804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Alla detta slapp Svensson tänka på förr i tiden. "Två hål i väggen" som Vattenfall körde.Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det gör att de med hög efterfrågeelasticetet tjänar på det och de med låg förlorar. Rimligen är det bättre om det är tvärtom.
Tänk en fabrik exempelvis. Om den kan utnyttja ett lägre elpris på natten åker den på andra kostnader, som obekväm arbetstid för personalen. Därför är det bättre om den kan välja att ha sin huvudsakliga konsumtion på dagen. Det vägs inte upp av att jag kan ladda elbilen eller köra diskmaskinen billigt på natten.
Större volatilitet över längre tid är ännu sämre.
Det är mycket man måste tänka på idag som man inte behövde tänka på förr i tiden. Vilken skola ska man sätta sina barn i? Vilket apotek har lägst priser? Vilken fond ska jag välja för min premiepension? Förr i tiden räckte det att välja mellan Aftonbladet och Expressen.H hovapettson skrev:
Många menar att det är positivt med ökad valfrihet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Nej, det är det inte.B bjorn.abelsson skrev:
Det är en annan sak. Det är förstås bättre att volatila priser jämnas ut än att de inte gör det, men det är bättre att inte ha volatila priser.B bjorn.abelsson skrev:
Det är en förlust, inte en vinst.B bjorn.abelsson skrev:
Jo, valfrihet är få emot. Men det är väl inte riktigt det som tråden rör? När industrin inte har kräm (Pågens bageri är det välkända exemplet) så har vi en verklig huvudvärk. Som ingen Alvedon från något valt apotek kan klara.B bjorn.abelsson skrev:Det är mycket man måste tänka på idag som man inte behövde tänka på förr i tiden. Vilken skola ska man sätta sina barn i? Vilket apotek har lägst priser? Vilken fond ska jag välja för min premiepension? Förr i tiden räckte det att välja mellan Aftonbladet och Expressen.
Många menar att det är positivt med ökad valfrihet.
Vindkraften producerade 34,7 TWh 2025, och våra 6 st kärnkraftverk producerade 40,3 TWh.H hovapettson skrev:Satsningen på vind i Sverige på makroskala ligger runt 300 miljarder. Helt övertygad om att man kan få både lägre och högre tal. Men vad hade vi kunnat få i baskraft för dessa pengar? Vad är alternativkostanden? Livslängden är klart begränsad på dessa verk så den faktorn måste ingå i kalkylen. Drift? Vid stiltje?
Och för 300 miljarder får man väl 2 st kärnkraftverk av samma typ som Finland byggde, som skulle få en årsproduktion på ca 25 TWh, dvs 12,5 TWh styck.
Kärnkraften har sen högre driftkostnader i form av bränslekostnader, mer personal, och ganska dyra revisioner.
För 300 miljarder skulle man få ca 4000 vindkraftverk på ungefär 6,5 MW.
Kärnkraften skulle behöva bli lite billigare att bygga, men framförallt så är ett stort problem en byggtid på 10+ år, vilket får de flesta investerare att hoppa av, vem vet hur det ser ut då, där i framtiden, med energipriser osv.
Tack Mikael, det var klara siffror. Fint bidrag i diskussionen. Men vindel har man vid vind, så vad är värdet då? Principen med vindtillskott i mixen är att kunna spara vatten i magasinen, och det funkar säkert till en del. Uranbränslet går pss inte att spara (pga tekniska orsaker). Så den fortfarande hängande frågan är: Vad körs utan den kraftfulla vindenergin på imponerande 35 TWh/år? Kan ändå inte släppa att både Öresund(?), Stenungsund och Karlshamn var nära stängning för några år sedan, men nu körs hårt tidvis.Mikael_L skrev:
Vindkraften producerade 34,7 TWh 2025, och våra 6 st kärnkraftverk producerade 40,3 TWh.
Och för 300 miljarder får man väl 2 st kärnkraftverk av samma typ som Finland byggde, som skulle få en årsproduktion på ca 25 TWh, dvs 12,5 TWh styck.
Kärnkraften har sen högre driftkostnader i form av bränslekostnader, mer personal, och ganska dyra revisioner.
För 300 miljarder skulle man få ca 4000 vindkraftverk på ungefär 6,5 MW.
Kärnkraften skulle behöva bli lite billigare att bygga, men framförallt så är ett stort problem en byggtid på 10+ år, vilket får de flesta investerare att hoppa av, vem vet hur det ser ut då, där i framtiden, med energipriser osv.
Värre ändå anser jag vara den förödda överkapaciteten. När man nu stoppar en reaktor blir det snabbt darrigt i näten. Kort sagt behövs typ 15 verk trots att genomsnittsbehovet skulle täckas av 10-12. Bara som tankexperiment. Det är samma grundidé som att du skaffar en överdimensionerad BVP till huset. Och garderar med vedkamin. Och kanske t o m ett fotogenkök. Är du med mig något?
(Och att kylvattnet från Forsmark inte fick värma Uppsala och Stockholm är inget mindre än... dumt.)
Vi ska nog inte ge oss in på alla tänkbara spekulationer, men japanerna bygger reaktorer för 30 Gkr (miljarder). Effekten på dem är mig okänd. Men Olkiluoto kostade faktiskt tredubbelt, det är riktigt. Fransmännen strulade och fick ta den ekonomiska smällen där. Finnarna är kloka. Den ende svensken (?) som verkligen projar och bygger kärnkraft (Jan Blomgren) säger runt 50 Gkr för ett block på 1000 MW eller så.H hovapettson skrev:Tack Mikael, det var klara siffror. Fint bidrag i diskussionen. Men vindel har man vid vind, så vad är värdet då? Principen med vindtillskott i mixen är att kunna spara vatten i magasinen, och det funkar säkert till en del. Uranbränslet går pss inte att spara (pga tekniska orsaker). Så den fortfarande hängande frågan är: Vad körs utan den kraftfulla vindenergin på imponerande 35 TWh/år? Kan ändå inte släppa att både Öresund(?), Stenungsund och Karlshamn var nära stängning för några år sedan, men nu körs hårt tidvis.
Värre ändå anser jag vara den förödda överkapaciteten. När man nu stoppar en reaktor blir det snabbt darrigt i näten. Kort sagt behövs typ 15 verk trots att genomsnittsbehovet skulle täckas av 10-12. Bara som tankexperiment. Det är samma grundidé som att du skaffar en överdimensionerad BVP till huset. Och garderar med vedkamin. Och kanske t o m ett fotogenkök. Är du med mig något?
(Och att kylvattnet från Forsmark inte fick värma Uppsala och Stockholm är inget mindre än... dumt.)
Vad gäller drift må anföras att under verkens livslängd - möjligen 60 år - så lär man få bygga om de här "parkerna" tre gånger. Det är ingen lek det heller. Samt grundfrågan: Baskraften?
Det svenska nu s k avfallet kan driva 12 reaktorer, som vi hade, i 5000 år i berömda GenIV. Det allra "minst störande" som vi har just nu är antagligen kärnkraft. Så kan odlingsmark, hav och skogar få vara i fred. Vi kan också minska energiomsättningen brett och stort, men tyvärr är välstånd och energi direkt förknippade överallt. Då återstår att omdefiniera välstånd. Mindre av det vi brukar slösa på?
https://bulletin.nu/hjort-svenska-vindsnurror-och-utlandska-rantesnurrorD daVinci skrev:
Kortfattat: Man lånar från moderbolaget ut pengar till hög ränta till vindsnurran. Denna ränta betalar på bara några år de kostnader moderbolaget har haft (och mer), så när bolaget går i KK så har man redan tjänat sina pengar.
Nej, vindkraften är ingen vinst, det handlar om att ta pengar ur bolagen med höga räntor på koncernlån och sedan låta dem gå i konkurs. Det är du och jag som får betala iom att Europeiska CentralBanken (ECB) står för lånegarantierna.D daVinci skrev:
Vi har nu nått den nivå i Sverige där vattenkraften fortfarande kan reglera huvuddelen av vindkraftens produktion. Men nu går det inte trycka in mer vindkraft utan att vi får annan lagring. Men redan nu så har vi mer vindkraft än vad systemet kan kompensera för, vilket ger väldigt låga priser när det blåser på bra. Så ekonomiskt är vindkraften inte lönsamt idag, vilket också de stora bolagen (som inte lurar ECB) har insett då de inte investerar ens i de tillstånd de redan fått.H hovapettson skrev:
Det håller nog alla på köpsidan med om, ständigt jämna låga priser är ju bäst men då är det en omgörning i grunden av hur vi handlar med el som ska på lodrätt fem och det har ingen visat intresse för så mitt hopp är lågt.Nötegårdsgubben skrev:
Du har så fantastiskt mycket fel och lögner i nästan varenda inlägg.H hovapettson skrev:
Om det är medvetet från din sida eller inte kan jag inte bedöma, inte heller om du är betald av kreml.
Här har du klockrent fel, så otroligt fel.
Stenungsund ÄR stängd, sedan många år tillbaka, det är lätt att kolla.
Karlshamn har inte körts för att ersätta effektbrist en enda gång på mer än 10 år nu, ingen reservkraft alls har gått igång i Sverige på över 10 år - beordrat av SVK p.g.a effektbrist.
Denna vinter är första gången "någonsin" (på minst 50 år iaf) som reservkraft inte ens har upphandlats inför vintern.
Sverige har aldrig någonsin på 100 år haft en sådan gynnsam effekt och produktionssituation för el som vi har nu, har haft de senaste 5 åren.
Inget annat land i Europa exporterar ens i närheten lika stora andel av sin elproduktion, vi är med en faktor 10 - bättre än alla andra (inte Norge, där är vi bara lite bättre, max dubbelt så bra).
Läs noga och begrunda detta inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-an-nagonsin.481983/page-527#post-6093920
Och inse att här är det rena fakta, inte en enda åsikt, utan bara fakta - stenhårda siffror som beskriver verkligheten exakt.
Nu anser jag att man inte borde bemöta dina utsagor något mer, för det är hopplöst.
Ty sanningen är endast en, medan lögnerna är tusentals, dvs det är omöjligt att vinna över dig.
Nej, det är för att det blåser på bra i andra länder.pacman42 skrev:
Sverige kan skrota varenda vindkraftverk och vi kommer få nästan samma priser som innan, både de lägsta och de högsta.
(Ja, detta gäller alltså SE3 och SE4, SE1 och 2 kommer nog påverkas på ett helt annat sätt)
Du måste inse att Sverige är en sådan enormt liten energispelare i Europa, och att våra utlandsförbindelser är såpass kraftiga att vårt elpris alltid påverkas, styrs faktiskt, av systempriset i Europa.
Du har ju varit med i denna tråden så länge att jag tycker detta borde ha gått upp för dig numera.
Du får nog förtydliga dig med Karlsham och ÖresundsverketMikael_L skrev:
Du har så fantastiskt mycket fel och lögner i nästan varenda inlägg.
Om det är medvetet från din sida eller inte kan jag inte bedöma, inte heller om du är betald av kreml.
Här har du klockrent fel, så otroligt fel.
Stenungsund ÄR stängd, sedan många år tillbaka, det är lätt att kolla.
Karlshamn har inte körts för att ersätta effektbrist en enda gång på mer än 10 år nu, ingen reservkraft alls har gått igång i Sverige på över 10 år - beordrat av SVK p.g.a effektbrist.
Denna vinter är första gången "någonsin" (på minst 50 år iaf) som reservkraft inte ens har upphandlats inför vintern.
Sverige har aldrig någonsin på 100 år haft en sådan gynnsam effekt och produktionssituation för el som vi har nu, har haft de senaste 5 åren.
Inget annat land i Europa exporterar ens i närheten lika stora andel av sin elproduktion, vi är med en faktor 10 - bättre än alla andra (inte Norge, där är vi bara lite bättre, max dubbelt så bra).
Läs noga och begrunda detta inlägg
[länk]
Och inse att här är det rena fakta, inte en enda åsikt, utan bara fakta - stenhårda siffror som beskriver verkligheten exakt.
Nu anser jag att man inte borde bemöta dina utsagor något mer, för det är hopplöst.
Ty sanningen är endast en, medan lögnerna är tusentals, dvs det är omöjligt att vinna över dig.