K karlmb skrev:
Sänka elskatten? Hur vill du finansiera det?
Nu fick vi just se 3 andra lösningar...
Dina alternativa lösningar behöver ju också finansieras...
K karlmb skrev:
Om vi gör samma som Norge så elliminerar vi väl deras tilltag?
Nej, det blir bara värre för kvarvarande - dvs för svenska och norska företag - eftersom konsumtionen troligen blir högre.
K karlmb skrev:
Men jag tycker den franska modellen verkar mest rimlig. Vi pratar här om kk och all vår vattenkraft i princip som vi alla varit med och finansierat. Vi kan räkna med Frankrikes röst i såfall.
Notera att EDF har mycket större marknadsandel i Frankrike än vad Vattenfall har i Sverige. Plus den lilla detaljen att EDF gick så dåligt att staten behövde lösa ut övriga aktieägare och skjuta till medel.

Eftersom Vattenfall står för en hel del långa kontrakt så är det troligt att svenska företag kommer få dyrare el och därmed konkurrensnackdelar, om den elen istället ska säljas billigt till svenska hushåll.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Dina alternativa lösningar behöver ju också finansieras...

Notera att EDF har mycket större marknadsandel i Frankrike än vad Vattenfall har i Sverige. Plus den lilla detaljen att EDF gick så dåligt att staten behövde lösa ut övriga aktieägare och skjuta till medel.

Eftersom Vattenfall står för en hel del långa kontrakt så är det troligt att svenska företag kommer få dyrare el och därmed konkurrensnackdelar, om den elen istället ska säljas billigt till svenska hushåll.
Kanske bättre att finansiera via SvKs överskott från flashalsavgifter? Om våra svenska industriföretag går bättre eller iaf inte tvingas flytta produktion från landet så lär det inte bli så mkt extrakostnader för staten i slutändan.
Tja, alla kontrakt löper ju ut förr eller senare. Långa kontrakt kan VF skriva med typ en svensk aktör istället, varför inte EI, som sedan säljer den elen vidare till svenska elhandlare.

D daVinci skrev:
Ack ja.

Ja, hur har staten kunnat gå med på att privatkapitalsitiska profitörer exporterar lastbilar från Sverige utan att staten säkrar ett prissystem som skyddar svenskar?

Alla utom die hard kommunister blir väl generade inför hur enfaldigt där där blev. Hoppas jag.

Vad har staten med Volvos och Scanias export av lastbilar att göra. Nej just det. Ingenting.

Och på samma sätt skall staten skita fullständigt i om privata elproducenter exporterar el.

Det där facebookinlägget handlar bara om extrem girighet där man vill snika till sig el billigare av elproducenterna och staten skall använda sitt våldsmonopol för att genomföra rånet.

Och för att lura sig själva och andra skriver man VI. Fast de där NI var inga elproducenter.
Det står fritt för gnällspiken att starta ett elhandelsbolag och sälja el enbart till kunder i Sverige och subventionera från den egna plånboken då. Varsågod.

Sedan kan ändå de här supergiriga kommunisterna trösta sig med att den är nästan uteslutande staten som norpar prisskillnaden.
Du kom just ut som dumliberal (eller så var du ironisk...)

Juul Juul skrev:
Nu gissar jag lite, men det brukar ju folk på FB också göra och det var där du läste detta...

Spaninen och Frankrike är stormakter i EU. Dom har lite större näve att banka i bordet.
Och vi får väl hoppas att detta sker i någon form av förhandling och att syftet är att det totalt ska bli bättre för Sverige? Vi är bjussiga med el men fick igenom något annat som gynnar oss? Annars ska givetvis samtliga avgå.
För en förhandlare tycker jag det är självklart att peka på liknande överenskommelser inom EU som gjorts tidigare, i syfte att få till ngt liknande själv.
Ja, rent av en skyldighet mot sin uppdragsgivare, Sverige.
Så jobbar ju alla andra EU-länder.

K karlmb skrev:
Du kom just ut som dumliberal (eller så var du ironisk...)
Det är bara ad hominem.

Om du inte hittar något fakta eller logikfel är det bara att hålla med.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Långa kontrakt kan VF skriva med typ en svensk aktör istället, varför inte EI, som sedan säljer den elen vidare till svenska elhandlare.
Så vi ska lämna en fri marknad där deltagarna själva bestämmer villkor å motpart på kontrakt å gå in i nåt hårt reglerat system där en mellanhand (olklart syftet) ska skapas.

Låter som ännu en av dina ogenomtänkta fantasier…

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur går det @ajn82 med din redovisning med viktade elpriser?
Det skulle ju vara lite spännande att se vad elpriserna blir med en annan metod än bara aritmetiskt medelvärde.

@pacman42 efterlyser ju också detta, så ni kan kanske hjälpas åt.
Ev i en egen tråd ifall det ska diskuteras runt detta lite mer offentligt, dvs ifall ni även önskar input från andra.
Blänk gärna till i denna tråd ifall ni startar en egen tråd för detta.

Det går att klicka sig bakåt från inlägg till inlägg, för dem som undrar vad denna sidodiskussion kommer sig ifrån, eller kanske räcker med att kolla detta inlägg:
[länk]
Ingen viktning, men nog ser man klart och tydligt att det förbrukas mer energi i Sverige när elen är dyrare...
Den typiska U-formen.

Vilket då påvisar att det är relevant med viktning.
2024 var ett milt år..... https://www.svt.se/vader/vaderaret2024analys

Graf över elpris i öre per kWh för SE1-SE4 under 2024 och stapeldiagram över elkonsumtion i GWh för SE1-SE4 per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Linjediagram som visar månadsvis data för SE1, SE2, SE3 och SE4 i olika färger från januari till december, med märkbara toppar och dalar.
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ingen viktning, men nog ser man klart och tydligt att det förbrukas mer energi i Sverige när elen är dyrare...
Den typiska U-formen.

2024 var ett milt år..... [länk]

[bild]
Som hos mig alltså. Visst är det konstigt hur efterfrågan påverkar priserna? 🤔

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Som hos mig alltså. Visst är det konstigt hur efterfrågan påverkar priserna? 🤔
Ja mycket märkligt :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
Och tittar vi då på produktion - konsumtion för SE3 och 4 tillsammans såg det ut så här detta milda år. (2024)

Jan: - 3 216 GWh
Feb: - 2 086 GWh
Mar: - 1 360 GWh
Apr: - 1 373 GWh
Maj: - 882 GWh
Jun: - 818 GWh
Jul: - 95 GWh
Aug: -53 GWh
Sep: - 1 485 GWh
Okt: -1 520 GWh
Nov: - 2 206 GWh
Dec: - 2235 GWh.

Underskott samtliga månader alltså, trots mildväder.
Man skulle nästan kunna dra slutsatsen att mer baskraft skulle göra en del nytta.
Och titta! Revision på reaktorn Juli och Augusti ser ju lämpligt ut!
:)

// ska tilläggas att jag inte kollat hur tillgängligheten på den befintliga kärnkraften var 2024. Eller hur de körde.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Den typiska U-formen.

2024 var ett milt år..... [länk]

[bild]
Jomen nu gällde det ju att se hur trenden för elpriser (eller i ajn82's tanke, elkostnaden) har förändrats sedan före putins energikrig, och dessutom gärna sedan 2015, så man kan se vad stängningen av O1, O2, R1 och R2 inneburit för elkostnaden.
Du kan väl sätta samman ett sådant diagram, alltså som i detta inlägg, så vi kan jämföra.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1176#post-6515677

Det verkar ju drivas en teori om att elpriset har inte gått upp så mycket (förutom toppen under de förskräckliga åren då putin vred av gaskranarna), men att elkostnaden istället skulle ha gått upp rejält.

Jag säger bara, jag tvivlar stort på detta.

Vad skönt det känns med ett takpris på elen, max 80 öre/kWh. Det är inte ofta man kan handla nått billigare i mina trakter än i övriga landet så man får passa på och njuta 😉

harka harka skrev:
tack!

vindkraftens ekonomi ja

det är välkommet med en diskussion och debatt om varför det finns röda siffror och hur man tar sig därifrån framöver – men man kan inte ha Epoch Times eller Riks som utgångspunkt och förvänta sig att någon vill debattera "sakinnehåll", då dessa blandar friskt mellan halvsanningar, myter och rena lögner

...100 miljarder kronor i eroderade fastighetsvärden som har stulits från privata fastighetsägare...

dom har höjt budet – när herrarna skrev i Affärsvärlden 2024 så var det ...kanske 30 miljarder, kanske 60 miljarder... så varför inte drämma till med "100 miljarder"?

i botten har de sett en studie från KTH, men för de nämnda beloppen har de själva gjort egna antaganden och beräkningar

det finns andra studier gjorda – exempelvis i Finland och Storbritannien som inte kunde se någon påverkan på fastighetspriserna där

men låt oss stanna upp vid påståendet ...100 miljarder som har stulits... och fundera på dess rimlighet

vi har cirka 5500 vindkraftverk i Sverige – det skulle betyda i genomsnitt 18 miljoner i lägre fastighetsvärden för bebyggelsen kring varje vindkraftverk

– och där ingår lantbruksfastigheterna med kanske ett tusental små [gulliga] vindkraftverk i Skåne och liknande miljöer

– liksom de stora vindkraftparkerna i skogslänen – till exempel Markbygden Ett som då borde sänkt fastighetspriserna ute i skogen med över 3.2 miljarder

varför återberättar du uppgifter från Riks som om dom vore sanna?

------

men vi kan väl uppehålla oss lite kring Markbygden Ett där du läst den senaste årsredovisningen och kallade den för ...en slags ekonomisk lyteskomik...

gången vid tillkomsten av flera stora vindkraftparker kan nog skissas så här:
  1. man projekterar sin vindkraftpark
  2. man beräknar sin årsproduktion – baserat på vindkartering, vindatlaser, SMHI-historik, på-platsen-mätningar osv och kommer fram till en förväntad årsproduktion
  3. man sluter kontrakt med köpare om leverans av vindkraftselen
  4. man går till banken och visar upp ett kontrakt på att köpare X köper Y MWh av mig varje år för Z öre/kWh
  5. banken säger ”det ser ju ut som en fast och trygg inkomst i många år framåt, klart att ni ska få låna pengar”
  6. vindkraftparken byggs och den börjar producera
  7. 😟 det visar sig att det faktiska produktionsutfallet blev lägre än det förväntade, och som producent är jag tvungen att ersätta köparen för min uteblivna leverans (köparen måste köpa ström från spotmarknaden till dagspris)
tittar vi på mer vindkraftparken Markbygden Ett utanför Piteå så var upplägget att de tecknade ett 19-årigt kontrakt med Norsk Hydro – kontraktet skrevs i slutet av 10-talet i en tid där varken negativa elpriser eller Putin-anfall förekom; däremot var låga, stabila elpriser stapelvara

vindkraftparken består av 179 vindkraftverk och har en sammanlagd generatoreffekt på 650 MW – om det blåser nästan ständig kuling i Piteå skulle parken ha potential att producera 5.7 TWh per år

men Markbygden-projektet räknade med en förväntad årsproduktion på 2.2 TWh/år (39% av max, vilket är en oväntad hög procentsats i mina öron…) och av den volymen sålde man på långtidskontrakt 1.65 TWh till Norsk Hydro (motsvarande 29% av den maximala [kuling-]produktionen – alltså en mycket rimligare nivå – eller motsvarande 75% av den förväntade produktionen)

sen räknade man med en produktionsvariation där man under normala vind-år skulle kunna sälja överskjutande produktion på spotmarknaden och få ”en sidoinkomst”, medan man under klena vind-år kanske bara hamna på eller lite över den kontrakterade 75%-leveransen

när verken var byggda så visade sig verklighetens fula nuna och produktionen kom att ligga mellan 1.6-1.8 TWh/år, så man klarade inte ens åtagandet mot Norsk Hydro

Markbygden Ett
fick löpande kompensera Norsk Hydro för all el som Markbygden inte producerade – och elpriserna var skyhöga under inledningen av Ukraina-invasionen och av de tänkta sidoinkomsterna blev det inte mycket – Markbygden har blött stora belopp genom sin korta levnadshistoria

exakt varför Markbygden underpresterade vet jag inte – om det var fel på vindprognosen eller om det har varit tekniska problem med vindkraftverken (jag har sett notiser om att de haft problem med den norrländska vintern och nedisning) – en kombination av de av de båda är väl en trygg gissning

så en mycket dålig kombination av en för optimistisk produktionsprognos parad med Putinpriser på den el som behövde köpas in för att täcka den systematiska underproduktionen

nu har Markbygden rekonstruerats och avtalet är hävt (mot mångmiljardskadestånd till Norsk Hydro), och nu säljer Markbygden all sin produktion på spotmarknaden (Nordpool) i stället, den kinesiske storägaren (China General Nuclear Power Group) är på väg att dra sig ut, om dom inte redan är det, och nya ägare tar vid

framtiden är något ljusare, men det är ingen lysande affär att sälja elen på dagen före-marknaden i Norrland heller – de senaste två åren har elpriset snittat 23 öre/kWh, långt under vad det går att bygga ny elproduktion för

jag har även kikat på en annan vindkraftpark i Mellannorrland som varit uppe i någon tråd tidigare med precis samma fälla – ett avtal baserat på en årsproduktion som var klart större än vad parken visade sig kunna generera

det är trist att de tvingas sälja skinnet innan björnen är skjuten – alltså osäkerheten i att behöva binda upp sig och sälja en beräknad produktion på långa kontrakt, innan parken har byggts och visat sin faktiska produktionskapacitet

------

jag har lite kopplingar till en driftig karl som lät bygga ett litet vattenkraftverk för drygt hundra år sedan i Ångermanland för att elektrifiera den annars enbart fotogenlampsupplysta bygden

han hade investerat i en fin turbin från Waplands Mekaniska för 100 000 kronor, drog kraftledningar till sin hemby och några andra mindre byar, och strömmen drev även en lokal såg och en spånhyvel

tyvärr var turbinen onödigt överdimensionerad och vattenflödet nyckfullt – kunderna i största byn hade förhandsköpt strömleveranser, men klagade på den osäkra tillgången och den driftige entreprenören tvingades så småningom i konkurs och än värre – han lämnade byn och flyttade ner till Stockholm

annan teknik, annat århundrade, samma problem
Att skjuta budbäraren fungerar inte längre. Vi lyssnar på vilka medier vi vill. Jag är intresserad av innehåll i den mån det är relevant. Det får var och en själv bedöma utan filtrering av SR, SVT m fl stadsfinansierade/kontrollerade medier. Kunniga personer lyssnar jag gärna på oavsett var de framträder. Det bör du också göra!

Siffran 100 miljarder må vara fel, det har jag ingen koll på men vad har det för betydelse om det är 100, 60 eller 30 miljarder som har stulits? Blir det mindre fel om det är mindre pengar eller är ditt syfte bara att förminska den kunniga ekonomen?

Vad tycker du om att exploatörer inte tvingas göra rätt för sig då de förstör värdet av privata egendomar? Är det ok om syftet enligt dig är gott? Med en grön stämpel passerar mycket helt utan granskning. Jag tycker att det beteendet är vidrigt. Politiker och rättssystemet bör ställas till svars för övergrepp som detta.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag protesterar strikt mot att mina tabeller och diagram inte visar vad som påstås.
Jag påstår och menar att de visar medelvärden, och jag är rätt säker på att de gör just detta.
Ja,
Men hur intressanta är de om man inte vet prisdiffen mot "verkliga" priser?

Citerar en projektledare från jobbet helt taget ur ett sammanhang:
" Ja, vi vet att siffrorna är fel, men de är de bästa vi har."
Och det får man ofta finns sig i...

Mitt "bud" är att felet på "dina siffror" ligger strax under 10%, (utan att precisera vems eller vilken profilviktning).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade dock tyckt att det skulle varit lite intressant med att kolla och jämföra med vad det skulle bli om man kör ett viktat medelvärde istället, mot någon slags förbrukningsprofil.
Jag tog min egen månadsvisa förbrukning och elkostnad och jämförde några olika avtalstyper, fast, månadsmedel och fondhandlad el.
Det jobbigaste var att hitta historiska priser (som inte är nordpols medelvärden) för olika tidsintervaller och avtal.

Jag har VP/elbaserad uppvärmning (FLVP) som kräver eltillskott på vintern.

Jag var ute efter "årstidsviktningen"
Det var väl nått år sedan och skillnaden var väl i storleksordningen 5 till 15% på månadsbasis, om jag minns rätt.

Det skulle vara intressant att jämföra dagspris med dygnsviktningen, på timme/kvartsbasis också för några olika årstider.
Det blir lite många siffror att hantera i Excel om man ska räkna timme/kvartspriser för ett år...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Pacman kanske ganska lätt kan ta fram vad det blir med hans egen förbrukningsprofil.
Hans förbrukningsprofil är väl inte generelt representativ, utan snarare ett exempel på en vad en smarthemsentusiast kan åstadkomma med snart elektrifierade.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vad blir det ifall vi viktar efter din förbrukningsprofil SSAB i Borlänges förbrukningsprofil, eller Facebooks serverhall, eller Mall of Scandinavia ...
🤔
Nordpool borde väl ha både pris och handelsvolym så varför redovisas inget viktat pris?
(De matchar ju utbud och efterfrågan, så volymen måste ju finnas).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jomen nu gällde det ju att se hur trenden för elpriser (eller i ajn82's tanke, elkostnaden) har förändrats sedan före putins energikrig, och dessutom gärna sedan 2015, så man kan se vad stängningen av O1, O2, R1 och R2 inneburit för elkostnaden.
Du kan väl sätta samman ett sådant diagram, alltså som i detta inlägg, så vi kan jämföra.
[länk]

Det verkar ju drivas en teori om att elpriset har inte gått upp så mycket (förutom toppen under de förskräckliga åren då putin vred av gaskranarna), men att elkostnaden istället skulle ha gått upp rejält.

Jag säger bara, jag tvivlar stort på detta.
Vi lär vara mer exponerade mot vädrets nycker och på flera fronter nu jmf med förr.

Så jag vet inte om det är meningsfullt. Det kommer att variera med vädret. Ett milt år ser jättebilligt ut, och ett kallt år betydligt dyrare.

Ett medelvärde på en 5-års cykel kanske ser ”bra” ut, enstaka år jättebilligt. Vissa år svindyra osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.