Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har så fantastiskt mycket fel och lögner i nästan varenda inlägg.
Om det är medvetet från din sida eller inte kan jag inte bedöma, inte heller om du är betald av kreml.

Här har du klockrent fel, så otroligt fel.
Stenungsund ÄR stängd, sedan många år tillbaka, det är lätt att kolla.
Karlshamn har inte körts för att ersätta effektbrist en enda gång på mer än 10 år nu, ingen reservkraft alls har gått igång i Sverige på över 10 år - beordrat av SVK p.g.a effektbrist.
Denna vinter är första gången "någonsin" (på minst 50 år iaf) som reservkraft inte ens har upphandlats inför vintern.

Sverige har aldrig någonsin på 100 år haft en sådan gynnsam effekt och produktionssituation för el som vi har nu, har haft de senaste 5 åren.
Inget annat land i Europa exporterar ens i närheten lika stora andel av sin elproduktion, vi är med en faktor 10 - bättre än alla andra (inte Norge, där är vi bara lite bättre, max dubbelt så bra).

Läs noga och begrunda detta inlägg
[länk]

Och inse att här är det rena fakta, inte en enda åsikt, utan bara fakta - stenhårda siffror som beskriver verkligheten exakt.

Nu anser jag att man inte borde bemöta dina utsagor något mer, för det är hopplöst.
Ty sanningen är endast en, medan lögnerna är tusentals, dvs det är omöjligt att vinna över dig.
Man saknar Stenungsund? Ingen effektbrist säger du. Men är det tumhållning? Tur? Om man då och då hotar/varnar om brist - är det det rena fantasierna? Ingen kan ha missat det väldiga pratet just om Karlshamn för ett par år sedan. Kalla dagar, stoppade reaktorrer, trång i Polenkabeln... ungefär så. Man körde trots allt detta reservkraftverk för fullt en tid. Så då är det väl bra att det finns då. Men jag ska läsa det inlägg du hänvisar till.
Seriöst, att kalla en diskussion hopplös när vi just har träffats verkar överdrivet. Såklart kan även jag ha missförstått en detalj (solen och fläckarna...) och då är det väl bra att vi reder ut.
Allt gott.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ytterligare en av dina lögner?

Fan, jag skulle ju inte ge mig i kast att gyttjebrottas med grisen ... :(
Men skicka upp en länk som verifierar dessa 30 Miljarder.
Snabbsvar: Läste en intervju med en Chalmersprofessor som uppgav denna siffra. I byggsammanhang ska man alltid multiplicera med två eller tre, men här var det väl mera hur det blivit för dem i Japan - erfarenheten s a s. Måst edu ha namnet på mannen kan jag kanske gräva fram det.

S
D djac skrev:
Nu vet vi ju att kärnkraftsbyggandet var möjligt att lösa ut och bygga men ett av partierna vill hellre behålla det som en politisk fråga än realisera den och att bygga annan produktion skulle ju desarmera kraften i ämnet, så enkelt, så enkelt.
Kan du beskriva vad det är för händelse du refererar till ovan, och när den hände, tack?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Kortfattat: Man lånar från moderbolaget ut pengar till hög ränta till vindsnurran. Denna ränta betalar på bara några år de kostnader moderbolaget har haft (och mer), så när bolaget går i KK så har man redan tjänat sina pengar.
Jahaja, har du tänkt igenom detta nu eller tror du bara blint på vad någon tomte skriver ihop för rövarhistorier.

Säg nu att Lux AB från i Luxembourg etablerar ett dotterbolag i Sverige och kapitaliserar det med 100 MSEK genom i huvudsak lån. Och så köper det en vindkraftspark i Sverige för 100 MSEK.

Säg nu att parken avkastar 5 MSEK per år och att det då blir räntan som betalas till Lux AB.
Men mer kan inte dotterbolaget betala. Eller hur?
De 100 MSEK sitter fast i vindkraftverken. Eller trodde du något annat?

Ja, så där kan dom hålla på i 20 år. Och efter 20 år har Lux AB fått tillbaka 100 MSEK.

Och sätter man nu vindkraftsparken i KK och restvärdet är 0 så har Lux AB (givet att skatten är 0 på ränteinkomster) tjänat exakt 0 kr.
Vad säger nu Lux AB's ägare om att få 0% avkastning under 20 år?

----------------------------------------------
Sedan kan någon med rätta mena att restvärdet inte är 0. Utan 33 MSEK. Säg då att man säljer vindkraftsparken för 33 MSEK. Då har faktiskt Lux AB haft en vinst på fantastiska 1.65% per år. Blir aktieägarna glada nu och vill investera mera?

(Avkastningen på 5 MSEK är bara påhittad för exemplet. 3 MSEK bör skrivas av per år så rörelsen bör avkasta iaf 8 MSEK för exemplet).

Suvi5700
Intet Intet skrev:
Att oljan skulle ta slut innan år 2000, lärde vi oss i mellanstadiet. Dvs i början på sjuttiotalet. Dessutom var vi på väg in i en ny istid.😁
Och när det inte funkade att hota mef en ny istid började man tvärtom att hota med att jorden skulle gå under på grund av uppvärmning.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Jahaja, har du tänkt igenom detta nu eller tror du bara blint på vad någon tomte skriver ihop för rövarhistorier.

Säg nu att Lux AB från i Luxembourg etablerar ett dotterbolag i Sverige och kapitaliserar det med 100 MSEK genom i huvudsak lån. Och så köper det en vindkraftspark i Sverige för 100 MSEK.

Säg nu att parken avkastar 5 MSEK per år och att det då blir räntan som betalas till Lux AB.
Men mer kan inte dotterbolaget betala. Eller hur?
De 100 MSEK sitter fast i vindkraftverken. Eller trodde du något annat?

Ja, så där kan dom hålla på i 20 år. Och efter 20 år har Lux AB fått tillbaka 100 MSEK.

Och sätter man nu vindkraftsparken i KK och restvärdet är 0 så har Lux AB (givet att skatten är 0 på ränteinkomster) tjänat exakt 0 kr.
Vad säger nu Lux AB's ägare om att få 0% avkastning under 20 år?

----------------------------------------------
Sedan kan någon med rätta mena att restvärdet inte är 0. Utan 33 MSEK. Säg då att man säljer vindkraftsparken för 33 MSEK. Då har faktiskt Lux AB haft en vinst på fantastiska 1.65% per år. Blir aktieägarna glada nu och vill investera mera?

(Avkastningen på 5 MSEK är bara påhittad för exemplet. 3 MSEK bör skrivas av per år så rörelsen bör avkasta iaf 8 MSEK för exemplet).
Räntesnurror och elcertifikat har burit vindkraften, nu är den syltburken tom. Och då byggs det mindre vindkraft. Märkligt....

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Räntesnurror och elcertifikat har burit vindkraften, nu är den syltburken tom. Och då byggs det mindre vindkraft. Märkligt....
Är det avkastningen 0% du menar är det som drivit investeringarna i vindkraft?
Eller?

För du påstår ju att det är räntesnurror. Jag hoppas att du kan konkretisera när du påstår.

D djac skrev:
Då byggs det bara fler, finns ingen regel som stoppar, finns det affärer att göra så (ska) byggs det bara fler.
Jodå, visst finns det regler. Staten (genom regeringen) har veto mot nya utlandskablar.

S Snikholt skrev:
Ja, det är väl pudelns kärna...

Sen finns det dom inklusive jag som ändå tycker att vi ska fokusera på mer baskraft framför det andra alternativet. Jag tror att det kommer att gynna Sverige på lång sikt.

Jag tycker inte vindkraftsproduktion andas vare sig långsiktighet eller stabilitet.
Samt att det blundas för, i brist på annat ord, dess, systempåverkande kostnader.
Bra påpekande. Baskraften får ingen ersättning just för sin buffringsförmåga. En energienhet är densamma, men den kan ha olika kvalitet beroende på läge, ja. Vindelen ges förtur när det blåser och då får baskraften kostnader för att reglera. Detta har man talat om också. Några fel håller på att bli många...

S
D daVinci skrev:
Är det avkastningen 0% du menar är det som drivit investeringarna i vindkraft?
Eller?

För du påstår ju att det är räntesnurror. Jag hoppas att du kan konkretisera när du påstår.
Nej, avkastningen har blivit sämre på grund av överutbud (låga priser på det som produceras), och avvecklade elcert. Räntesnurror användes för att slippa skatt.

Ingen vill investera i saker som inte lönar sig.

Mikael_L
H hovapettson skrev:
Man saknar Stenungsund?
Nej ingen, förutom någon gammal fossilnostalgiker som man kan hitta om man vänder på rätt stenar.
H hovapettson skrev:
Ingen effektbrist säger du. Men är det tumhållning? Tur?
Nej, det beror på enormt bra elproduktion idag, som har blivit tydligt allt bättre sedan 2011, detta i kombination med att vi hela tiden sparar el i samhället, allt ifrån LED-lampor, värmepumpar och effektivare energianvändning i alla led.
För tio år sedan var jag med och kopplade in EC-fläktar i 3 st ventilationsaggregat, det har till dags dato sparat in 1,5 miljoner kr i elbesparing, ungefär 150.000 kWh/år, då de går 24/7/365.
I somras gjorde vi ytterligare energibesparingsåtgärder, förbättrade värmeåtervinningen och ännu smartare ventilation.
H hovapettson skrev:
Om man då och då hotar/varnar om brist - är det det rena fantasierna?
Ja det är det, fantasier och lögner.
Samt en del vinner riksdagsval på det, en del får förstärkt budget, en del får betalt av putin.
Det finns många olika skäl till lögnerna...
H hovapettson skrev:
Ingen kan ha missat det väldiga pratet just om Karlshamn för ett par år sedan. Kalla dagar, stoppade reaktorrer, trång i Polenkabeln... ungefär så. Man körde trots allt detta reservkraftverk för fullt en tid.
Men inte för effektbrist, du får gå nästan 15 år bakåt i tiden innan du hittar senaste gången reservkraft gick igång i Sverige pga effektbrist i Sverige.
Du sprider bara lögnerna, tyvärr...
H hovapettson skrev:
Så då är det väl bra att det finns då. Men jag ska läsa det inlägg du hänvisar till.
Ja det var ju synd att du inte kollade upp det innan du skrev detta, för då hade du kanske inte sluppit skriva detta, om du förstått vad du såg.

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nej, det beror på att elkraftsproduktionen är så god nu att det inte är lönsamt att investera i mer.
Det skulle vara som att bygga upp en krossanläggning för att krossa sten till sand i Sahara, eller snökanoner på Grönland och hoppas på att få sälja snö,

Det är även en av orsakerna till det obefintliga intresset att bygga kärnkraft i Sverige.
Varför bygga kärnkraft i Sverige?, landet i Europa med ständigt elöverskott, alla timmar om året, landet i Europa med de lägsta elpriserna.

Den som är sugen på att bygga kärnkraft väljer självklart i första hand ett land med energibrist, som Finland t.ex.

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, vindkraften är ingen vinst, det handlar om att ta pengar ur bolagen med höga räntor på koncernlån och sedan låta dem gå i konkurs. Det är du och jag som får betala iom att Europeiska CentralBanken (ECB) står för lånegarantierna.
ECB lånar inte ut något.

Det är EIB du tänker på. Och dom kan låna ut (när ingen privat långivare vill låna ut).

T ex :
Europeiska investeringsbanken (EIB) lånar ut 1,1 miljarder kronor till skogsindustribolaget Holmen. Finansieringen ska stödja den pågående utbyggnaden av landbaserad vindkraft i norra Sverige, stärka tillgången till ren energi och minska utsläppen av växthusgaser.
Och då kan vi göra om exemplet där en del av kapitalet kommer från EIB och ränta och amorteringar går till EIB.
Blir det bättre för aktieägarna i Lux AB?

Ja, den som hävdar det kan ju få visa det då. Konkretiseringen bör vara på minst den nivån jag hade.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
H hovapettson skrev:
Bra påpekande. Baskraften får ingen ersättning just för sin buffringsförmåga. En energienhet är densamma, men den kan ha olika kvalitet beroende på läge, ja. Vindelen ges förtur när det blåser och då får baskraften kostnader för att reglera. Detta har man talat om också. Några fel håller på att bli många...
Jag skulle gärna se att kraftproducenter skulle kunna få ersättning för vissa nyttor för kraftsystemet, detta är en, andra är att stå för vissa stabiliserande funktioner som frekvenshållning, spänningshållning osv är andra nyttor som skulle kunna ge ersättning.

Detta skulle på direkten gynna kärnkraft, vattenkraft, kol och gaskraft.
Men systemet ska enligt mig vara teknikneutralt, så ifall en vindkraftpark även installerar en synkronkompensator t.ex. så får de också betalt för den nytta de då bidrar med.

För utan tvekan bidrar olika kraftkällor med olika mycket nytta förutom den rena energileveransen, och jag skulle gärna se att det införs ett system för detta.
Men som sagt, det ska enligt min mening vara teknikneutralt, för att inte bromsa god utveckling.

Så att, ifall detta hade införts 1895, skulle vi fortfarande haft ångmaskinsdrivna elkraftverk.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej, avkastningen har blivit sämre på grund av överutbud (låga priser på det som produceras), och avvecklade elcert. Räntesnurror användes för att slippa skatt.
Man slipper inte skatt med räntesnurror. Det där är ett hjärnspöke. Och företagsbeskattningen är inte anmärkningsvärt hög i Sverige.

Det som fanns en gång var några speciella fall där man satt räntan enormt hög. Men det lagstiftades mot. Och det är väl inget som upprör svenskar så mycket som att någon kan komma undan skatt.

Vidare berättade Harka ovan att det var kö för att få koppla in vindkraft. Så det stämmer dåligt med påståendet att ingen vill bygga. I SE4 vill markägare bygga men där säger tillförordnad Stalin NEJ.

Däremot så är ju elpriserna så låga att det är väl ingen omfattande etablering.

S Snikholt skrev:
Ingen vill investera i saker som inte lönar sig.
Det är ju sant och det är väl därför som ingen vill investera i kkv.
(Inte utan att kunna skicka förlusterna till skattebetalarna vill säga).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.