804 606 läst ·
22 080 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Men om vi har tillräckligt med kapacitet för överföringen så har vi samma priser i hela Europa. Har vi inte det så har vi flaskhalsar, vi kommer alltid att ha flaskhalsar! Att bygga ledningar är oftast långsammare än att bygga produktion. Så genom att vara duktiga på att bygga produktion så kommer vi att hålla nere våra elpriser.D djac skrev:Inte mycket är "nödvändigtvis" men jag är helt övertygad om att det kommer att bli så, vi kan fördröja något men skulle vi få ett ännu större överskott så kommer det garanterat ökas ganska omgående.
Det är lite binärt, antingen är vi med på marknaden eller så är vi inte det, är vi med så får vi tugga i oss hela paketet, eller så hoppar vi av och kör vårt eget lilla land för oss själva.
Tror inte det, det fanns lite Swexit-idéer hos något parti tidigare men de är som bortblåsta. Allt kan ju hända men jag skulle bli förvånad om någon tar den positionen i årets valkampanjande.S Snikholt skrev:
Tvärtom skulle jag säga, lägga kablar går jättefort men att bygga större elproduktion tar tid, sen spelar ju liksom lite eftersläpning mindre roll, vi kan ju inte bygga hela europas produktion här, som det då skulle behöva leda till.pacman42 skrev:
Men om vi har tillräckligt med kapacitet för överföringen så har vi samma priser i hela Europa. Har vi inte det så har vi flaskhalsar, vi kommer alltid att ha flaskhalsar! Att bygga ledningar är oftast långsammare än att bygga produktion. Så genom att vara duktiga på att bygga produktion så kommer vi att hålla nere våra elpriser.
Ah, jag tror faktiskt inte att man kommer någonstans med sån argumentation och det är därför ingen försöker, det är för mycket känslor och för lite verklighet.K karlmb skrev:Eller så tar politikerna in det faktum att stora skillnader i marknaden för el som nu tex mellan Sverige o Tyskland, av olika skäl, inte nödvändigtvis måste utjämnas snabbast möjligt när det blir konsumenter i landet som är bäst förberett i hela Europa som får betala priset det andra landet är skuld till.
Att det finns grader av frihandel precis som med allt annat.
Men då krävs det att några dumliberaler får sparken.
Nu har vi handel med andra länder och frihandel inom EU och det är mer bra än dåligt.
Nej, det går inte jättesnabbt att bygga kablar till utlandet. Baltic cable till Tyskland tog ca tio år att färdigställa, runt fem år om man bara räknar genomförandefasen. Hansa cable stoppades efter tio års arbete som inte ens ledde till byggstart...D djac skrev:
Så blir det. Med reservation för transportkostnader.pacman42 skrev:
Men i det läget, ifall produktionen ökar någonstans, så sjunker priset i hela europa då. Det är till stor gagn för elkunder.
Redigerat:
Precis, det är snabbt i sammanhanget, och om vi bygger ännu mer elproduktion och caset därmed blir starkare, så kommer det gå ännu snabbare. De kommer lägga kablar Bornholm till Själland och Tyskland, det kommer göras snabbt.pacman42 skrev:
Nä, och det kan man sedan länge inte klandra någon för, nu har vi 18 tusen + inlägg här,S Snikholt skrev:
...när du kom med så antar jag att det "bara" var knappt tiotusen inlägg ...
(Så det borde du väl kunnat läst ikapp på en kväll va ... * HAhaha* *ler*)
Dessutom kan man nog väl säga att tråden sedan väldigt länge lämnat sitt ursprungliga ämne och syfte, även om det ibland, under korta stunder, kan närma sig.
Men det till trots så håller sig ämnet i alla nästan hela tiden runt energi i allmänhet, och elproduktion/konsumtion rätt mycket, så den har ju inte spårat totalt.
Men ingen kan avkrävas att läsa ikapp!
Men gjorde man det så skulle man ju märka att det går runt i cirklar en del, samma saker återkommer då och då.
Ja det är sant.D djac skrev:
Tyvärr så exporterar Sverige el för 35 miljarder SEK (om jag minns rätt vad jag läste någonstans), och det är ju inkomster som är lite tråkigt att vaska.
Sen om ett par år, när alla aktörer har gett upp hoppet om att Sverige ska bli återkopplat till världen, så läggs väl ungefär hälften av vår elproduktion ner för att den inte är lönsam, och sen blir priserna högre än någonsin förut.
Jag har läst ett flertal artiklar om detta, låt mig googla. De två första träffarna:Mikael_L skrev:
- https://www.aftonbladet.se/minekono...rra-sverige-finsk-kabel-har-gett-hogre-priser --> "Det extremt kalla vädret och lite vind har gett effekt på elpriserna i landet, enligt Holtz"
- https://www.energi.se/artiklar/2026/januari-2026/kylan-pressar-upp-elpriserna-i-hela-landet/ --> "Medelpriserna för januari kommer landa på högre nivåer än förra året, men ändå ligga ganska normalt för en kall januari. Det som dock sticker ut är de mycket högre priserna i norr än normalt. En delförklaring kan vara den nya Aurorakabeln till Finland, men framför allt vindstilla och kallt väder, säger Patrik Södersten, elprisexpert på Fortum."