dd88 dd88 skrev:
Bad AI att göra en miljöbild av SD-huset ett par veckor efter inflyttning. Bortsett från att man klippt gräset så verkar den rätt så träffsäker.

[bild]
Vilket av det hade hindrats av rigidare bygglovsregler?

Jag inser att det är en tråkig fråga, men motståndet verkar betydligt mer bottna i en aversion mot SD än i sakliga invändningar.

• Gilla
Mikael Eskilandersson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gert Wingårdh som har tentaklerna ute i folkligheten stödjer förslaget:

Utdrag från Dagens Nyheter där en arkitekt diskuterar småhus och egenhemspolitik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael Eskilandersson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag inser att det är en tråkig fråga, men motståndet verkar betydligt mer bottna i en aversion mot SD än i sakliga invändningar.
Huvudet på spiken. Hade förslaget kommit från t ex S hade vi inte hört dessa tongångar tror jag. Då hade det varit ett framsynt och progressivt förslag i ett svårt läge för barnfamiljer att skaffa sig boende i småhus.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Eskilandersson och 2 till
  • Laddar…
Med reservation för att jag själv inte byggt något nytt hus, så är ju min uppfattning (baserat på alldeles för mycket spenderad tid på byggahus) att det största problemet med byggloven inte är vad det kostar i kronor och ören, utan snarare osäkerheten i processen..

Om förslaget blir verklighet, så är min spaning att hustillverkare kommer att sälja "sverigehuset" på "enkel process" snarare än "lägre pris", och ta lika mycket mer betalt som det kostar att söka bygglov...

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
min spaning [är] att hustillverkare kommer att sälja "sverigehuset" på "enkel process" snarare än "lägre pris", och ta lika mycket mer betalt som det kostar att söka bygglov.
Så du tror inte att konkurrens fungerar.

Vilket av det hade hindrats av rigidare bygglovsregler?

Finns en hel del sakliga invändningar i tråden, andra användare har redan lyft dom frågorna.

I grunden så tycker jag att det är en bra ide med standardiserade hus, men fokus hamnar helt fel när ett gäng kriminella landsförrädare ska diktera god smak och vad som är svenskt. Men på klassiskt SD-maner så kan dom inte låta bli att klampa i klaveret.

Det jag mest har tyckt varit dåligt i det ursprungliga förslaget är att man vill koppla typgodkännandet till en viss formgivning (röda stugor med vita knutar som tillsammans ger en Bullerbykänsla). Dock har ju regeringen gemensamt lyckats utforma en ganska bra uppdragsbeskrivning där det är just typgodkännande och bygglovskraven som ska utredas.

Men som någon eftergift i panik i 11 timmen till SD har man ändå slängt in en mening som nämner "Sverigehuset" trots att uppdraget i sig inte går ut på att ta fram några färdiga husmodeller.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det jag mest har tyckt varit dåligt i det ursprungliga förslaget är att man vill koppla typgodkännandet till en viss formgivning (röda stugor med vita knutar som tillsammans ger en Bullerbykänsla). Dock har ju regeringen gemensamt lyckats utforma en ganska bra uppdragsbeskrivning där det är just typgodkännande och bygglovskraven som ska utredas.
Eftersom fasadändringar på en- och tvåbostadshus inte längre kommer att vara bygglovspliktiga från 1 dec så kan man ju lagstiftaren slappna av rätt rejält vad gäller kravet på prövning av denna del i samband med bygglov för nyuppförande av småhus. Fastighetsägaren kan ju när som helst och utan bygglov ändra på t ec takets material och kulör, fasadens material och kulör, burspråk, fönster och dörrar efter eget huvud.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fastighetsägaren kan ju när som helst och utan bygglov ändra på t ec takets material och kulör, fasadens material och kulör, burspråk, fönster och dörrar efter eget huvud.
Jo, men vill man göra det i samband med nybyggnation kanske inte huset är typgodkänt längre.

useless useless skrev:
Jo, men vill man göra det i samband med nybyggnation kanske inte huset är typgodkänt längre.
Det hade ju varit ganska rationellt om de drag som nu får förändras fritt utan bygglov, inte heller prövas vid nybyggnation eller typgodkännande.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så du tror inte att konkurrens fungerar.
Nu vet jag inte hur många företag det finns i Sverige som har möjligheten att tillverka modulhus, men jag gissar att det är för få för att verkligen kunna konkurrera med priser..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu vet jag inte hur många företag det finns i Sverige som har möjligheten att tillverka modulhus, men jag gissar att det är för få för att verkligen kunna konkurrera med priser..
Det finns 35-90 olika företag i Sverige som säljer modulhus eller så kallade kataloghus (lite beroende på vad man räknar som ett företag). Om alla, eller i alla fall flera av dem, skulle bygga samma hus, efter samma ritningar, så tror i alla fall jag att man kan pressa priset betydligt enklare än med dagens olika hus. Om jag som kund säger att jag vill ha det här Sverigehuset, som Boverket tagit fram, så borde de vara intresserade av att bygga det. Det borde också ge mig en möjlighet att pressa byggföretagen att bjuda under varandra för att faktiskt få bygga det.
För övrigt håller jag med om att konkurrensen idag har mer att önska ur ett konsumentperspektiv.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Om jag som kund säger att jag vill ha det här Sverigehuset, som Boverket tagit fram, så borde de vara intresserade av att bygga det.
Jag kanske har missuppfattat uppdraget till Boverket, men de skulle väl inte ta fram ett hus utan utreda möjligheterna till typgodkännande av hus och lättnader i bygglovskraven om man bygger ett typgodkänt hus?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kanske har missuppfattat uppdraget till Boverket, men de skulle väl inte ta fram ett hus utan utreda möjligheterna till typgodkännande av hus och lättnader i bygglovskraven om man bygger ett typgodkänt hus?
Uppdraget: https://regeringen.se/contentassets...r-typgodkannande-av-smahus-kan-genomforas.pdf

Det är alltså både att ta fram hur typgodkända hus kan införas och även ta fram hur ett sådant hus kan se ut. Citat:
"Närmare om uppdraget
För att underlätta byggandet av typgodkända småhus ska Boverket få i uppdrag att ta fram förslag på hur ett typgodkännande av småhus kan genomföras, och undersöka förutsättningarna för att, med vissa begränsningar, bygglovsbefria uppförande av dessa typgodkända småhus. I enlighet med konceptet för ”Sverigehuset” ska minst en av de typgodkända småhusmodellerna utformas i traditionell svensk byggnadsstil. Boverket ska även föreslå regellättnader mot bakgrund av en översyn av regleringar som hindrar, försvårar eller fördyrar byggnation och som inte på ett betydande vis bidrar till småhusens standard. Exempelvis genom förslag om besökstillgänglighet för typgodkända småhus."

Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Uppdraget: [länk]

Det är alltså både att ta fram hur typgodkända hus kan införas och även ta fram hur ett sådant hus kan se ut. Citat:
"Närmare om uppdraget
För att underlätta byggandet av typgodkända småhus ska Boverket få i uppdrag att ta fram förslag på hur ett typgodkännande av småhus kan genomföras, och undersöka förutsättningarna för att, med vissa begränsningar, bygglovsbefria uppförande av dessa typgodkända småhus. I enlighet med konceptet för ”Sverigehuset” ska minst en av de typgodkända småhusmodellerna utformas i traditionell svensk byggnadsstil. Boverket ska även föreslå regellättnader mot bakgrund av en översyn av regleringar som hindrar, försvårar eller fördyrar byggnation och som inte på ett betydande vis bidrar till småhusens standard. Exempelvis genom förslag om besökstillgänglighet för typgodkända småhus."
Jag läser det som att Boverket ska utreda "hur ett typgodkännande av småhus kan genomföras". Ingenstans står det att Boverket själva ska ta fram några typgodkända byggnader (vilket verkar rimligt då det inte ingår i deras ordinarie uppdrag att rita färdiga hus), men ändå ska minst ett av alla eventuella typgodkända hus som sedermera kommer ut på marknaden var utformat i "traditionell svensk byggnadsstil". Jag får inte riktigt ihop det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.