Diagram med månadsvis elförbrukning och priser från januari till december, 2024-2026. Förbrukningen är hög vid höga priser och låg vid låga priser.
Graf över elpris (lila) och förbrukning (röd) i öre/kWh från januari till december, visar hög förbrukning vid höga priser och låg vid låga priser.

Det verkar som att min förbrukning är högst när elpriset är högst och min förbrukning är lägst när elpriset är som lägst.

Konstigt... 🤔

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
S Stefan.o skrev:
Att ha en massa produktionskapacitet som är behäftad med väldiga investeringskostnader - likt kärnkraft - som delårsvis inte har avsättning för sin produktion, torde vara extremt svårt för ägarna att motivera ekonomiskt.

Notera att jag gillar all form av kraftproduktion och gärna ser att man ökar de mer planerbara alternativen, speciellt med tanke på att våra nuvarande kärnkraftverk tillslut kommer falla för åldersstrecket.

Då är frågan - vem ska stå för fiolerna om vi anordnar en överetablering?
Utslagning till balans uppnås

Magnus E K
Z Zodde skrev:
SE1 har mycket större lagringskapacitet än SE2, magasinen är designade för att just kunna ”tappas hårt” om vintern, ner till 10-20% mens SE2 tappas till 20-30%

Trots lägre fyllningsgrad i SE1 än i SE2 är totala mängden energi lagrad i SE1 mycket större…
Detta stämmer inte alls! Bara utgående från siffrorna i senaste Kraftläget framgår att magasinen i SE1 totalt kan innehålla 14,9 TWh jämfört med 15,7 TWh i SE2. Det är alltså ungefär samma och till och med lite mer i SE2.

De exakta siffrorna för fyllnadsgraden är inte så intressanta. Alltsammans började med att Harka (i sitt annars välskrivna inlägg) beskrev exporten från SE1 som att överskottet exporterades och jag vände mig emot att kalla detta för överskott i nuläget.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dålig omröstning för folkviljan det där, när det bara fanns 3st Nej-alternativ.
Bara en liten rimlighetsfundering, politikerna då var ju om något väsentligt klokare än de är nu och jag är övertygad att om det hade funnits underlag, man kunde vinna popularitet, för en aggressivt kärnkraftsexpansiv linje, så hade det funnits ett sådant val. Vid den tiden hade förmodligen ett sådant utspel gjort att man hade gått back. Så självklart rimmade alternativen hyggligt med folkviljan, sen om folket verkligen var de bästa att avgöra är en annan fråga.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De exakta siffrorna för fyllnadsgraden är inte så intressanta. Alltsammans började med att Harka (i sitt annars välskrivna inlägg) beskrev exporten från SE1 som att överskottet exporterades och jag vände mig emot att kalla detta för överskott i nuläget.
Det var återigen ditt claim att Vattenmagasinens fyllnadsgrad i SE1 var ”klart under normalen” som jag invände (och invänder) mot.

Även om DU nu inte anser fyllnadsgraden så intressant så är det en viktig faktor på elmarknaden å det finns ingen anledning till att fara med osanning pga ”oviktigheten”…

Du har inte med en enda siffra varit i närheten å styrka ditt claim utan (felaktigt?) jmf med fyllnadsgraden i ALLA elområden.

När man räknar alla kraftverk (även mindre) så har SE2 slightly högre kapacitet så där tar jag tillbaka mitt claim, inga problem med det. Man vill inte att felaktigheter ska bli trådsanningar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Magnus E K
Z Zodde skrev:
Det var återigen ditt claim att Vattenmagasinens fyllnadsgrad i SE1 var ”klart under normalen” som jag invände (och invänder) mot.

Även om DU nu inte anser fyllnadsgraden så intressant så är det en viktig faktor på elmarknaden å det finns ingen anledning till att fara med osanning pga ”oviktigheten”…

Du har inte med en enda siffra varit i närheten å styrka ditt claim utan (felaktigt?) jmf med fyllnadsgraden i ALLA elområden.

När man räknar alla kraftverk (även mindre) så har SE2 slightly högre kapacitet så där tar jag tillbaka mitt claim, inga problem med det. Man vill inte att felaktigheter ska bli trådsanningar.
Du skrev just en direkt lögn om att vattenmagasinen i SE1 skulle vara större än i SE2 och du fortsätter tjata om detta och förvränger totalt vad jag sa? Fyllnadsgraden är självklart jätteintressant, men inte den exakta siffran (för diskussionen här).

D djac skrev:
Utslagning till balans uppnås
Jo, jag vet att det skulle komma till det i slutänden.

Passerade förresten ett antal vindkraftverk synliga från E4.an mellan Skellefteå och Nordmaling i förmiddags. Tyvärr snurrade inte ett enda i området jag åkte förbi, kvicksilvret visade -28 på eländigaste stället.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
[bild]

Det verkar som att min förbrukning är högst när elpriset är högst och min förbrukning är lägst när elpriset är som lägst.

Konstigt... 🤔
Du fattar ju inget om marknaden...

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Du skrev just en direkt lögn om att vattenmagasinen i SE1 skulle vara större än i SE2 och du fortsätter tjata om detta och förvränger totalt vad jag sa? Fyllnadsgraden är självklart jätteintressant, men inte den exakta siffran (för diskussionen här).
Det intressanta är om fyllnadsgraden är normal (vilket den är) eller ”klart under” som du påstår.
En siffra utan nåt å jmf med blir självklart meningslöst…

MEN Jag förvränger inte vad du sa

Detta är ett exakt citat
Jag skrev specifikt om SE1 och där är nivån flera procentenheter under medelnivån
Först kommer du med en medelsiffra som gäller hela riket (felaktigt förstås eftersom det är SE1 som diskuteras)

Se kurvan för SE1 och siffran 47,7% jämfört med medelvärdet på 50,6%. Trenden kommer fortsätta nästa vecka.
Du jmf alltså dagsläget i SE1, med ett snitt i hela landet.( Inte med SE1 vilket hade varit relevant) Det är vad som kallas jmf äpplen med päron.

men finns ingen anledning till att medelvärdet för SE1 skulle skilja sig speciellt mycket från det totala (i mitten av säsongen).
Jo SE1 snitt skiljer sig mycket från hela landet. Senare vårflod är en orsak.
Den aktuella orsaken är att SE1 har färre men större vattenkraftverk som kan tömmas ned till 10% (och görs detta också)
Därför är fyllnadsgraden normalt lägre i SE1, har varit VARJE år vid denna tidpunkt

”Finns ingen anledning” var alltså fel.

Ja, jag misstog mig på att lagrad kraft inte var större i SE1 än SE2 totalt sett. E hyfsat säker på att jag läst det nånstans, kanske i en annan tråd där det blivit trådsanning… 🤣
MEN, jag hade fel, å jag erkänner det.

Jag försöker INTE slingra mig med att
a) jag blivit felciterad
b) siffran e egentligen inte så viktig
c) tusen andra orsaker jag inte känner till för jag har noll erfarenhet av å slingra mig när jag blir påkommen med fel (å det händer)

Hade DU direkt sagt att ditt citat överst var galet så hade vi kunnat gå vidare i tråden.
Men när nån med ett barns envishet håller fast vid nåt galet så kan vi inte bara låta det passera å bli en trådsanning.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Passerade förresten ett antal vindkraftverk synliga från E4.an mellan Skellefteå och Nordmaling i förmiddags. Tyvärr snurrade inte ett enda i området jag åkte förbi, kvicksilvret visade -28 på eländigaste stället.
Det blåste mellan 3 och 7 m/s 100 m över marken i det området kl 10 idag enligt:
https://www.ventusky.com/sv/vindhastighet-karta/100m-over-marken#p=63.94;19.34;7

T TommyC skrev:
Det blåste mellan 3 och 7 m/s 100 m över marken i det området kl 10 idag enligt:
[länk]
Mycket möjligt, men samtliga verk jag passerade stod blickstilla. Det är säkert inte fallet för alla verk i Västerbotten men de jag åkte förbi rörde sig inte det minsta🫤

pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
[bild]

Så blir det när man har för lite batterier.

pacman42 pacman42 skrev:
Juktan är på 335 MW.

Edit: Sedan beror det ju på vad syftet är. Skall man kompensera för att det inte blåser så är 75 MW inte så mycket.
Edit2: Ändrade tilll 335 från 600 då jag bytte källa till påståendet.
Tsk tsk, vattenfallarna planerar knöka dit en generator på 315-320 MW.

D daVinci skrev:
Så blir det när man har för lite batterier.
Mycket batterier blir det om man skall kompensera för skillnaderna i pris mellan sommar och vinter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.