S
A ajn82 skrev:
Nu vill i alla fall S också bygga kärnkraft, eller hur ska man tolka deras kritik annars? 🤣[bild]
Usch... med henne vid rodret så kommer energipolitiken att gå tillbaka till rödgrön röra.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Hur ska en köpare göra som vill köpa en mer exakt mängd? (Vilket är ganska precis alla).

Hur många som levererar okänt skall dom köpa av?
Och hur skall dom hantera att för mycket levereras?

Du har inte besvarat något alls ur systemperspektiv.
De får väl ha vindkraftverken inkopplade direkt i anläggningen, och utanför marknaden. 😀

S
De som förespråkar vind, sol och lagring för hela slanten kan ju göra lite räkneövningar och kolla vad det skulle kosta att gå off-grid.

Och då också fundera på hur det skulle påverka vardagen... kostnaderna drar iväg ganska ordentligt om man vill uppnå dräglig standard i smällkalla vintern.

Om man då tar med sig dessa tankar ett steg till, till våra distribuerade nät, så kan man dra slutsatsen att liknande problematik finns där. Plus att en hel del nya bekymmer uppstår, så som kortslutningseffekt, spänningshållning etc.

Vad jag vill ha sagt med detta? Ja intermittent kraft är bra så länge det kan absorberas av "det riktiga" nätet.
Förutsättningarna skiljer sig såklart beroende på vilken breddgrad man befinner sig i.

Vi har visserligen vattenkraft som till del möjliggör massiv utbyggnad av vind/sol... men det är inte utan bekymmer.
Med tanke på den intermittenta kraften (vind snällt räknat 30%, fast random) och sol (10% snällt räknat, också random) krävs massiv överkapacitet, och ytterligheterna kan vara 0-100%. (ja, i teorin)

Det finns säkerligen ett sweet spot vad gäller andel intermittent, och har vi inte passerat den för Sverige så är vi nog ganska nära att göra det.

Kärnkraft lär behövas i framtiden - om inte annat så kommer vi att behöva ersätta dom gamla.
Bygg nu!

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur ska en köpare göra som vill köpa en mer exakt mängd? (Vilket är ganska precis alla).

Hur många som levererar okänt skall dom köpa av?
Och hur skall dom hantera att för mycket levereras?

Du har inte besvarat något alls ur systemperspektiv.
I praktiken har man en elhandlare som köper antingen från vindparken, eller på elmarknaden.

S Snikholt skrev:
De får väl ha vindkraftverken inkopplade direkt i anläggningen, och utanför marknaden. 😀
Och din tanke är då att de vindkraftverken skall leverera precis omvänt mot andra.

Ja du kan inte heller leverera en systemlösning.

K karlmb skrev:
I praktiken har man en elhandlare som köper antingen från vindparken, eller på elmarknaden.
Hur ska den då kunna hantera okända levereanser?

Du svarar inte på frågan.

S
D daVinci skrev:
Och din tanke är då att de vindkraftverken skall leverera precis omvänt mot andra.

Ja du kan inte heller leverera en systemlösning.
Va? Själva upplägget var väl att de bara skulle producera när det blåste.
(Dvs. de kan köra ett inomgårdsnät Off-grid och se hur bra det går, för det är ju i princip det som de pratar om att göra fast att de på något vis då ska kunna köpa dedikerad el från vindsnurror lite varstans)

Och min kommentar var ironisk om det gick dig förbi.

• Gilla
returen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur ska den då kunna hantera okända levereanser?

Du svarar inte på frågan.
Vad menar du? Om jag har ett elavtal för min förbrukning så finns det en elhandlare som ser till att köpa in tillräckligt med el för mig och de andra kunderna han har.
Han vet inte vad vi ska förbruka i framtiden utan måste hela tiden kunna leverera det vi drar.
Att han med en kund har ett avtal om att köpa från en vindpark så länge den levererar och sedan köpa el utifrån kundens förbrukning på annat håll är inte raketteknologi.

S Snikholt skrev:
De som förespråkar vind, sol och lagring för hela slanten kan ju göra lite räkneövningar och kolla vad det skulle kosta att gå off-grid.
Det är väl just vad en del gjort. Och en del har ju gått off grid och vet ganska väl vad varje kWh kostar för dom.

S Snikholt skrev:
Och då också fundera på hur det skulle påverka vardagen... kostnaderna drar iväg ganska ordentligt om man vill uppnå dräglig standard i smällkalla vintern.
Det lär vara dyrare än att vara on-grid. Utom då på ställen där en elanlutning skulle vara orimligt dyr.
Sedan hör ju jag till de som tänker att en villaägare som är offgrid klarar sig utan synkronkompensator.
Tvivlar på att folk räknar med en kostnad för en sådan.

Jag rekommenderar ingen att gå off-grid.
Genom att vara on-grid kommer man kunna dra nytta av alla andras investeringar i lagring.

En kul sak för hemanvändare med visst teknikkunnande är att köpa batteripack som suttit i bilar Och ha som hemmabatteri. En jeppe jag såg på YT hade batterier från elbilar på 120 kWh. Han hade för mycket.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
De som förespråkar vind, sol och lagring för hela slanten
Vet du någon?
Jag har aldrig träffat någon av dessa ...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag begriper det, men elpriset verkar haft måttlig påverkan på vindkraftsinvesteringarna, så jag antar att de tjänar sina pengar delvis på något annat.
Nog följer vindkraftsinvesteringar marknadsmekanismer, där ser jag ingen anledning att tro annat.

Det verkar som att etableringen av vindkraft drevs rätt ordentligt från ungefär 2008 och 10 år framåt, utav bidraget i form av elcertifikat.
Graf över genomsnittspris för elcertifikat 2003-2025, med en topp på 333,86 kr aug 2008 och kraftig nedgång efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/styrmedel/elcertifikat_1208681.html
(grafen visar kr/MWH, dvs de 333 kr/MWh = 33 öre/kWh), efter maj 2019 har det aldrig gett mer än 9 öre/kWh, och sedan 2021 aldrig mer än 2 öre, ofta nere på 1/2 öre /kWh. Så systemet, förutom att det är avskaffat för verk byggda efter 2021, kommit ner i sådana låga nivåer att man frankt kan påstå att det inte längre finns någon subvention.

Sen blev det en avmattning, men sen verkar det som att de skyhöga elpriserna
2021-2023 gav ett förnyat intresse (men en anomali 2022, som motsäger detta).
Graf över årsmedelspotpris på el i öre/kWh i svenska elområden SE1-SE4, 2014-2025, visar topp 2022.
Skapa konto

Och sen när elpriserna var nere på mer normala nivåer igen och elcertifikaten inte gav något mer så har helt klart investeringsviljan i princip försvunnit.
Och den kommer antagligen inte tillbaka innan elpriserna ökar en del igen.

Under 2024 och 2025 har det nästan inte uppförts någon ny vindkraft alls, antagligen är elpriset för lågt.

Graf över nya turbinbeställningar i MW från 2013 till Q3 2025, visar toppar 2019 och 2021 med nedgång därefter.
Skapa konto

Graf över antal vindkraftverk, installerad effekt i MW och elproduktion i GWh i Sverige från 1992 till 2022. Alla tre kategorier ökar markant.
Skapa konto

Jag tycker också att det går att se att bidragen i form av elcertifikat bidrog mer till utbyggnad än det höga priserna 2021-2023, men det senare kunde antagligen analytikerna (bättre än oss här, och väldigt mycket bättre än politiker 2022) förutspå inte skulle bestå alltför länge.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad menar du? Om jag har ett elavtal för min förbrukning så finns det en elhandlare som ser till att köpa in tillräckligt med el för mig och de andra kunderna han har.
Han vet inte vad vi ska förbruka i framtiden utan måste hela tiden kunna leverera det vi drar.
Att han med en kund har ett avtal om att köpa från en vindpark så länge den levererar och sedan köpa el utifrån kundens förbrukning på annat håll är inte raketteknologi.
Hur ska elhandlare kunna köpa den estimerade mängden el om denne skall köpa från några som levererar en okänd mängd?

Frågan är fortfarande obesvarad.
Elhandlaren måste med nödvändighet kunna estimera förväntad förbrukning. Och lägga köporder på dessa. I förväg.

Hur skall elhandlaren kunna leverera en känd mängd, om denne har leverantörer som levererar en okänd mängd?

Redigerat:
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Plocka fram de gamla ritningarna på O3/F3 och bygg åtta likadana nya: två i Oskarshamn, två i Barsebäck, två i Ringhals, en i Karlshamn och en i Stenungsund.
Jag släpper dig inte så lätt, bara för att du inte vågar skriva mer, så hindrar det inte att vi kollar upp detta spår lite.

Då ska vi se, Magnus vill se ytterligare 8x1450 MW effekt installerat i SE.
Det blir 11600 MW.

Då går jag vidare med detta lite.
Vi har just nu ca 7 GW installerad kärnkraftseffekt, och vattenkraften kan p.g.a vattendomar och magasinvolymer osv inte ge mindre än ca 4 GW * och sen till detta lägger vi på nästan 12 GW till.

Så den lägsta effekt som Sveriges elproduktion kan ha är alltså ca 23 GW (och detta kräver då alltså att alla som har vindkraftverk och solpaneler skrotar dessa)

Vad är Sveriges bottenlasttimme då?
Ja 2024 så var det nästan 9 GW ..., 8731 MW.

Graf som visar prognostiserad och faktisk elförbrukning i MW under året 2024, med veckovis data och färgade linjer för max och min nivåer.
Skapa konto

Så lite undrar jag vad Magnus tänker göra med de 14 GW som vi har för mycket ....
(Och plus det vad vind, sol och värmekraft ger, som jag inte ens tagit med än, men det är för det mesta minst 4GW till)

Under topplasttimmen 2024, så behövde vi dock nästan 26 GW, så då finns det nog plats för lite vindkraft också, men dammarna kommer ju dock vara överfulla och måste spilla vatten.

* Jag har inte hittat någon säker siffra på vad som är den absolut lägsta möjliga effekten från vattenkraften, det dyker upp en siffra på drygt 2 GW, som verkar vara rent teoretisk pga min-flöden i vattendomar, för ofta kan inte alla dammar i en älv köra på minflöde samtidigt, det beror ju på deras nivåer i magasin osv.
Jag har kollat runt på en massa tillfällen då vi haft rejält med negativt elpris och bra produktion av alla möjliga slag, men aldrig hittat att vattenkraften totalt i Sverige producerat under 4GW, vid rejält negativt elpris borde de ju ha ett bra incitament att gå ner till absolut min.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag släpper dig inte så lätt, bara för att du inte vågar skriva mer, så hindrar det inte att vi kollar upp detta spår lite.

Då ska vi se, Magnus vill se ytterligare 8x1450 MW effekt installerat i SE.
Det blir 11600 MW.

Då går jag vidare med detta lite.
Vi har just nu ca 7 GW installerad kärnkraftseffekt, och vattenkraften kan p.g.a vattendomar och magasinvolymer osv inte ge mindre än ca 4 GW * och sen till detta lägger vi på nästan 12 GW till.

Så den lägsta effekt som Sveriges elproduktion kan ha är alltså ca 23 GW (och detta kräver då alltså att alla som har vindkraftverk och solpaneler skrotar dessa)

Vad är Sveriges bottenlasttimme då?
Ja 2024 så var det nästan 9 GW ..., 8731 MW.

[bild]

Så lite undrar jag vad Magnus tänker göra med de 14 GW som vi har för mycket ....
(Och plus det vad vind, sol och värmekraft ger, som jag inte ens tagit med än, men det är för det mesta minst 4GW till)

Under topplasttimmen 2024, så behövde vi dock nästan 26 GW, så då finns det nog plats för lite vindkraft också, men dammarna kommer ju dock vara överfulla och måste spilla vatten.

* Jag har inte hittat någon säker siffra på vad som är den absolut lägsta möjliga effekten från vattenkraften, det dyker upp en siffra på drygt 2 GW, som verkar vara rent teoretisk pga min-flöden i vattendomar, för ofta kan inte alla dammar i en älv köra på minflöde samtidigt, det beror ju på deras nivåer i magasin osv.
Jag har kollat runt på en massa tillfällen då vi haft rejält med negativt elpris och bra produktion av alla möjliga slag, men aldrig hittat att vattenkraften totalt i Sverige producerat under 4GW, vid rejält negativt elpris borde de ju ha ett bra incitament att gå ner till absolut min.
Jag räknar ju inte med att de kommer byggas över en natt, så när väl alla är på plats och inkörda kommer många av vindkraftverken vara skrotade och elförbrukningen kommer ha ökat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nog följer vindkraftsinvesteringar marknadsmekanismer, där ser jag ingen anledning att tro annat.
Jag ser ganska goda skäl att tro något annat. Investerar man på 15–25 års horisont kan man inte gärna bara utgå från dagens elpriser (oavsett vilken dag det är) eller kortsiktiga subventioner.

Jag tänkte att jag skulle jämföra med förmånsbilar och det ryckiga system vi haft där, men det var nog nästan fem år efter 2008 som man började ta bort förmåner där, så det vore ju mycket begärt att de skulle känna till det 2008, men att tro att saker inte skulle kunna ändras till det sämre förmånsmässigt måste ändå ses som naivt och som att man faktiskt inte gjort så mycket marknadsmässiga bedömningar. Snarast kan det väl jämföras med att ha tittat ut genom fönstret för att förutspå det kommande årets väder.

Jag tror helt enkelt att analysen gjorts utifrån fromma förhoppningar. Man har velat att det ska gå, känt vartåt vinden blåser och skyndat sig för att vara med på det senaste.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.