istället för via börsen.
• Hur de lyckades: De argumenterade juridiskt för att medborgarna redan har betalat för infrastrukturen via skattsedeln och därför har rätt till dess avkastning. EU har tvingats acceptera detta som en del av Frankrikes energisäkerhet.
2. Spanien & Portugal (Iberiska modellen) – "Energi-ön"
• Vad de gjorde: De införde ett tak för hur mycket gasen fick kosta i elproduktionen, vilket drog ner hela marknadspriset.
• Hur de lyckades: De förhandlade fram ett specifikt undantag från EU genom att visa att de är geografiskt isolerade med begränsade kablar till resten av Europa.
• Koppling till Sverige: SE1 och SE2 fungerar ofta precis som en sådan "energi-ö" när näten söderut är fulla.
3. Polen – "Det sociala undantaget"
• Vad de gjorde: De har infört stenhårda nationella pristak för hushåll och sänkte momsen på el till 0 % trots att EU har regler om minimimoms.
• Hur de lyckades: De prioriterade nationell stabilitet och satte sina egna lagar före EU:s direktiv under krisen, vilket skapade ett "fait accompli" som EU haft svårt att straffa i efterhand.
4. Norge – "Kompensationsmodellen"
• Vad de gör: Eftersom de är med i EES följer de börsreglerna, men staten betalar tillbaka 90 % av elpriset till hushållen när det går över en viss nivå.
• Varför det är viktigt: Det visar att staten kan välja att ge tillbaka sina enorma exportvinster till folket istället för att behålla dem i statskassan.
Slutsats för Sverige:
Att hävda att "EU stoppar oss" är en politisk undanflykt. Exemplen ovan visar att det finns tre vägar att gå:
1. Förhandla fram undantag som "energi-ö" (Spanien).
2. Tvinga statliga bolag att sälja billigt (Frankrike).
3. Betala tillbaka vinsterna direkt till medborgarna (Norge).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inför tvåprissystem JA NU PÅ EN GÅNG:::::Varför Sverige säljer ut sin eltrygghet medan andra länder agerar
Det är helt obegripligt att svenska politiker har godtagit att koppla ihop våra elledningar med Finland och kontinenten utan att först ha säkrat ett prissystem som skyddar oss här hemma. Vi har blivit offer för ett system där vi, trots att vi producerar ett enormt överskott av billig el, tvingas betala priser som styrs av gasbrist i Tyskland och elände i andra länder.
Det handlar inte om att det ”måste” vara så här enligt EU – det handlar om att våra politiker väljer att leka ”Bror Duktig” i Bryssel istället för att se till svenska folkets intressen.
Spanien och Portugal bankade näven i bordet och krävde ett ”ibero-undantag”. De kopplade helt enkelt bort gaspriset från elpriset för att skydda sina medborgare. De väntade inte på tillåtelse, de krävde den.
Ett tvåprissystem innebär att man skiljer på el som förbrukas inom landet och el som går på export. Målet är att landets invånare ska gynnas av den billiga inhemska produktionen (som vår vattenkraft), medan exporten sker till rådande marknadspris på Nord Pool.
Här är de länder som framgångsrikt har gått mot strömmen och infört särlösningar trots EU:s regelverk:
• Vad de gör: Staten tvingar elbolaget EDF att sälja en stor del av sin kärnkraftsel till ett fast, mycket lågt pris direkt till franska kunder, istället för via börsen.
• Hur de lyckades: De argumenterade juridiskt för att medborgarna redan har betalat för infrastrukturen via skattsedeln och därför har rätt till dess avkastning. EU har tvingats acceptera detta som en del av Frankrikes energisäkerhet.
• Vad de gjorde: De införde ett tak för hur mycket gasen fick kosta i elproduktionen, vilket drog ner hela marknadspriset.
• Hur de lyckades: De förhandlade fram ett specifikt undantag från EU genom att visa att de är geografiskt isolerade med begränsade kablar till resten av Europa.
• Koppling till Sverige: SE1 och SE2 fungerar ofta precis som en sådan "energi-ö" när näten söderut är fulla.
• Vad de gjorde: De har infört stenhårda nationella pristak för hushåll och sänkte momsen på el till 0 % trots att EU har regler om minimimoms.
• Hur de lyckades: De prioriterade nationell stabilitet och satte sina egna lagar före EU:s direktiv under krisen, vilket skapade ett "fait accompli" som EU haft svårt att straffa i efterhand.
• Vad de gör: Eftersom de är med i EES följer de börsreglerna, men staten betalar tillbaka 90 % av elpriset till hushållen när det går över en viss nivå.
• Varför det är viktigt: Det visar att staten kan välja att ge tillbaka sina enorma exportvinster till folket istället för att behålla dem i statskassan.
Slutsats för Sverige:
Att hävda att "EU stoppar oss" är en politisk undanflykt. Exemplen ovan visar att det finns tre vägar att gå:
Enklaste är väl att ta bort elskatten. Man kan välja att ta bort den bara på vintern också om man vill.

Men...
...om priset till kund sjunker, då ökar efterfrågan. Så vi skulle behöva högre produktion och kostnaden för staten ökar. Det var detta som också framfördes av regeringen när Norge-priser diskuterades.

Norges regler gör elen dyrare i Sverige...

Man kan inte både skita och hålla igen!

Den enda lösningen är mer planerbar kraft.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Slutsats för Sverige:
Det där kände jag inte till, att andra länder gör förutom Norge.

Spontant blir man irriterad - vadan denna svenska flathet?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ajn82.
Det är väl en utmärkt idé, att du sätter ihop och redovisar siffror på det DU vill visa.
Om du orkar ta det bak till t.ex. 2015, som är året som jag orkade sätta som början, så kan det bli intressant att jämföra våra resultat, kanske särskilt ifall det verkar finnas något som väsentligt har förändrats av:
1. Putins energikrig, med det efterföljande högre prist.
2. Den allt ökande mängden sol och vindkraft i systemet.

Jag tänker att 2015 räcker som start, för då hade vi ingen påverkan alls av putins energikrig, och mängden vindenergi i systemet var väldigt blygsam och solkraft typ inget.och O1, R1 och R2 hade inte stängt ner.
Man borde kanske gå tillbaka till 2014, för att få med O2 (som stängdes 2015).

Så ta tag i det hela, och sätt ihop lite tabeller och diagram, det blir spännande att se.

edit:
Detta är ärligt menat, vi alla lär oss bara mer genom fler väl bearbetade perspektiv.
Hur går det @ajn82 med din redovisning med viktade elpriser?
Det skulle ju vara lite spännande att se vad elpriserna blir med en annan metod än bara aritmetiskt medelvärde.

@pacman42 efterlyser ju också detta, så ni kan kanske hjälpas åt.
Ev i en egen tråd ifall det ska diskuteras runt detta lite mer offentligt, dvs ifall ni även önskar input från andra.
Blänk gärna till i denna tråd ifall ni startar en egen tråd för detta.

Det går att klicka sig bakåt från inlägg till inlägg, för dem som undrar vad denna sidodiskussion kommer sig ifrån, eller kanske räcker med att kolla detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1180#post-6517415

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle ju vara lite spännande att se vad elpriserna blir med en annan metod än bara aritmetiskt medelvärde.

@pacman42 efterlyser ju också detta, så ni kan kanske hjälpas åt.
Ev i en egen tråd ifall det ska diskuteras runt detta lite mer offentligt, dvs ifall ni även önskar input från andra.
Blänk gärna till i denna tråd ifall ni startar en egen tråd för detta.

Det går att klicka sig bakåt från inlägg till inlägg, för dem som undrar vad denna sidodiskussion kommer sig ifrån, eller kanske räcker med att kolla detta inlägg:
[länk]
Jag räknar ut aritmetiska medelvärden för mig själv i Googles Kalkylark. Dessa är dock extremt felaktiga då jag är duktig på att flytta last till billiga timmar. Jag skulle kunna räkna med min dygnsförbrukning och använda dygnspriser, men det ger ju bara en punkt i SE3. Men kanske bättre än ingenting. Jag har ju dock rätt hög elförbrukning året om pga badtunna och laddning av elbilar.

Om jag bara kunde få kvartsvis förbrukning per elområde från någon så lovar jag att jag räknar ut det. Jag har inte hittat att det finns. Det verkar till och med som att myndigheterna inte vet själva ens.

harka harka skrev:
😀

OT
du tänker på att jag inte använder inledande stor bokstav och inga punkter?

i grunden är det nog för att en gång i tiden tvinga mig att skriva på ett kortfattat och klart sätt, och ändå vara pedagogisk och begriplig

något jag verkligen har svårt med är långa textmassor utan några radbrytningar – oerhört trist läsning trots alla inflikade, påbjudna skiljetecken – något vi också råkar på ibland i dessa forums trådar, och snabbt scrollar förbi

jag har en målsättning att skriva korta stycken som klarar att stå lite på egen hand, och som jag tror gör det enklare att bläddra/hitta i texten med ögonen

med flitigt användande av ellipsen ... och tankstrecket – och mer sällan semikolonet; skapar jag en frasering och binder samman resonemang

om allt som ska sägas går in i ett stycke utan att nyttja flera meningar, blir en inledande stor bokstav och avslutande punkt onödiga distraktioner

men jag ska inte hävda att jag alltid lyckas eller att det blir bättre kommunikation

själva inlägget i fråga här uppe blev väl ett av mina längre och var osedvanligt omfattande för ett BH-inlägg; och jag vill verkligen inte spendera min tid åt att skriva långa avhandlingar för att kommentera vad diverse troll/trollmedia publicerat – det ska inte bli en vana!

ibland saknar jag de korthuggna inläggen från Daniel 109 (inte inloggad sedan i somras...) som kunde trassla till sina kommentarer i långa haranger som:
Det fungerar inte så.

kort, klart och koncist (och med stor bokstav och punkt!) men det gav inte så mycket guidning till vidare diskussion

och att jag lägger upp en så lång text utan någon illustration... ja, det var ett misslyckande!

det är nog mer regel än undantag att jag har något grafiskt innehåll när jag kommunicerar i skrift till vardags, och jag funderade kring något lämpligt för inlägget i fråga – jag hade älskat att ha ett foto eller ritning på vattenkraftverket i Ångermanland till exempel, men kraftverket slutade att existera efter blott 20 år så jag har inte hittat mer lämningar av det än några omnämnanden och en ansökan om koncession för kraftledningen

att jag blir tendentiös är måhända ett uttryck av den frustration/upprördhet jag kan känna när jag lyssnar på våra kära folkvalda eller debattörer som försöker dupera folket – eller inlägg där det framgår att mottagaren har gått på det

det är nästan alltid en fröjd att läsa dina inlägg – förutom det djupa [men pragmatiska] tekniska kunnandet så brukar dom också utöka mitt ord-/frasförråd!
/OT

(och så blev det här korta svaret en liten uppsats det med 😟)
Då förstår jag men för egen del är jag så präglad att det alltid är ett litet jack i läsningen pga det. Nu är det som du säger pga att du håller korta samlade stycken ihop ok för sammanhangen.

Så jag får ställa om parsern att hugga rent på radbrytning om skribenten är harka. Det du gör är ju konsekvent och givetvis inget att jämföra med diverse andra rena skrivfel oavsett om de är bara slappa eller pga ren oförmåga.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Apropådet med vindkraft så såg jag en ny pod i dagens industri där man skriver så här:
Medan vi bråkar om huruvida det är omanligt med vindkraft, har Kina blivit världens främsta forskningsland, byggt ut sin armé och blivit världens största ekonomi räknat på köpkraft. Är mittens rike på att blåsa om väst
Podden handlar inte om vindkraft, så lyssna inte på den om ni vill höra om sådant.

Min kommentar handla mer om vilket fokus som man har.

Mikael_L Mikael_L skrev:
A ajn82 skrev:
**Jag lämnar den här subdiskussionen nu, alla som läser kan bilda sig en egen uppfattning om vilket sätt som är rätt att räkna och har fått möjlighet att förstå varför graferna som presenterats är problematiska och inte nödvändigtvis visar det som påstås.1

Mikael_L
Jag protesterar strikt mot att mina tabeller och diagram inte visar vad som påstås.
Jag påstår och menar att de visar medelvärden, och jag är rätt säker på att de gör just detta.

Jag hade dock tyckt att det skulle varit lite intressant med att kolla och jämföra med vad det skulle bli om man kör ett viktat medelvärde istället, mot någon slags förbrukningsprofil.
pacman kanske ganska lätt kan ta fram vad det blir med hans egen förbrukningsprofil.
Men vad blir det ifall vi viktar efter din förbrukningsprofil SSAB i Borlänges förbrukningsprofil, eller Facebooks serverhall, eller Mall of Scandinavia ...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enklaste är väl att ta bort elskatten. Man kan välja att ta bort den bara på vintern också om man vill.

Men...
...om priset till kund sjunker, då ökar efterfrågan. Så vi skulle behöva högre produktion och kostnaden för staten ökar. Det var detta som också framfördes av regeringen när Norge-priser diskuterades.

Norges regler gör elen dyrare i Sverige...

Man kan inte både skita och hålla igen!

Den enda lösningen är mer planerbar kraft.
Sänka elskatten? Hur vill du finansiera det?
Nu fick vi just se 3 andra lösningar... Om vi gör samma som Norge så elliminerar vi väl deras tilltag? Men jag tycker den franska modellen verkar mest rimlig. Vi pratar här om kk och all vår vattenkraft i princip som vi alla varit med och finansierat. Vi kan räkna med Frankrikes röst i såfall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det där kände jag inte till, att andra länder gör förutom Norge.

Spontant blir man irriterad - vadan denna svenska flathet?
Den svenska flatheten är vida känd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sänka elskatten? Hur vill du finansiera det?
Nu fick vi just se 3 andra lösningar... Om vi gör samma som Norge så elliminerar vi väl deras tilltag? Men jag tycker den franska modellen verkar mest rimlig. Vi pratar här om kk och all vår vattenkraft i princip som vi alla varit med och finansierat. Vi kan räkna med Frankrikes röst i såfall.
Jag sade inte att jag vill ta bort den (jag kan tänka mig att sänka den ytterligare dock, allt för att snabba på omställningen till el - här kan jag tänka mig att höja skatten på bensin istället). Jag menade bara att det finns enklare sätt att adressera elpriserna om man nu skall betala det med skattemedel.

K karlmb skrev:
Slutsats för Sverige:
Nu gissar jag lite, men det brukar ju folk på FB också göra och det var där du läste detta...

Spaninen och Frankrike är stormakter i EU. Dom har lite större näve att banka i bordet.
Och vi får väl hoppas att detta sker i någon form av förhandling och att syftet är att det totalt ska bli bättre för Sverige? Vi är bjussiga med el men fick igenom något annat som gynnar oss? Annars ska givetvis samtliga avgå.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ack ja.
K karlmb skrev:
Det är helt obegripligt att svenska politiker har godtagit att koppla ihop våra elledningar med Finland och kontinenten utan att först ha säkrat ett prissystem som skyddar oss här hemma.
Ja, hur har staten kunnat gå med på att privatkapitalsitiska profitörer exporterar lastbilar från Sverige utan att staten säkrar ett prissystem som skyddar svenskar?

Alla utom die hard kommunister blir väl generade inför hur enfaldigt där där blev. Hoppas jag.

Vad har staten med Volvos och Scanias export av lastbilar att göra. Nej just det. Ingenting.

Och på samma sätt skall staten skita fullständigt i om privata elproducenter exporterar el.

Det där facebookinlägget handlar bara om extrem girighet där man vill snika till sig el billigare av elproducenterna och staten skall använda sitt våldsmonopol för att genomföra rånet.

Och för att lura sig själva och andra skriver man VI. Fast de där NI var inga elproducenter.
Det står fritt för gnällspiken att starta ett elhandelsbolag och sälja el enbart till kunder i Sverige och subventionera från den egna plånboken då. Varsågod.

Sedan kan ändå de här supergiriga kommunisterna trösta sig med att den är nästan uteslutande staten som norpar prisskillnaden.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad har staten med Volvos och Scanias export av lastbilar att göra. Nej just det. Ingenting.
Ibland ganska mycket faktiskt.
Tex genom exportkrediter och EKN-garantier.
Vid statsbesök är det inte ovanligt att tex Volvo och Scania har reppresentanter med.

Annars håller jag med dig ganska mycket och är generellt för så lite statlig inblandning som möjligt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.