T TommyC skrev:
Hur ser ni på vindkraftens stora förluster under samtliga år som Sandström och Steinbeck har granskat.
Är det fel i årsredovisningarna eller kan ekonomerna inte läsa innantill.
Tittar man på vad harka skrev ovan och de exempel han lyfte fram, så verkar de herrarna ha en svårartad trängsel av tomtar på loftet. Och har helt tomt med indianer i kanoterna.

Skulle eventuellt kunna vara så att dom anlitade Dogbert Research Company
https://dilbert-viewer.herokuapp.com/2004-04-13

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att det fortfarande är en spännande sak att fundera över ifall vi får för mycket baskraft.

Som jag skrev i det här inlägget, så har vi ju en motsats till topplasttimme, dvs den timme med lägst last under året, ska vi kalla den för bottenlasttimme? Den infaller ju förstås någon gång under sommartid, på samma sätt som topplasttimmen infaller för det mesta i dec-feb.

T.ex 2024 var den 8,7 GW. Och ifall man som @Magnus E K tycker att 8 st till reaktorer ska byggas, som har en effekt tillsammans på 11,6 GW, och till detta en vattenkraft som har svårt att gå lägre än 4 GW, och sen till detta vind och, nu är det sommar, solkraft, på ett antal GW till. Och förstås befintlig kärnkraft på 7GW.

Ja det blir många GW till sist, det börjar väl bli bortåt 35 GW, och behovet den lägsta timmen är 9 GW.
Vad ska man tänka om detta? Hur ska det här fungera.

Och Magnus var ju faktiskt lite försiktig, Ebba och company har väl sagt 10 st nya reaktorer?

Är det någon som har några tankar om detta?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att det fortfarande är en spännande sak att fundera över ifall vi får för mycket baskraft.

Som jag skrev i det här inlägget, så har vi ju en motsats till topplasttimme, dvs den timme med lägst last under året, ska vi kalla den för bottenlasttimme? Den infaller ju förstås någon gång under sommartid, på samma sätt som topplasttimmen infaller för det mesta i dec-feb.

T.ex 2024 var den 8,7 GW. Och ifall man som @Magnus E K tycker att 8 st till reaktorer ska byggas, som har en effekt tillsammans på 11,6 GW, och till detta en vattenkraft som har svårt att gå lägre än 4 GW, och sen till detta vind och, nu är det sommar, solkraft, på ett antal GW till. Och förstås befintlig kärnkraft på 7GW.

Ja det blir många GW till sist, det börjar väl bli bortåt 35 GW, och behovet den lägsta timmen är 9 GW.
Vad ska man tänka om detta? Hur ska det här fungera.

Och Magnus var ju faktiskt lite försiktig, Ebba och company har väl sagt 10 st nya reaktorer?

Är det någon som har några tankar om detta?
Frankrike har ca 60 GW kärnkraft som täcker 70% av energibehovet och ca 40% av totalt installerad effekt.

Lägsta effektbehov ligger kring 30 GW i Frankrike så de har ungefär dubbelt så mycket baskraft som lägsta behovet utgör.

De klarar detta genom att dels lastfölja med kärnkraften och dels genom exporten.

Vi skulle då med samma upplägg kunna ha ca 18 GW kärnkraft.

Mikael_L
Q qvirre skrev:
De klarar detta genom att dels lastfölja med kärnkraften och dels genom exporten.
Samt förstås att ha sina revisioner på rätt tid.
Det skulle självklart vi också göra ifall vi hade de 14 st reaktorer som @Magnus E K vill se.
Varje sommar skulle det stå 3 st samtidigt för revision, men det är ju helt i sin ordning.

Vet ni förresten att den årliga revisionen på våra kärnkraftverk kostar ca 400-500 miljoner kronor, varje år.
Det får man 8 st 6 MW vindkraftverk för.
Dvs den svenska kärnkraftsflottan kostar bara i årliga revisioner samma belopp som man skulle kunna bygga runt 50 st av dagens största vindturbiner.

Det är tur att den ursprungliga byggkostnaden åtminstone är färdigbetalt och avskriven.

Hur är det med lastföljning, ökar inte det slitaget och minskar livslängden på reaktorerna?
Åtminstone ställer det till det lite med bränslebytet, ibland är bränslet inte utbränt vid revisionen, och man vaskar bränsle för tiotals miljoner, ibland tar bränslet slut innan revisionen, så reaktorn måste gå ner i låg produktion den sista tiden innan revision, allt beroende på hur rreaktorn har varit tvungen att köras under året, dvs väderberoende till stor del.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi har ju redan idag för mycket baskraft i Sverige.

• Gilla
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
tja, riksdagen röstade för tre månader sedan igenom att den kommunala vetorätten mot uranbrytning ska avskaffas
Nja. Rent tekniskt omklassificeras det till gruvdrift (från kärnkraftsanläggning).

Man går alltså från en ren speciallagstiftning just för utranbrytning till den lite mer generella specisllagstiftningen för gruvdrift (som förvisso begränsar kommunernas påverkansmöjlighet jämfört med ett normalt plan- eller miljöärende).
harka harka skrev:
förefaller lite olyckligt att ett kommunalt veto mot vindkraft stannar där (i kommunhuset) – utan möjlighet till överprövning i högre instans (länsstyrelse/regering)
Håller med, jag tycker också att kommuner har för stor makt i Sverige. Men ska vi minska ner den bör istället individer få större möjligheter att skydda sig civilrättsligt.

Redigerat:
Q qvirre skrev:
Och för att enkelt se hur vi lyckats tränga ut det fossila under samma period.
Bilden, då sådana inte går att citera:
Graf som visar ökad elproduktion från vind och sol samt minskad användning av kol och gas i EU efter den europeiska gröna dealen 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser två potentiella svar: antingen har inte EU:s gröna deal gjort något alls (det påstås ju gärna att vi inte har några vindkraftssubventioner exempelvis) eller så har man drivit en politik där man så ensidigt satsat på sol och vind att man även drivit ut gröna alternativ som vatten- och kärnkraft motsvarande hälften av den nya produktionen.

Ingetdera kan avspegla väl på systemet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]

Jag ser två potentiella svar: antingen har inte EU:s gröna deal gjort något alls (det påstås ju gärna att vi inte har några vindkraftssubventioner exempelvis) eller så har man drivit en politik där man så ensidigt satsat på sol och vind att man även drivit ut gröna alternativ som vatten- och kärnkraft motsvarande hälften av den nya produktionen.

Hur skulle införande av tullar på solpaneler och därmed försämra lönsamheten med solpaneler kunna betraktas som en satsning på sol och vind. Nej, det går inte.

Förklaringen är att man reglerar kors och tvärs och har en massa ideer om vad som skall regleras så att nettoresultatet blir bara att man bromsar allt.

Det är så tydligt att jag kan bli förvånad över att alla inte ser det klart och tydligt.

Följande är från en intervju med Benjamin Dousa i DI:
Benjamin Dousa återberättar ett ”surrealistiskt” möte med fransmannen Stéphane Séjourné, en av EU-kommissionens vice ordförande och ansvarig för industriell strategi.

”Hans förslag för att få i gång europeisk ekonomi var att på olika sätt reglera europeiskt innehåll i olika produkter. Jag försökte förklara att företag som Scania och Volvo måste fatta fria kommersiella beslut, annars blir lastbilarna sämre. Men han, som är en av våra tyngsta kommissionärer, såg förvånad ut.”

”Det gör mig extremt oroad. Nu har han varit ute i Financial Times och pratat om samma sak”, säger Benjamin Dousa.
Tokdårarna i EU-ledningen tänker att dom skall kunna reglera fram någon tillväxt. När det enda dom gör är att reglera fram stagnation. Och dessa röstar då folket fram.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Frankrike har ca 60 GW kärnkraft som täcker 70% av energibehovet och ca 40% av totalt installerad effekt.

Lägsta effektbehov ligger kring 30 GW i Frankrike så de har ungefär dubbelt så mycket baskraft som lägsta behovet utgör.

Vi skulle då med samma upplägg kunna ha ca 18 GW kärnkraft.
På sommaren är det kanske inte så tung export.

Ja, dom får väl gå ned till 1/3 av effekten. Eller ha 1/3 avstängda under sommaren. Det går att hantera. Men det har konsekvenser i att man betalar kapitalkostnaden fast ingen elproduktion sker. Det innebär att man måste lägga den kapitalkostnaden på den elproduktion som faktiskt leveraras. Och detta driver upp det elpris som kk behvöer ta ut för att gå runt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Värt att tänka på och bygga beredskap för:
[länk]
"America first" är ett rellt problem.
Kanadas bästa hållhake på USA var att USA har ett gäng raffinaderier som främst raffinerar crude-olja åt kanadensiska kunder. Men genom att invadera Venezuela och ta kontroll över deras olja kan man fylla de raffinaderierna själva.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju ett sunt akademisk och vetenskapligt synsätt att vara oerhört försiktig med orden "fakta" "sant" "säkert" osv.
En riktig vetenskapsman brukar hålla dörren lite på glänt så länge som det finns någon liten möjlighet att det hela kan vara annat, man brukar tala om etablerat synsätt och paradigmskiften, och äkta vetenskap ska vara öppen för att något faktiskt kan komma att ställa allt på ända.
Men fram till dess så värderar man det som man har, och ofta med sannolikhet, dvs om t.ex. 90% av försöken visar ett resultat i en riktning, men 1% i en annan riktning, så väljer man det sannolikaste, men kan för all del fortsätta att undersöka det som är mindre, för att öka förståelse.

Så översätter jag detta till denna tråden, så kan jag nog säga att det jag skrev stämmer, det finns oerhört lite i denna tråd som visar på att Sveriges elproduktion är sämre.
Jag tror faktiskt att det inte finns något enda, men du kanske kan hitta något jag missat/glömt.
Tråden är i mitt tycke ganska endimensionell.
Och det är väl helt OK.

Vi här inne representerar kundkollektivet och i sanningens namn är det väl i slutändan skitsamma för oss kunder var elen kommer ifrån förutsatt att den är fossilfri och tillgänglig 24/7/365, och inte kostar skjortan.

Och vad gäller priser, så är vi så integrerade med vår omvärld att "våra" åtgärder här får litet genomslag på priserna. Det är i stort sett bara nätkapacitet vi kan laborera med - men det är handelshindrande. Gott så - politikerna ljög vad gäller priser och tråden har bevisat det.

I mitt tycke har vi en väldigt bra mix precis just nu. Med kärnkraft, vindkraft, solkraft och vattenkraft.
Men det hade varit ännu bättre med Ringhals-reaktorerna kvar.
Jag anser dock, att sannolikheten för effektbrist har ökat i södra Sverige - men det behöver såklart utredas närmre.
Nivån kan vara fullt acceptabel - men så som diskussionen förs här liknar jag det vid att vara ute och gå på en vår-is, utan kunskaper och enbart titta på att isen bakom där man gått inte brakade.

När vi börjar prata framtid. Ökat elbehov, befintlig kärnkraft, ny kärnkraft, mer vindkraft, lagring och så vidare...
Väldigt många härinne förespråkar den "billiga" förnybara kraften för att möta möjligt ökat energibehov.
Nu! Snabbt! Direkt! Det är det enda som är skalbart på kort tid! Bla bla bla

Mitt synsätt är snarare att, givet att vår mix är hyfsat optimal nu så kommer baskraft (kärnkraft) att behövas i framtiden. Det innebär inte enbart att befintliga reaktorer måste ersättas, utan även att baskraften måste öka för bibehållen ratio.
Det tar lång tid att bygga kärnkraft, men det går fort att stänga av dom.

Därför måste långsiktiga mål och förutsättningar för kärnkraft sättas politiskt, och sannolikt med subventioner - innan mer förnybart byggs i stor skala.
(alltså mål - inte att det ska stå färdiga reaktorer innan man bygger mer förnybart)

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen finns det inte ett uns av "robust" i trådens titel och trådens tänkta ämne.
Men jag vet att en del har vikt ut i alla möjliga andra riktningar än "produktion" som trådens provokativa titel hade.

Jag skriver ju t.o.m i mitt första inlägg:

Och du Snikholt, har ju skrivit en hel del in denna "robusthet" i denna tråden, trots att det inte var vad som skulle avhandlas.
Men har jag någonsin anmält någon annan åsikt än din, vad gäller robusthet?
Är det någon alls som har haft någon direkt avvikande uppfattning om robustheten?
Kan du visa på något.

Jag tror att det är ditt eget hjärnspöke, du har hittat detta för att kritisera något som ingen ens säger eller står för, ja faktiskt en halmgubbe.

Jag har väl i princip undvikit att ens gå in i dessa diskussioner något speciellt, då jag känner att jag är alltför okunnig om de parametrar som man har att diskutera när man ramlar ner i det kaninhålet.

edit:
När trådens startades så var det i skenet av politikernas blåljugande, oss väljare rakt i ansiktet, och det var elpriset som var bränslet för hela debatten, och nedstängda reaktorer som pekades ut som orsaken till priset plötsligt blivit 10 ggr högre än året innan.
Det var inget om "robusthet" i den allmänna debatten eller det ihopljugna korthuset, och "robustheten" påverkar inte elpriset, eller tvärtom.
Jag vill nog inte kalla det Halmgubbe - men jag förstår din poäng. Jag angriper det som inte sägs snarare än det som sägs. Kanske är en halmgubbe iofs... :)

Du brukar ha en balanserad ton - ifrågasättande och rationell. Men ibland tycker jag det flummar iväg - oftast efter något av Harkas alla (imponerande) inlägg, med statistik.

Sen vad som är rätt och fel i slutändan - vem vet.
Jag är konservativ vad gäller elkraft - inget snack om den saken.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Q
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]

Har inte så mycket insikt i EUs green deal faktiskt. Tog bara grafen som illustration av att sol+vind ökar och fossilt minskar.

Solkraften ökar så extremt snabbt i många länder att jag tror den drivs främst av sin egen kraft, den har blivit så billig att det går av sig självt. För mig var det nästan ofattbart att ett land kan gå från 3% till 25% på den tiden. Skulle jag aldrig gissat för 5 år sedan. Att det sedan är Ungern som gör det var heller inte så passande i min världsbild. Eller Litauen till 19%.

Vattenkraften har nog inte ändrats direkt (vet inte varför den slås ihop med kärnkraft här, inte så logiskt). Den är väl i stort färdigutbyggd i de flesta länder. Kan fortsätta öka med optimeringar men vi har nog i stort vad vi har om inte miljön ska offras.

Kärnkraften faller både på kostnad, ledtid och politisk motstånd. Jag tror det behövs radikalt nytänk/teknikutveckling för att det ska ändras. Och såklart ändrad politik men befolkningen i EU verkar inte så sugna så det speglar nog politiken. Men även där det är politiskt ok så går det trögt pga kostnad och ledtid.

Solen har växt enormt på bara 5 år och kärnkraften tar ju de tredubbla att ens gå från planering till utförande även om politiken vänder. Vi kan inte ha höga priser så länge, EU behöver minska importen av fossilt nu direkt.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.