S Snikholt skrev:
Nån lyssnar väl till sist!
I slutändan brukar ekonomin styra.
(Sedan finns alltid ett gäng som agerar efter föreställningar).

S Snikholt skrev:
Don't underestimate norrlänningar...
Vi lär få se en massiv opinion mot fortsatt utbyggnad.
Samerna kommer garanterat att protestera för att renarna inte vill vara i närheten av dem.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lyssnar!
Du själv var ju bara störig och stöddig i början när du ramlade in i tråden, men det ändrades ju rätt snabbt till en mycket mer konstruktiv ton, och mer undersökande och öppet sinne. ;)
Som många andra sökte jag mig från början till tråden, för jag blev provocerad av titeln. Orkade inte läsa från början och.....
"Va?! det kan väl f-n inte stämma. Priserna då! Rabble, rabble rabble!"

Men i dom frågorna har jag tagit till mig det som skrivs och nått någon sorts insikt och förhoppningsvis blivit mer upplyst.
Så tack för det, alla som bidrar.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Lyteskomik.
[länk]

Kärnkraft är dyr, vindkraft och solkraft är billigt säger Bill.
Tack vare kärnkraft stabiliseras priserna och gör att vi slipper astronomiska topparna som 2022 säger Bull.
Som om solenergi skulle hjälpa i januari. Även vinden har ju presterat under medel i januari...
...jag fortsätter att hävda att det som krävs för att svensk industri skall vara konkurrenskraftig är att vi klarar av att hålla nere elpriserna på vintern. Sedan bryr jag mig egentligen inte alls om hur detta görs, men kärnkraft är verkligen en het kandidat.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Som om solenergi skulle hjälpa i januari. Även vinden har ju presterat under medel i januari...
...jag fortsätter att hävda att det som krävs för att svensk industri skall vara konkurrenskraftig är att vi klarar av att hålla nere elpriserna på vintern. Sedan bryr jag mig egentligen inte alls om hur detta görs, men kärnkraft är verkligen en het kandidat.
Nej men att gå full Nordkorea, gå först ur EU, klipp sen kablarna, bokstavligen isolera oss, sen kommer priserna gå ner redan dag ett eftersom överskott redan finns.

Vi får se om någon går fram med riktiga förslag som skulle sänka elpriserna, vad tror du?

D djac skrev:
Nej men att gå full Nordkorea, gå först ur EU, klipp sen kablarna, bokstavligen isolera oss, sen kommer priserna gå ner redan dag ett eftersom överskott redan finns.

Vi får se om någon går fram med riktiga förslag som skulle sänka elpriserna, vad tror du?
Kapade kablar kommer inte att hända i alla fall.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Kapade kablar kommer inte att hända i alla fall.
Då ändrar du inte heller priset, det är kablarna som bestämmer priset, extremt förenklat såklart.

D djac skrev:
Då ändrar du inte heller priset, det är kablarna som bestämmer priset, extremt förenklat såklart.
Extremt förenklat, ja. Att inte kapa kablar betyder inte nödvändigtvis att man kommer att bygga fler och öka kapaciteten.

Q
pacman42 pacman42 skrev:
betyder inte nödvändigtvis att man kommer att bygga fler och öka kapaciteten.
Aurora line has entered the chat.

• Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Extremt förenklat, ja. Att inte kapa kablar betyder inte nödvändigtvis att man kommer att bygga fler och öka kapaciteten.
Inte mycket är "nödvändigtvis" men jag är helt övertygad om att det kommer att bli så, vi kan fördröja något men skulle vi få ett ännu större överskott så kommer det garanterat ökas ganska omgående.

Det är lite binärt, antingen är vi med på marknaden eller så är vi inte det, är vi med så får vi tugga i oss hela paketet, eller så hoppar vi av och kör vårt eget lilla land för oss själva.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu behöver vi bara få projekt nord/syd klart så har vi tillräckligt med nätkapacitet i alla riktningar så att man inte kommer undan europeiska eller finska priser i något elområde, det som råkar vara högst sätter priset.
Och sen kan alla som drömt om ett och samma elområde i hela Sverige njuta av exakt den effekten som det skulle göra.
Det såg vi aldrig komma.

S
Det man instinktivt tänker
D djac skrev:
Inte mycket är "nödvändigtvis" men jag är helt övertygad om att det kommer att bli så, vi kan fördröja något men skulle vi få ett ännu större överskott så kommer det garanterat ökas ganska omgående.

Det är lite binärt, antingen är vi med på marknaden eller så är vi inte det, är vi med så får vi tugga i oss hela paketet, eller så hoppar vi av och kör vårt eget lilla land för oss själva.
Tänker direkt på Jokerns bevingade citat från Batmanfilmerna.
"If you´re good at something, never do it for free".

Jag tror opinionen kommer stärkas mot någon mer selektiv form av frihandel. Genomförbart eller inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Vi skulle till exempel kunna köra "norrlandsargumentet" mot EU.

"Vi har kallare väder än ni - det är orättvist, så därför vill vi bara köra 30% på kablarna under uppvärmningssäsong"

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:

Eller så tar politikerna in det faktum att stora skillnader i marknaden för el som nu tex mellan Sverige o Tyskland, av olika skäl, inte nödvändigtvis måste utjämnas snabbast möjligt när det blir konsumenter i landet som är bäst förberett i hela Europa som får betala priset det andra landet är skuld till.
Att det finns grader av frihandel precis som med allt annat.
Men då krävs det att några dumliberaler får sparken.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vi skulle till exempel kunna köra "norrlandsargumentet" mot EU.

"Vi har kallare väder än ni - det är orättvist, så därför vill vi bara köra 30% på kablarna under uppvärmningssäsong"
Ja, iaf tills ni fått ner era elpriser i norra Tyskland till våra nivåer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.