S
D djac skrev:
Haha, jaja, tills sparkontot är tomt, sen kommer de höja rösterna för vindkraft :)
Tror du? Finns väl inte mycket som tyder på att just vindkraft hade tryck ner priserna särskilt mycket nu i vinter. Men de gröna kanske kör en Ebba Busch?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:
Samerna.... du glömmer samerna :)
Jag redan visat i tidigare inlägg att Sverige har gott om bra vindlägen kvar med ytor helt utan konflikter med samer eller naturvård.

Jag ser inte platsen som ett hinder, det är lönsamheten som stoppar nu.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och när vi nu pratar om potential för solkraft så måste jag påminna er om det här inlägget:
[länk]

Vad säger ni nu ? ;)
Hear, hear...
handlar inte så lite om att spela den hand man har.

D
S Snikholt skrev:
Tror du? Finns väl inte mycket som tyder på att just vindkraft hade tryck ner priserna särskilt mycket nu i vinter. Men de gröna kanske kör en Ebba Busch?
Nej, så är det ju i verkligheten, att ju bättre anslutet ett elområde är ju mindre effekt har det att öka produktionen men detta är det ju fortfarande bara ett fåtal här som accepterar och då är detta inte en grupp som perfekt motsvarar allmänhetens intresse för ämnet.

Så, min gissning är att den allmänna uppfattningen kommer fortsätta vara att om vi ökar elproduktionen så går priserna ner.

Sen vet jag såklart inte om de utjämnade priserna är här för att stanna, faller de tillbaks mot nollstrecket i SE1&2 så händer såklart ingenting.

S
D djac skrev:
Nej, så är det ju i verkligheten, att ju bättre anslutet ett elområde är ju mindre effekt har det att öka produktionen men detta är det ju fortfarande bara ett fåtal här som accepterar och då är detta inte en grupp som perfekt motsvarar allmänhetens intresse för ämnet.

Så, min gissning är att den allmänna uppfattningen kommer fortsätta vara att om vi ökar elproduktionen så går priserna ner.

Sen vet jag såklart inte om de utjämnade priserna är här för att stanna, faller de tillbaks mot nollstrecket i SE1&2 så händer såklart ingenting.
Men du skulle inte rasa, så som du gjorde mot Ebba Busch om kärnkraften, om de gröna startar upp subventioner mot mer vindkraft med motiveringen att det behövs för att få ner priserna i Sverige? Och har det som valfläsk

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du blandar ihop energibehov och elbehov. En anledning till att de har låg elförbrukning är att de använder mycket gas till uppvärmning (precis som Danmark, Tyskland etc.). Om detta helt eller delvis ska ersättas med värmepumpar kommer elförbrukningen öka.
Ja, jag tänkte, just då, endast på elproduktionen (det var ju faktiskt den som diskuterades).

Nu har jag inte koll på baltstaterna, men jag gissar att de liknar andra sydligare delar av Europa rätt mycket i att de även eldar rätt mycket fossilt lokalt, dvs transporterar energin i form av främst gas, men kanske även koks/kol rakt in i husen och industrierna.
Är det så, så har de samma resa framför sig som bl.a. Polen och Tyskland, att dels förstärka elnäten massivt och dels öka elproduktionen för denna övergång.

Nu när jag ändå har dig på tråden.
Hade du några tankar på vad Sverige skulle göra med typ 15 GW överproduktion på sommaren när vi har byggt de där 8 reaktorerna du ville skulle byggas?

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Men du skulle inte rasa, så som du gjorde mot Ebba Busch om kärnkraften, om de gröna startar upp subventioner mot mer vindkraft med motiveringen att det behövs för att få ner priserna i Sverige? Och har det som valfläsk
Jag skulle inte gilla mer subventioner i systemet, jag anser ju (som väldigt bekant) att vi kan komma väldigt långt, kanske hela vägen, genom att dra ner på konkurrerande subventioner.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
JAG skulle verkligen rasa.
Jag är jättenöjd med att vi nu har slopat alla subventioner för elproduktion nu (eller jo, ett ganska pyttigt bidrag på 15% för solceller på villatak, finns ju kvar).

Vind och sol kan leva på egna meriter nu, det behöver verkligen inte subventioneras.
Jag önskar att kärnkraften skulle kunna leva på egna meriter också.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och så, innan nötegårdsgubben hinner skriva och invända på ytbehovet för solkraft, så tar jag en länk till detta inlägg:
[länk]

Vi behöver inte ens sätta solceller på alla tak på de byggnader vi redan har.
Lite intressant är den där Sahara-bilden - men samtidigt så otroligt fånig och vilseledande.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Lite intressant är den där Sahara-bilden - men samtidigt så otroligt fånig och vilseledande.
Det är fritt land, du får tycka vad du vill (och det brukar du ju ... ;))

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Hear, hear...
handlar inte så lite om att spela den hand man har.
Ja du sitter väl med par i treor ... :D

edit: (efter Snikholts reaktion och svar)
obs, bara ironi ...
Men jag själv tror, och har trott i många år nu, att det kommer bli solen som kommer bli mänsklighetens främsta energikälla.
Sen har vi en del små länder på dumma platser på jorden, så Sverige kan ju behöva lite kärnkraft, och/eller geotermisk energi osv.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du sitter väl med par i treor ... :D
Jag kämpar i motvind men ger inte upp, man får hoppa från tuva till tuva.
Nån lyssnar väl till sist!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag kämpar i motvind men ger inte upp, man får hoppa från tuva till tuva.
Nån lyssnar väl till sist!
Jag lyssnar!
Du själv var ju bara störig och stöddig i början när du ramlade in i tråden, men det ändrades ju rätt snabbt till en mycket mer konstruktiv ton, och mer undersökande och öppet sinne. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.