804 534 läst ·
22 077 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja, det är väl pudelns kärna...Mikael_L skrev:
Sen finns det dom inklusive jag som ändå tycker att vi ska fokusera på mer baskraft framför det andra alternativet. Jag tror att det kommer att gynna Sverige på lång sikt.
Jag tycker inte vindkraftsproduktion andas vare sig långsiktighet eller stabilitet.
Samt att det blundas för, i brist på annat ord, dess, systempåverkande kostnader.
Kostnaderna ska såklart beaktas men även värdet av det man får. Jag är inte övertygad om att det inte också kommer något positivt av att ha ett finmaskigare nät och pluralism i elproduktionen, det är dock friskt att ha en debatt om var den gyllene mitten kan ligga och jag är ganska säker på att vi rör oss runt den i verkligheten.H hovapettson skrev:Ja, ursäkta, jag skriver ibland halva resonemang. Våra nät är byggda för stora produktionsanläggningar. Tänk Harsprånget, Forsmark... Man kan ersätta ett KKV med tusen snurror, då får man vägar och kablar i ett lokalt nät som blir omfattande. Sedan behövs all lik-växel-riktning, kontroll, frekvensstabilisering m m som komplicerar detta och gör det sårbart - jfr Spaniens black-out nyligen. Mycket extra material åtgår. Därtill måste du bygga reservkraft eftersom du inte kan garantera leverans ens 30%. Den uppbackningen har hittills varit vattenkraft som är snabb att reglera, men nu har denna kapacitet gått i taket - älvarna är slut. Då tvingas man bygga gasturbiner som man gjort i Kalifornien bl a. Så i strävan att bli av med vissa utsläpp, skapar man andra. Och, som sagt, den erforderliga nätutbyggnaden är dyr och egentligen onödig. Var detta någorlunda formulerat?
Nu är frågan kidnappad av politiken och det gör snabbt alla beslut sämre, sämre människor lägger sig i och ju sämre det går ju mer intresserade blir populisterna. Om jag hade fått önska så ska politiken snabbt dra sig ut elfrågan och professionen ta över.
Redigerat:
Om det verkligen vore deras intresse så hade massor redan varit igång, istället fimpar de det som är realistiskt till förmån för billiga och verkningslösa poänger.S Snikholt skrev:
Hu rmenar du? Nog måste du känna till ledtiderna för sådan produktion - så hur skulle "massor av sådan produktion" kunna vara i drift?D djac skrev:
Jag vill påstå att det är ansvarsfullt att ta beslut som kan ge långsiktig stabilitet, till skillnad mot "kissa på sig" alternativ. Eller populism som du brukar kalla det - ja det finns gott om populism från vindfolket.
//Edit felskrivning
Ja massor hade varit igång. Om man för 15 år sedan hade tänkt lite längre. Men som vanligt görs sällan konsekvenanalyser vid politiska beslut.D djac skrev:
Att du fallit för det avslöjas av att du använder uttrycket -vindfolket, jag tror inget sådant finns, det finns vindkraftsmotståndare, det är ofta samma personer som är emot 5G och vaccin men någon organiserad grupp för vindkraft har jag aldrig sett.S Snikholt skrev:Hu rmenar du? Nog måste du känna till ledtiderna för sådan produktion - så hur skulle "massor av sådan produktion" kunna vara i drift?
Jag vill påstå att det är ansvarsfullt att ta beslut som kan ge långsiktig stabilitet, till skillnad mot "kissa på sig" alternativ. Eller populism som du brukar kalla det - ja det finns gott om populism från vindfolket.
//Edit felskrivning
Tricket är klassiskt, skräm folket med skärselden, elbrist (som ju är en ren lögn), beskriv ett ouppnåeligt himmelrike (kärnkraft) och ge de någon att hata (allt grönt). Det är så enkelt och har alltid fungerat på massorna.
Nu vet vi ju att kärnkraftsbyggandet var möjligt att lösa ut och bygga men ett av partierna vill hellre behålla det som en politisk fråga än realisera den och att bygga annan produktion skulle ju desarmera kraften i ämnet, så enkelt, så enkelt.
Tricket är klassiskt skriver du. Det är precis det som våra politiker sysslar med fast i omvänd ordning.D djac skrev:Att du fallit för det avslöjas av att du använder uttrycket -vindfolket, jag tror inget sådant finns, det finns vindkraftsmotståndare, det är ofta samma personer som är emot 5G och vaccin men någon organiserad grupp för vindkraft har jag aldrig sett.
Tricket är klassiskt, skräm folket med skärselden, elbrist (som ju är en ren lögn), beskriv ett ouppnåeligt himmelrike (kärnkraft) och ge de någon att hata (allt grönt). Det är så enkelt och har alltid fungerat på massorna.
Nu vet vi ju att kärnkraftsbyggandet var möjligt att lösa ut och bygga men ett av partierna vill hellre behålla det som en politisk fråga än realisera den och att bygga annan produktion skulle ju desarmera kraften i ämnet, så enkelt, så enkelt.
Skräm folket. Vi kommer med räddningen. Folket älskar oss.
Jag antar att det är Centerpartiet du avser? Ja de har förstört mycket....D djac skrev:Att du fallit för det avslöjas av att du använder uttrycket -vindfolket, jag tror inget sådant finns, det finns vindkraftsmotståndare, det är ofta samma personer som är emot 5G och vaccin men någon organiserad grupp för vindkraft har jag aldrig sett.
Så är det också. Jag borde ha varit tydligare, men när kablarna mellan oss och utlandet är bottnade så finns det fortfarande kapacitet kvar och det var den jag syftade på.Mikael_L skrev:
Nej, det är för att det blåser på bra i andra länder.
Sverige kan skrota varenda vindkraftverk och vi kommer få nästan samma priser som innan, både de lägsta och de högsta.
(Ja, detta gäller alltså SE3 och SE4, SE1 och 2 kommer nog påverkas på ett helt annat sätt)
Du måste inse att Sverige är en sådan enormt liten energispelare i Europa, och att våra utlandsförbindelser är såpass kraftiga att vårt elpris alltid påverkas, styrs faktiskt, av systempriset i Europa.
Du har ju varit med i denna tråden så länge att jag tycker detta borde ha gått upp för dig numera.
Ren slöhet - det går snabbare att skriva än "vindkraftsförespråkare", är inte särskilt negativt laddat och därför bra att använda tycker jag.D djac skrev:
kan du sluta dra en massa högtravande analyser tagna ur luften, det sänker ju bara nivån på samtalet.