804 534 läst ·
22 077 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jaha, ja det var inget svar på det jag skrev men du ville dela?S Snikholt skrev:Mig veterligen finns det inget nätbolag, eller expert som påstår att alla ska kunna maxa sin 16-63A säkring samtidigt - vilket prisoptimering leder till med batterier och elbilar där algoritmer styr mot lägst pris.
Inte heller att alla ska kunna ha solpaneler motsvarande sin huvudsäkring, och att nätet ska kunna leverera överskottet full ut överallt samtidigt.
Beteendet att maxa sin säkring utifrån elpris kommer att leda till stora problem, inte överallt men på många ställen.
Med detta sagt - de exempel jag sett avseende effektavgifter är urdåliga, därför anser jag att de inte borde införas alls.
Jag utgår från att elbolagen idag har tillgång till sin egen data och när de säger -inga problem, så tar de avstamp där. Likaså kan jag som abonnent bekräfta att nätet håller bra tack.
Lite nyktert kan jag meddela att kvartspriserna redan har införts, ditt resonemang verkar utgå från att de blir tillgängligt först med effektavgiften, så är det inte. Framtiden, minus effektavgifter, är redan här!
Jag är ju inte förvånad att du har de åsikter du har om man säger så.D djac skrev:Jaha, ja det var inget svar på det jag skrev men du ville dela?
Jag utgår från att elbolagen idag har tillgång till sin egen data och när de säger -inga problem, så tar de avstamp där. Likaså kan jag som abonnent bekräfta att nätet håller bra tack.
Lite nyktert kan jag meddela att kvartspriserna redan har införts, ditt resonemang verkar utgå från att de blir tillgängligt först med effektavgiften, så är det inte. Framtiden, minus effektavgifter, är redan här!
Och nej - endast ca: 18% av Sveriges fordonsflotta är laddbar av något slag, så det är fortfarande hanterbart.
Antal hembatterier är förvinnande få so far på det stora hela.
Även om du tillhör ett läger som verkar vilja köra både elnät och elproduktion enligt devisen "går det, så går det" så behöver de som ansvarar för helheten blicka framåt.
(vi kan i alla fall hoppas att de gör det och inte tänker som du)
Men jag undrar som sagt hur de är funtade - när det inför avgifterna på det sätt de gör.
Vem är ansvarig för helheten, det är väl kungen?S Snikholt skrev:Jag är ju inte förvånad att du har de åsikter du har om man säger så.
Och nej - endast ca: 18% av Sveriges fordonsflotta är laddbar av något slag, så det är fortfarande hanterbart.
Antal hembatterier är förvinnande få so far på det stora hela.
Även om du tillhör ett läger som verkar vilja köra både elnät och elproduktion enligt devisen "går det, så går det" så behöver de som ansvarar för helheten blicka framåt.
(vi kan i alla fall hoppas att de gör det och inte tänker som du)
Men jag undrar som sagt hur de är funtade - när det inför avgifterna på det sätt de gör.
Elproducenterna är positiva, nätbolagen positiva, men vem är denna helheten?
Kedjan är kungen - talmannen - jimmy åkesson - statsministern, vem blir det?
Fattar inte riktigt vad du menar, men vad gäller elnät så har nätägaren ansvar gentemot kunder enligt ellagen.D djac skrev:
EI utövar tillsynen.
SVK har ansvar för den övergripande stabiliteten.
Jokern i det hela här är EU, som forcerat fram detta här.
EI har slapphänt låtit nätbolagen utforma tariffer - vilket gjorts av affärsstrateger snarare än ingenjörer.
Eftersom ännu så länge är sakerna hanterbara. (de behövs alltså inte precis just nu)
Men på sikt om din våta dröm blir sann, så har Sveriges elnät problem.
Du borde välkomna effektavgifter - för de är en möjliggörare av mer intermittent produktion.
Har några frågor:
jag undrar om Sverige har valt att guldplättera effektavgifterna? Vad står det i Eus direktiv- jag vet inte?
Hur kommer det sig att eldistributörerna väljer att straffa användningen mitt på dagen då priset är lågt (kan vara)?
Hur ofta är det verkligen trångt i elnätet och där effekten borde begränsas?
jag undrar om Sverige har valt att guldplättera effektavgifterna? Vad står det i Eus direktiv- jag vet inte?
Hur kommer det sig att eldistributörerna väljer att straffa användningen mitt på dagen då priset är lågt (kan vara)?
Hur ofta är det verkligen trångt i elnätet och där effekten borde begränsas?
Om ni orkar kolla 12 minuter YT så tycker jag att den här killen summerar en rätt bra samling med vettiga åsikter (ingen jag vetat om förut, utan hittade nu genom en googling).
Ungefär 7:20 in så tas dessa effektavgifter upp.
Ungefär 7:20 in så tas dessa effektavgifter upp.
Jag tror att det här är proaktivt, inte reaktivt, dvs det införs innan vi får problem, inte efter att vi har fått problem.trähandtag skrev:
Jag var väldigt mycket emot effektavgifterna när jag hörde om dem först, men när jag hade funderat runt det hela några varv så hade jag ändrat mig, jag tror att de behövs (inte riktigt än, men snart) eller något annat som gör samma effekt, dvs jämnar ut effektuttaget lite.
Det blir en svår mening när ordet effekt används med två helt olika betydelser ...
Jag skulle säga att den gamla låg/hög-taxan hade varit mer än nog.K karlmb skrev:
Men allra bäst vore såklart om man lät elnätsbolagen styra lasterna, ett enkelt belöningssystem, dom redan finns, och vi hade kommit längre än effekttaxan någonsin kommer att komma.
Inte riktigt va. Han säger att :vi måste kanske inte slå omgång alla maskiena på morgon och kvällen.Mikael_L skrev:
Att så sker syns tydligt i dagens elpris;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är ju redan ett prisincitament för alla som har timpris (och ännu mer vi som dessutom har tidstariff), att inte slå igång något vi kan undvika under dessa peakar.
Jag väntar till 22 med allt jag kan och vi ser ju att efterfrågan och därmed lasten på nätet är betydligt lägre då.
Tvinga alla att köra timpris o tidstariff så ska du få se på utjämning.
Problem solved.
Så vår konsumtion sätter priserna i Sverige. Men inte avsaknad av produktion. Intressant. Omvärlden är ointressant för priser bara vi dämpar efterfrågan i sverige lite 😃K karlmb skrev:Inte riktigt va. Han säger att :vi måste kanske inte slå omgång alla maskiena på morgon och kvällen.
Att så sker syns tydligt i dagens elpris;[bild]
Men det är ju redan ett prisincitament för alla som har timpris (och ännu mer vi som dessutom har tidstariff), att inte slå igång något vi kan undvika under dessa peakar.
Jag väntar till 22 med allt jag kan och vi ser ju att efterfrågan och därmed lasten på nätet är betydligt lägre då.
Tvinga alla att köra timpris o tidstariff så ska du få se på utjämning.
Problem solved.
Vill man minska effekterna av många feta elbilsladdningar så är säkriingstarriffer betydligt effektivare. Med effektavgiften så släpps ju maxeffekten fram utan större begränsningar. De med moderna elbilar kommer ju att slentrianmässigt dra på 22 kW vid lägre effekttariff eller vid lågt elpris.D djac skrev:Ja det är ju självklart och här har tex redan EON en lösning uppe och kör, -koppla din laddbox till oss så får du fördelar.
Det jag menar är att det finns mer än en väg, den sämsta som effektavgifter, att nå målet, om nu detta skulle vara målet. Ingen har riktigt kunnat luska ut vad målet med övningen är eftersom ursprunget till dessa avgifter är okar.
Den stora frågan blir ändå hur man tror att samhället kommer se ut framöver och här gissar jag att både produktion och förbrukning kommer fortsätta variera, det gör att den förbrukning som enkelt kan flyttas, styras, såklart ska så göras. Likaså hoppas vi att elektrifieringen fortsätter, hemma hos folk blir det väl bil/batteri/solceller i första hand och då ska det såklart också kunna användas.
Gissar man något åt det hållet så är det bara att fortsätta på inslagen väg och låta elnäten utvecklas, enligt de stora nätbolagen är detta inget problem idag och de ser inte heller att det blir ett problem.
Tankarna om effektavgifter uppstod i en helt annan miljö oh det är möjligt att de är relevanta där, här verkar det råda enighet bland de seriösa att de inte behövs.
Sedan har de laddat klart redan innan halva natten är över.
Totalt kontraproduktivt.
Sant. Delvis.K karlmb skrev:Vill man minska effekterna av många feta elbilsladdningar så är säkriingstarriffer betydligt effektivare. Med effektavgiften så släpps ju maxeffekten fram utan större begränsningar. De med moderna elbilar kommer ju att slentrianmässigt dra på 22 kW vid lägre effekttariff eller vid lågt elpris.
Totalt kontraproduktivt.
Nu hänger jag inte riktigt med? Priset är förstås i hög grad beroende på tillgång o efterfrågan här, och i vårt fall, kontinenten när det är så här kallt.S Snikholt skrev:
Jag har en del åsikter om detta men som sagt så vore en mer proaktiv lösning att nätbolaget styr laddningen, den lösningen finns redan och är långt bättre än det som kommer.K karlmb skrev:Vill man minska effekterna av många feta elbilsladdningar så är säkriingstarriffer betydligt effektivare. Med effektavgiften så släpps ju maxeffekten fram utan större begränsningar. De med moderna elbilar kommer ju att slentrianmässigt dra på 22 kW vid lägre effekttariff eller vid lågt elpris.
Totalt kontraproduktivt.